• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3874 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ مرداد

سالن «هامون» به سرپرستي گروه «ليو» در رشت افتتاح شد

نمونه‌ تئاتر خصوصي غير تجاري

بابك احمدي

 

تئاتر ايران سرانجام شاهد يك اتفاق قابل تامل در زمينه تمركززدايي و پايه‌‌گذاري نمونه‌‌اي از تئاتر خصوصي با رويكرد فرهنگي و هنري بود. حسن معجوني، سرپرست گروه تئاتر «ليو» چندي پيش در جريان گفت‌وگويي مفصل با روزنامه اعتماد از تصميم خود براي فعال‌سازي يك سالن تئاتر خصوصي در شهر رشت خبر داد. به اين ترتيب با حمايت مالي امين رضامند سالن هلال احمر اين شهر براي فعاليت‌هاي نمايشي تجهيز شد و گروه تئاتر ليو نيز مديريت هنري و برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت اين سالن را برعهده خواهد داشت. حضور فرهاد مهندس‌پور، كارگردان و مدرس با سابقه تئاتر در كنار محمد رضايي‌راد، يكي ديگر از نمايشنامه‌نويسان و كارگردانان معتبر هنرهاي نمايشي در مراسم افتتاحيه سالن تئاتر «هامون» به تنهايي نشان‌دهنده رويكرد حسن معجوني نسبت به آينده اين سالن به نظر مي‌رسد. مهندس‌پور كه اين روزها به عنوان دبير سي‌وششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر نيز مشغول است اهتمام حسن معجوني براي كار با جوانان علاقه‌مند تئاتر در شهر رشت را نشانه‌اي قابل توجه دانست. «اساسا يكي از دلايل آمدن نيروهاي جوان به تهران، نبود كار در منطقه خودشان است. هر چند اين براي تئاتر تهران خيلي مبارك است ولي نبايد اينگونه باشد كه شهرهاي ديگر از جوانان مستعد خود محروم باشند. تئاتر خصوصي در دنيا و در ايران با مشكلات متعددي مواجه است. اين تئاترهاي خصوصي با حمايت مردم، دولت و ساير نهادها مي‌توانند سرپا بايستند. باز شدن يك تئاتر خصوصي در شهر رشت كه خودش زماني زادگاه تئاتر بوده است، علامت قابل توجهي است.»
مهندس‌پور در ادامه اظهارات خود تاكيد كرد كه «توسعه تئاتر در ايران از طريق تئاتر خصوصي رخ خواهد داد.» اتفاقي كه مدت‌ها انتظارش را داشتيم اما نه تنها آن‌طور كه مورد نظر بود در تهران پيش نرفت بلكه انتقاد جدي هنرمنداني مانند حسن معجوني و محمد رضايي‌راد را در پي داشت. «من با ترديد به تئاتر خصوصي نگاه مي‌كنم» محمد رضايي‌راد با بيان اين جمله ادامه داد: «چيزي كه قرار بود تئاتر مستقل در تهران باشد و خارج از ساز و كارهاي دولتي كار كند، تا الان شاهدش نبوديم. تئاتر مستقل در تهران تبديل به حاكميت پول و سرمايه شده و گاه حتي تئاترهاي مبتذل توليد مي‌كند. بهترين كارگردان‌ها و نمايشنامه‌نويس‌هاي ما ابايي ندارند كه بگويند كارهاي خود را در اين حاكميت پول و سرمايه اجرا كرده‌اند. همه نظارت‌هاي دولتي در تئاتر مستقل تهران وجود دارد و تنها سوبسيد دولتي حذف شده است و حاكميت پول، تهيه‌كننده‌ها و سايت‌هاي فروش بليت تئاتر خصوصي را به انحراف برده‌اند.» رضايي‌راد ابراز اميدواري كرد تئاتر هامون جاي حاكميت هنر باشد. «اميدوارم اين بنيان خوبي كه حسن معجوني عزيز گذاشته است با هنر تداوم پيدا كند. اين روند به نظر من ترسناك‌تر از تئاتر دولتي است. اميدوارم تئاتر هامون جاي حاكميت هنر باشد. »
حسن معجوني نيز در اين باره گفت: «زماني كه تئاتر خصوصي به وجود نيامده بود و گفتمان تئاتر خصوصي را طي كرديم، فكر نمي‌كرديم به اين كابوسي كه در تهران وجود دارد، برسيم؛ تئاترهاي خصوصي‌اي كه به تجارتخانه تبديل شده است. اميدوارم در سالن تئاتر «هامون» با همت شما تئاتري‌ها شرايطي را ايجاد كنيم كه سالن آرماني تئاتري كه در تهران دنبال آن بوديم، در اينجا به آن برسيم؛ سالني كه در آن خبري از دواجرايي بودن نباشد و به دنبال پول نباشيم.» به اين ترتيب حالا بايد تولد يك سالن تئاتر خصوصي با رويكرد فرهنگي- هنري را نه تنها به گروه تئاتر ليو و علاقه‌مندان هنر نمايش كه به دست‌اندركاران و دلسوزان واقعي اين عرصه و مردم رشت تبريك گفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون