• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3875 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ مرداد

وزيري براي مديريت بحران آب

دو دوره سابقه مديريت يكي از كليدي‌ترين وزارتخانه‌هاي كشور كه اين روزها هم به دليل بحران آب در راس برنامه‌هاي برنامه ششم قرار گرفته است، كافي بود كه حسن روحاني، حبيب‌الله بيطرف را براي اين وزارتخانه انتخاب كند. او متولد كوير است و در كارنامه و برنامه‌اش «مديريت آب» نقش پررنگي دارد.
حبيب‌الله بيطرف متولد سال 1335 در شهر يزد است. او را مي‌توان در يك جمله، «فعال سياسي در اوايل انقلاب» و «مدير اجرايي در سه دهه گذشته» معرفي كرد.
وي دانش‌آموخته كارشناسي ارشد مهندسي عمران از دانشكده فني دانشگاه تهران است و يكي از اعضاي شوراي رهبري شش نفره دانشجويان مسلمان پيرو خط امام به شمار مي‌رود كه در آبان ماه 1358 سفارت امريكا را اشغال كردند.
بيطرف، فعاليت اجرايي خود را از سال 1358 با مشاركت در راه‌اندازي جهادسازندگي آغاز كرد و در سال‌هاي دفاع مقدس، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود.
بعد از پايان جنگ، در سال‌هاي 1365 تا 1368 استاندار يزد شد و از سال 1369 تا پايان سال 1373 به مدت پنج سال مسووليت معاونت آموزشي وزارت نيرو را در دوران بيژن زنگنه به عهده گرفت. بيطرف در كابينه اول و دوم سيدمحمد خاتمي (دولت‌هاي هفتم و هشتم) به عنوان وزير نيرو فعاليت كرد، اما در دولت‌هاي نهم و دهم مسووليت اجرايي نداشت. با پيروزي حسن روحاني و آغاز فعاليت دولت يازدهم، بيطرف معاونتِ زنگنه را اين‌بار در وزارت نفت بر عهده گرفت و به عنوان معاون امور مهندسي، پژوهش و فناوري وزير نفت منصوب شد.
حبيب‌الله بيطرف علاوه بر اين مسووليت‌ها، عضويت در هيات علمي دانشگاه تهران، عضويت در هيات علمي پژوهشگاه نيرو، مجري طرح‌هاي كارون 3 و 4 و همچنين عضويت در هيات‌مديره شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران را در كارنامه خود دارد و هم‌اكنون در كنار معاون امور مهندسي، پژوهش و فناوري وزير نفت، رياست سازمان نظام مهندسي استان تهران را نيز بر عهده دارد.
او در برنامه خود حصول اطمينان از تامين آب و برق مطمئن و پايدار براي كليه نيازهاي كشور را به عنوان اولويت آورده است. در ادامه بهبود اقتصاد آب و برق به منظور ايجاد تعادل در منابع و مصارف بنگاه‌هاي آب و برق و پايدار استمرار ارايه خدمات را از مهم‌ترين اهداف خود دانست. همچنين ايجاد و تقويت زيرساخت‌هاي اعمال حاكميت با تاكيد بر استقرار نظام صلاحيت حرفه‌اي، تنظيم مقررات و استانداردهاي ارايه خدمات، استقرار سيستم‌هاي پايش و نظارت بر فعاليت بنگاه‌هاي تامين و عرضه آب و برق سومين هدف اعلام شده وي در برنامه‌اش است. ارتقاي حكمراني و بهره‌وري آب از طريق استقرار مديريت به هم پيوسته منابع آب مبتني بر مديريت تقاضا در سطح ملي، حوضه‌هاي آبريز و محلي با رعايت اصول توسعه پايدار، آمايش سرزمين و هماهنگي متقابل بين سرمايه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، زيست محيطي با مشاركت موثر ذي‌نفعان و دخيلان هم ديگر اولويت‌ها در دوره چهار ساله آينده اين وزير خواهد بود.
بيطرف در شرايطي وزارت نيرو را تحول مي‌گيرد كه بدهي‌هاي تلنبار شده پيمانكاران برق به 14 هزار ميليارد تومان رسيده است. او بايد علاوه بر حل بحران آب، براي بهبود وضعيت بخش خصوصي توليد‌كننده برق و برنامه‌هاي صادراتي اين بخش هم چاره‌انديشي كند. از سويي بار سنگين يارانه‌ها بر دوش اين وزارتخانه و تثبيت قيمت‌هاي آب و برق وظيفه سنگيني است كه در صورت اخذ راي اعتماد از مجلس بايد نسبت به ساماندهي آنها اقدام كند. بيطرف مهم‌ترين اصول خود در دوره وزارت را برنامه‌ريزي و سازماندهي، هدايت، نظارت و همچنين تدوين ضوابط و مقررات قرار داده است.
در همين رابطه تعهد نسبت به مطالبات مردم و به كار‌گيري همه استعدادها و توانمندي خود در ايفاي مسووليت را يكي از مهم‌ترين نيازهاي كنوني اين وزارتخانه مي‌داند. همچنين تقدم كلان‌نگري بر نگرش كوتاه‌مدت و همكاري توانمند‌سازي بخش‌هاي ديگر وعده او براي دوراني است كه احتمالا به عنوان وزير ايفاي نقش مي‌كند. رعايت حقوق شهروندي نيز براي يك وزير كابينه دولت دوازدهم تبديل به ارزش شده است و به همين دليل بي‌طرف نيز در برنامه‌اش چنين تعهدي داده است. از سوي ديگر پاسخگو كردن واحدهاي زيرمجموعه در برابر مردم با اصل قراردادن رضايت مشتركين و اصلاح ساختار اداري نيز بخش ديگري از اصول فعاليتي وزير پيشنهادي نيرو است. تعامل و همكاري با ساير دستگاه‌ها ديگر وعده‌اي است كه بيطرف به نمايندگان مجلس داده است. ديگر اصول او تلاش براي ارتقاي شفافيت و مقابله با فساد اداري، استفاده موثر از توانمندي‌هاي تخصصي زنان و جوانان در مناصب مديريتي و ايجاد فرصت برابر براي فعالان بخش خصوصي و دولت در دو صنعت آب و برق است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون