• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3875 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ مرداد

كم‌حاشيه و پركار با برنامه خودكفايي

با داشتن گرايش سياسي اصلاح‌طلبانه، او را جزو معتمدان نظام مي‌شناسند. محمود حجتي نجف‌آبادي متولد 1334 نجف‌آباد اصفهان، درسوابق او بيشتر فعاليت‌هاي جهادي پررنگ است تا كشاورزي. با اين حال يك دوره درخشان پنج ساله (1384-1379) وجود دارد كه سبب شد، حسن روحاني نخستين گزينه‌اش براي كابينه يازدهم نام او باشد. همين اعتماد سبب شد تا براي دومين بار هم روحاني به او اعتماد كند.
حجتي را به وزير خودكفايي گندم مي‌شناسند. يك‌بار در سال 83 برنامه‌هاي او سبب شد تا ايران در توليد گندم خودكفا شود و جشن گندم در كشور برگزار شود. او اين ركورد را براي دومين بار در سال 95 به نام خود ثبت كرد.
حجتي در سال 1354 وارد دانشگاه اصفهان شد اما با پيروزي انقلاب اسلامي وارد نهاد جهاد سازندگي كشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سيستان و بلوچستان انجام خدمت كرد. با شروع عمليات اجرايي عظيم سد كرخه به عنوان مدير اجرايي اين پروژه تا زمان بهره‌برداري ارايه خدمت كرد و در دوره اول رياست‌جمهوري سيد محمد خاتمي به عنوان وزير راه و ترابري و دوره دوم به عنوان وزير جهاد كشاورزي از مجلس راي اعتماد گرفت و تا پايان دولت در اين سمت باقي‌ماند. با آغاز كار دولت يازدهم، حجتي بار ديگر براي تصدي وزارت جهاد كشاورزي توانست از مجلس رأي اعتماد
 بگيرد.
او نيز در چهار سال گذشته وزير جهاد كشاورزي دولت يازدهم بود و موفق شد با كنترل واردات در سال گذشته خودكفايي گندم را ممكن كند؛ اتفاقي كه پس از دولت اصلاحات هيچگاه تكرار نشده بود. او چندي پيش وعده داد اگر سياست‌هاي كنوني ادامه يابد، در زمينه جو نيز كشور به خودكفايي خواهد رسيد. حجتي به كم‌حاشيه‌ترين و كاري‌ترين وزير كابينه معروف است. هرگز در مجادلات قدرت حضور نداشته و از همين رو احتمال اينكه از مجلس راي اعتماد بگيرد، بالاست.
 او در برنامه خويش چهار برنامه اجرايي قرار داده كه عبارتند از: برنامه اجرايي توليد محصولات و نهاده‌هاي راهبري، توسعه زنجيره‌ها و مديريت كلان بازار و توسعه تشكل‌ها، برنامه اجرايي حفاظت و صيانت از منابع طبيعي و عمليات آبخيزداري و توسعه زيرساخت‌ها، پشتيباني و انتقال دانش نوين. وزير پيشنهادي جهاد كشاورزي الزامات اجراي برنامه خود را اولويت در برخورداري طرح‌هاي ويژه از ابزارهاي حمايتي، برقراري تعرفه موثر واردات، اعلام به‌موقع قيمت‌هاي تضميني، ايجاد و راه‌اندازي صندوق‌هاي حمايتي در بخش كشاورزي و منابع طبيعي، فراگيري بيمه تامين اجتماعي و بازنشستگي كشاورزان، افزايش سرمايه صندوق بيمه كشاورزي و تامين نيروي انساني و منابع مالي در اجراي قانون حفاظت از منابع طبيعي كشور.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون