• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4020 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ بهمن

نقش USSD در حفظ محيط زيست و منابع ملي

برخلاف اينكه آثار توسعه راهكارهاي پرداختي مبتني بر موبايل بر كسي پوشيده نيست و مسوولان معتقدند راه‌حل‌هايي نظير كدهاي دستوري خدمت بزرگي به محيط زيست و منابع كشور كرده، چرا هنوز برخي برخلاف وجود راهكارهاي جايگزين بر طبل انسداد مي‌كوبند؟  به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات و ارتباطات باشگاه خبرنگارن پويا؛ ضريب نفوذ بالاي صد درصدي تلفن همراه در كشور و سرعت رشد اين ابزار تكنولوژيك به اندازه‌اي بود كه در كشور ما نيز امكانات بانكداري الكترونيك همانند نمونه‌هاي مشابه جهاني رشد و توسعه يافت.  يكي از بسترهاي پركاربرد نيز كدهاي دستوري (USSD) بودند كه با توجه به همين ضريب نفوذ بالا، بر بستر سرويس انتقال داده مبتني بر استاندادهاي GSM شكل گرفتند تا مبنايي براي انجام تراكنش‌هاي مالي همراه باشند.
استقبال و توجه به اين راهكار به واسطه اينكه نرم‌افزارهاي مبتني بر موبايل براي نصب و استفاده در هر نوع گوشي بايد تنظيمات مختص به آن گوشي را مي‌داشتند و كاربران براي هر گونه خدمت متناسب با سازمان يا بانك موردنظر بايد نرم‌افزار مخصوص به آن را روي گوشي خود نصب مي‌كردند، بيش از پيش شد تا به اين طريق مشكلات ناشي از معضلات اشاره شده رفع شود.  در اغلب نرم‌افزارهاي مبتني بر موبايل با توجه به اينكه نرم‌افزار نصب شده روي گوشي كاربر از طريق اينترنت يا پيامك به سرور سازمان، بانك يا موسسه موردنظر متصل شده و خدمات درخواست شده توسط كاربر را أخذ مي‌كند، ممكن است با مشكلاتي نظير كندي GPRS، اشغال كردن فضاي حافظه گوشي و در نهايت تاخير در ارسال و دريافت پيامك مواجه شود.  
به همين منظور روش جديدي مبتني بر تكنولوژي USSD توسط اپراتورهاي ارتباطي توسعه يافت كه به آن كدهاي دستوري نيز گفته مي‌شود؛ اين اقدام رو به جلو باعث شد تا بسياري از نيازمندي‌هاي پيش از آن در ارتباط با پرداخت قبوض و حتي خريد شارژ به صورت حضوري از كيوسك‌ها و سوپرماركت‌ها مرتفع شود.
همان‌طور كه گفته شد USSD يكي از كانال‌هاي ارتباطي در خدمات تجارت سيار است تا كاربر در هر مكان با استفاده از رايج‌ترين وسيله الكترونيكي امكان پرداخت را داشته باشد. در پي اقدام اخير و تعجب‌برانگيز بانك مركزي براي حذف خدمات كدهاي دستوري تا 15 بهمن ماه جاري كه با پا در مياني وزارت ارتباطات
فعلا منتفي شد، برخي افراد يكباره وارد اظهارنظرهايي عجيب شدند كه تا پيش از اين سابقه نداشت.  
جاي تعجب است كه بسياري از كارشناسان بانكي كه حتي گاهي پيش از اين نامي از آنها در رسانه‌ها نبود، يك‌باره نگران بستر USSD و ناامني كه دارد شدند و به بيان اظهارنظرهايي پرداختند كه گويا تاكنون ميلياردها تومان از جيب مردم بابت استفاده از اين خدمات رفته يا سرقت شده است.  در حالي كه برخلاف گزارشات متعدد حملات فيشينگ و حمله به بسترهاي نرم‌افزاري برخي بانك‌ها، گزارشي از سرقت بستر كدهاي دستوري به گوش نمي‌رسد، چرا به يك‌باره و پس از سال‌ها فعاليت، عده‌اي درصدد ناامن جلوه دادن اين فضا و ايجاد نگراني در جامعه هستند؟ آيا به غير از اين است كه اگر تاكنون از اين بستر سوءاستفاده‌اي مي‌شد، بانك مركزي بارها جلوي اين خدمات را گرفته و درصدد برخورد با آنها برمي‌آمد؟! چرا در شرايطي كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات هم با در اختيار داشتن مراكز بررسي و آزمايشگاه‌هاي تحليل خود گزارشي از ناايمن بودن اين بسترها نمي‌دهد اما برخي كارشناسان يك‌باره نگران شده‌اند؟! آيا اين موضوع مي‌تواند دليل ديگري داشته باشد؟! انتظار از بانك مركزي به عنوان رگولاتور حوزه بانكي اين است كه حتي در شرايط وقوع بحران با هوشمندي عمل كرده و اقدامات جايگزين يا پيشگيرانه‌اي را در برخورد با حوادث اتخاذ كند اما با جوسازي‌هاي اخيري كه پيرامون كدهاي دستوري صورت گرفت بيشتر شاهد دستپاچه شدن اين نهاد مالي بوديم كه اجراي تصميم اخيرش مي‌توانست روند حركت به سمت دولت الكترونيك را به سمت
دولت سنتي بكشاند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون