• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4146 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۷ مرداد

كاشيگر، چهره ماندگار فرهنگ

آيدين آغداشلو

مديا كاشيگر از دوستان عزيز من بود. با او در متن فعاليتي دوست و همكار شدم كه به خدمت به فرهنگ معاصر ايران منجر شد. كاشيگر با فعاليت‌هايي كه در دوران حيات خود انجام داد، بدون شك شخصيتي مهم و ماندگار براي فرهنگ ايران است. من دورادور بسيار از او آموختم و از حاصل كار او سود بردم. البته كاشيگر تنها به قصد سود بردن اطرافيان خود فعاليتي را انجام نمي‌داد و همواره نظر به جمعي كثير و وسيع داشت، اما در خلال آثار و اقداماتش اين لطف شامل حال اطرافيانش نيز مي‌شد.

من مديا كاشيگر را در سال‌هاي آخر حياتش هرازگاهي در مكان‌هاي مختلف مي‌ديدم. در اين اواخر اين امكان پيش آمد كه به عنوان مولف و مترجم در مراسم مدال شواليه دولت فرانسه كه در سفارت اين كشور برگزار مي‌شد، حضور داشته و مرهون لطف آنها باشم. درباره نقش مديا كاشيگر در فرهنگ معاصر ايران مي‌توان بسيار سخن گفت. ‌او حضور موثري در پيوند بخش‌هاي اين فرهنگ داشت و با نوشته‌ها و آثار خود در حقيقت فضايي را سرشار و سيراب مي‌كرد كه نياز شديدي به حضور روشنفكران طراز اول در آن داشت. اين نويسنده و مترجم در طول دوران زندگي خود تلاش كرد خلأهاي موجود را تشخيص داده و با آثار و نوشته‌هاي خود حفره خالي مانده را پر كند.

كاشيگر در روابط خود با اطرافيانش بسيار آرام و مهربان و در عرصه فعاليت تا آخرين لحظه‌هاي عمرش بسيار پركار بود. بدون شك جاي خالي او براي همه ما نه‌تنها امروز بلكه در آينده نيز به شكل محسوسي خالي باقي خواهد ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون