• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4232 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان

خبرخوان

بايد فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي را شكار كرد

وزير امور اقتصادي و دارايي بر «شكار عقاب‌گونه فرصت‌هاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي» تاكيد كرد و گفت: بايد با پرواز در بالاترين ارتفاع، مناسب‌ترين فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري را شناسايي و جذب كنيم.

به گزارش تارنماي وزارت امور اقتصادي و دارايي، «فرهاد دژپسند» ديروز (سه‌شنبه) در نشست هيات سرمايه‌گذاري خارجي كه در سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران برگزار شد، افزود: به‌كارگيري از ظرفيت‌هاي قومي، بومي، ديني و مذهبي در سرمايه‌گذاري خارجي بسيار كمرنگ بوده و بايد با استفاده از اين فرصت‌ها و ظرفيت‌ها، سرمايه‌گذاري به سمت اقتصاد ايران هدايت شود. دژپسند در اين نشست كه معاونان وي، مديران كل امور اقتصادي و دارايي استان‌ها، نمايندگان بخش تعاون و برخي مديران دستگاه‌هاي اجرايي كشور حضور داشتند، بر ضرورت كاهش فاصله جلب تا جذب سرمايه خارجي و بررسي شكاف بين آنها تاكيد كرد. اين مسوول اضافه كرد: ايجاب استفاده از سرمايه خارجي فقط به موضوع تامين مالي محدود نيست؛ بلكه بر انتقال فناوري و محرك موتور اقتصاد كشور نيز تاكيد دارد. وي ادامه داد: براي اينكه به حداقل سهم خود در اقتصاد بين‌الملل برسيم، بايد از حداكثر توان بخش دولتي و خصوصي كشور استفاده كنيم.

اجراي FATF مانع فرارهاي مالياتي مي‌شود

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به حجم فرارهاي مالياتي و نياز كشور به كسب در آمد از محل ماليات تاكيد كرد: FATF مانع فرارهاي مالياتي مي‌شود. حميد گرمابي در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به فرارهاي مالياتي و تاثير آن بر درآمد كشور، اظهار داشت: در قوانين بودجه سنواتي تلاش شده است كه ميزان وابستگي به درآمد نفتي كاهش يابد و درآمد مالياتي و ساير منابع ديگر افزايش يابد كه سال به سال اين وابستگي به نفت كاهش يافته است و توانسته‌ايم بر ميزان درآمد مالياتي بيفزاييم. عضو كميسيون صنايع و معادن در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در دريافت درآمد مالياتي خلأهايي وجود دارد، ادامه داد: يكي از دلايل فرار مالياتي خلأ سيستم مالياتي است، دولت به دنبال سيستم الكترونيكي است كه بايد هر چه زودتر اجرايي شود، البته اغلب سازمان‌ها سيستم الكترونيكي داخلي دارند اما به هم متصل نيستند و جزاير جدا از هم هستند. نماينده مردم نيشابور و فيروزه در مجلس دهم شوراي اسلامي بيان داشت: اگر سيستم‌هاي الكترونيكي سازمان‌ها به يكديگر متصل شوند و درنهايت سازمان مالياتي بتواند از اين اطلاعات استفاده كند، قطعا مي‌توان جلوي فرارهاي مالياتي را گرفت. گرمابي با اشاره به لايحه FATF و تاثير آن بر درآمدهاي مالياتي، گفت: چنين لوايحي مي‌تواند در فرآيند درآمدي كشور تاثير مثبتي داشته باشد چرا كه با شفافيت ميزان درآمد هر بنگاه اقتصادي مشخص مي‌شود، اگر فرآيند اين لايحه طي شود از ميزان فرار مالياتي كشور كاسته مي‌شود. وي بااشاره به معافيت‌هاي مالياتي، اظهار داشت: بايد در قانون مالياتي كشور بازنگري شود و در معافيت‌هاي مالياتي تجديد نظر صورت گيرد، در شرايط كنوني بايد به نحوي ديگر براي تامين بودجه اقدام كرد، با به صفر رساندن معافيت‌هاي مالياتي اتكاي ما به درآمد نفتي كاهش مي‌يابد. اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با تاكيد براينكه بايد درآمد مالياتي كشور افزايش يابد، توضيح داد: از فرصت تحريمي بايد براي افزايش درآمد مالياتي و كاهش اتكا به نفت استفاده كنيم، البته به اين معنا نيست كه ميزان دريافت ماليات را افزايش دهيم بلكه بايد چتر مالياتي گسترده شود.

تمجيد صندوق بين‌المللي پول از شفاف‌سازي‌هاي مالي ايران

صندوق بين‌المللي پول در جديدترين گزارش خود ضمن اشاره به چالشي كه تحريم‌هاي امريكا پيش روي اقتصاد ايران قرار داده، از پيشرفت دولت اين كشور در شفاف‌سازي در سياست‌هاي مالي تمجيد كرد.

پس از بازگشت و اعمال دور جديدي از تحريم‌هاي خصمانه ايالات متحده امريكا، صندوق بين‌المللي پول در اين گزارش اعلام كرده كشورهاي منطقه پيشرفت مهمي در روش فساد و تقويت شفافيت و پاسخگويي دولت داشتند و در ميان آنها ايران و افغانستان پيشرفت قابل توجهي در بهبود شفافيت دولت با انتشار جزئيات آمار بودجه براي نخستين‌بار در سال ۲۰۱۸ داشته‌اند. صندوق بين‌المللي پول به تاثير منفي تحريم‌هاي امريكا بر رشد منطقه خاورميانه و آسياي مركزي اشاره كرده و در گزارش خود نوشت: رشد صادركنندگان نفت غير‌شوراي همكاري خليج‌فارس از 3‌درصد در سال گذشته به ۰.۳ درصد در سال ۲۰۱۸ ميلادي كاهش خواهد يافت كه منعكس‌كننده تاثير بازگشت تحريم‌هاي امريكا عليه ايران است كه انتظار مي‌رود توليد و صادرات نفت اين كشور را متاثر كند. در اين گزارش همچنين به نقش پررنگي كه دولت ديجيتال مي‌تواند در افزايش شفافيت‌هاي مالي داشته باشد، اشاره شده است.

 

پيشنهاد عراق براي ادامه واردات گاز ايران

رويترز به نقل از دو مقام عراقي خبر داد اين كشور با ايران براي مبادله اقلام غذايي عراقي در برابر تامين گاز و نيرو موافقت كرده است. منابع آگاه به رويترز گفتند: بغداد اكنون درصدد كسب موافقت امريكا براي واردات گاز ايران است كه در نيروگاه‌هاي اين كشور استفاده مي‌شود و به زمان بيشتري براي يافتن منبع جايگزين نياز دارد. يكي از اين منابع آگاه گفت: مهلت ۴۵ روزه امريكا به عراق براي توقف واردات گاز ايران به هيچ‌وجه براي عراق كافي نيست تا يك منبع جايگزين پيدا كند. وي در ادامه افزود: توقف واردات گاز ايران پس از مهلت تعيين شده، يك بحران نيروي واقعي ايجاد خواهد كرد. ما به زمان بيشتري نياز داريم و امريكا كاملا واقف است كه ما تا چه حد به گاز ايران نياز داريم. با آغاز تحريم‌هاي امريكا عليه ايران، واشنگتن به عراق براي واردات گاز و برق و همچنين اقلام غذايي معافيت داد. اما امريكا اعلام كرد اين معافيت تنها به مدت ۴۵ روز است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون