• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4234 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

كنار زدن دولت پنهان و ايجاد اميد

محمدرضا خباز

نارضيايتي‌هاي مردم متفاوت است عده‌اي از مردم پايين جامعه از وضعيت افزايش قيمت‌ها و مساله معيشتي ناراضي هستند؛ عده‌اي ديگر از مردم كه نخبگان و دانشگاهيان هستند از اينكه فصل سوم و پنجم قانون اساسي آن طور كه بايد و شايد درست اجرا نشده است، ناراضي هستند. جوانان هم به اين دليل كه نشاط كمتري بر جامعه حاكم است از اين جهت تا حدودي ناراحت هستند. بنابراين نارضايتي مردم همه از يك نوع نيست لذا نمي‌توان براي همه نارضايتي‌ها يك نسخه پيچيد.

بنابراين صحبت‌هاي رييس‌جمهور به اين معنا است كه وقتي ما پول نداريم تا وضعيت معيشتي مردم به سطح رضايت كامل برسانيم حداقل رضايت آنها در زمينه‌هاي ديگر را افزايش دهيم. براي مثال تجار و بازرگانان از اين جهت ناراضي هستند كه برخي نهادها مشغول فعاليت‌هاي اقتصادي هستند كه رقباي قوي در مقابل بخش خصوصي ضعيف محسوب مي‌شود و طبيعي است وقتي آنها وارد فعاليت اقتصادي مي‌شوند اجازه رشد از بخش خصوصي گرفته مي‌شود. بنابراين حرف امروز بخش خصوصي اين است كه آنهايي كارشان كار امنيت است، اجازه ندهيد كار اقتصادي كنند و ميدان را براي بخش خصوصي و فعالان اقتصادي باز كنيد.

اگر ما بپذيريم نارضايتي مردم متفاوت است آنگاه مجموعه‌اي از اقدامات را در نظر مي‌گيريم و راه‌هاي متفاوتي را پي مي‌گيريم. يكي از مصاديق ديگر در زمينه نارضايتي بحث حقوق شهروندي است. به عبارت ديگر برخي مردم نظرشان اين است كه حقوق شهروندي آن طور كه بايد و شايد محقق نشده است لذا بايد تلاش كنيم اين حقوق به طور تمام و كمال اجرا شود.

عده‌اي ديگر معتقدند در كشور نشاط نيست و در همين راستا برخي جلو كنسرت‌ها را مي‌گيرند و بر طبل نمي‌شود، مي‌كوبند. طبيعي است بايد مقابل اين شيوه ايستاد. اينجاست كه بار ديگر بايد تاكيد كنيم ما نمي‌توانيم براي همه نارضايتي‌ها يك نسخه بپيچيم. بنابراين اصل ماجرا اين است كه وقتي شرايط اقتصادي مناسبي نداريم بايد راه‌هاي ديگري را براي افزايش ميزان رضايتمندي در مردم پيگيري كنيم. يكي ديگر از مظاهر ايجاد رضايتمندي مربوط به حوزه زنان است. وقتي زنان جامعه اين مطالبه را دارند كه با حفظ حجاب در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند چه ايرادي دارد بسترسازي لازم را براي حضور آنان فراهم كنيم؟ اين مساله مي‌تواند به بحث حضور آنان در ورزشگاه‌ها نيز بسط داده شود.

اما نكته‌ ديگري كه بايد به آن اشاره كرد اين است كه آيا دولت مي‌تواند اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهد؟ به نظر من پاسخ اين سوال مثبت است؛ واقعيت آن است كه اگر دولت بتواند بر احقاق حقوق شهروندي پافشاري كند، مي‌تواند اميد را به جامعه بازگرداند. البته اين نكته را هم بايد گفت كه اين امر بدون هزينه نيست اما اگر دولت دوازدهم عزم دارد اميد به جامعه تزريق كند بايد بداند كه پاي هزينه‌هايش هم بماند و اين امر را محقق سازد.

استاندار سمنان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون