تنها راه موفقيت؛ افزايش مهارتها
خشايار قديرينژاد
سرعت تغيير دنياي كسب و كار بسيار بالاست. چه مدير شركت بزرگي باشيد، چه كارآفرين يا پيمانكار حتما سرعت فزاينده تغيير در 10 سال گذشته را درك كرديد و گاهي برايتان نفسگير بوده. در اين تغييرات سريع تنها راه رضايت خاطر و موفقيت شما تقويت تواناييهاي حرفهاي و به دست آوردن مهارتهاي جديد است. زماني كه قصد داريد مسير شغليتان را تغيير دهيد يا مسير جديدي را بيابيد، مراقب باشيد گرفتار وسوسه تغيير محل كار نشويد. باورهاي اشتباهي نظير اينكه اگر از شغلتان راضي نيستيد بايد به شركت جديدي برويد. حقيقت اين است كه احتمال دارد مشكل از محل كارتان نباشد. به احتمال زياد مشكل به جايگاه فعلي شما در شركت مربوط ميشود. اگر از فرصتهاي موجود در شركتتان كه با علايق شما سازگاري بيشتري دارند بهره جوييد، ميتوانيد با ارتقاي نقش فعليتان يا به عهده گرفتن يك يا چند نقش كاملا جديد در شركت، رضايت شغلي را دوباره در خود ايجاد كنيد. شركت نيز از اين موقعيت نفع ميبرد زيرا علاوه بر اينكه براي ارزيابي، استخدام و آموزش كارمند جديد هزينهاي صرف نكرده بلكه كارمند وفاداري چون شما را از دست نداده. شركتها براي موفقيت در شرايط رقابتي شديد و تغيير سريع محيط كسب و كار به كارمنداني نياز دارند كه اعتقاد بسيار شديد به ايده يادگيري كه هميشگي است به طور منظم، علايق، ارزشها و مهارتهاي خود را جهت به عهده گرفتن مشاغلي كه براي آنها مناسبتر هستند ارزيابي كنند، تعهد به موفقيت شركت خود داشته باشند، از مهارتها و رفتارهايي كه شركت در آينده به آنها نياز خواهد داشت درك خوبي داشته باشند و در جهت رشد آن مهارتها و رفتارها گام بردارند. مديريت توسعه حرفهاي مستلزم تلاشي مستمر و متمركز از سوي شماست. اولين و مهمترين مساله در اين مسير شناخت خودتان است. در اين راستا بايد هميشه سوالات زير را از خود بپرسيد:
هيجان انگيزترين علايق كاري شما چيست؟
عميقترين ارزشهاي كاري شما چيست؟ (استقلال تصميمگيري؟ پول؟ تيمي صميمي؟ و...)
بالاترين مهارتهاي حرفهاي شما چيست؟( تحليل دادهها؟ برقراري ارتباط با ديگران؟ لابيگري؟ و...)
دومين مرحله، شناخت فرصتها و منابع مختلف پيشرفت در شركتتان است.
مرحله سوم دنبال كردن فرصتهاي مناسب براي شماست.
ممكن است گاهي اوقات سردرگم شويد يا احساس كنيد، سرعت تغييرات بالاست، نگران نباشيد و نااميد نشويد فقط در اين شرايط هدفتان را مرور كنيد. شما بايد مسووليت آينده شغلي خودتان را بپذيرد. اين نظريه كه كاركنان بايد مسووليت رشد شغلي خود را در دست بگيرند تقريبا جديد است. در گذشته افراد انتظار داشتند به سرعت شغلي را برگزينند، كارفرمايي بيابند سپس باقي عمر كاري خود را در يك سازمان سپري كنند. شركت مانند هواپيما بود، مديران خلبان و كارمندان مسافران آن محسوب ميشدند اما امروزه همه خلبان هستند. در گذشته كارمندان در قبال وفاداري و طول مدت همكاري خود با شركت از انواع و اقسام حمايتها برخوردار ميشدند از جمله امنيت شغلي، ارتقاي شغلي و افزايش حقوق اما امروزه اين قرارداد ميان كارمند و كارفرما در بسياري از شركتها وجود ندارد. علت هم چيزي نيست جز پيشرفت تكنولوژي و سرعت تغييرات در صنايع. اين تغييرات به اين معني هستند كه مهارتهاي لازم براي هر شركتي كه ميخواهد رقابتپذير باشد، چه كوچك و چه بزرگ، جديد يا با سابقه با سرعت فزايندهاي در حال تغيير است. مسووليت ارتقاي شغلي از طريق هماهنگي با تغييرات صنعت، پيشبيني آنها و كسب مهارتهاي جديد و لازم با شماست. تنها راه موفقيت در اين رقابت ارتقاي مهارتهاي فردي و شغلي است.