• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4265 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:

فرزندان مسوولان ما نبايد در امريكا باشند

آذر ماه بود كه خانواده‌هاي امريكاييان زنداني در ايران از دونالد ترامپ خواستند ويزاي فرزندان مقامات ارشد دولت ايران را كه در ايالات متحده به‌سر مي‌برند، لغو كند. دست‌كم ۴ شهروند امريكايي و يك مقيم قانوني ايالات متحده در حال حاضر در ايران در زندان به‌سر مي‌برند. اين خانواده‌ها ليستي از فرزندان مقامات ارشد ايران كه در امريكا به‌سر مي‌برند، تهيه كردند كه در ميان آن نام وابستگان حسن روحاني، معصومه ابتكار و علي لاريجاني به چشم مي‌خورد. مطابق اين ليست‌؛ برادرزاده حسن روحاني و فرزند مشاور سابق او حسين فريدون در نيويورك به‌سر مي‌برد. دختر علي لاريجاني در بيمارستان ايالتي اوهايو مشغول به كار است و پسر معصومه ابتكار، از اشغال‌كنندگان سفارت امريكا در سال ۵۸، در شهر لس‌آنجلس دانشجوست. تعدادي از نمايندگان مجلس امريكا از اين درخواست خانواده‌ها براي لغو ويزاي فرزندان مقامات ايران پشتيباني كردند. اين در حالي است كه مايك پمپئو، وزير خارجه ايالات متحده پيش‌تر و هنگام خروج از معاهده برجام، آزادي اتباع امريكايي را جزو ۱۲ خواسته اصلي از ايران خوانده بود.

چند روز بعد از اين درخواست خانواده‌هاي امريكايي‌هاي زنداني در ايران، برايان هوك، رييس گروه اقدام ايران در وزارت خارجه امريكا در يك پيام ويديويي كه در توييتر اين وزارتخانه منتشر شد، گفت كه بسياري از او پرسيده‌اند چرا ايالات متحده ويزاي بستگان مقام‌هاي جمهوري اسلامي ايران را كه در امريكا زندگي مي‌كنند، باطل و آنان را از اين كشور اخراج نمي‌كند؟ نماينده ويژه وزارت خارجه امريكا در پاسخ به سوالي مربوط به اخراج آقازاده‌هاي جمهوري اسلامي از امريكا مدعي شد: «مي‌توانم بگويم كه ما در اين زمينه مشغول كار و بررسي هستيم.» هوك ادامه داد: «با اين حال من نمي‌توانم درباره پرونده فردي، اشخاص يا مسائل سياست داخلي‌مان صحبت كنم، اما مطمئن باشيد كه ما تمامي گزينه‌ها را براي تحت فشار قرار دادن مسوولان حكومت ايران به‌كار مي‌گيريم تا آنان را وادار به تغيير رفتارشان كنيم.» روز گذشته علاءالدين بروجردي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، درباره طرح امريكا براي لغو ويزاي بستگان مقامات ايراني گفت: «به‌طور حتم دولت جمهوري اسلامي ايران به عنوان متكفل ايرانيان در همه جاي دنيا بايد در زمينه حفظ منافع ملي ايرانيان، نسبت به اين موضوع دقت داشته و تدابير لازم را بينديشد.»

او ادامه داد: «تعداد قابل‌توجهي از نيروهاي ايراني يا وابسته به ايران ظالمانه و به‌ناحق در دوران تحريم براي جبران ظلمي كه به ايران تحت تحريم امريكا مي‌شده، به اين كشور يا كشورهاي مختلف رفته‌اند تا نيازهاي ما را تامين كنند كه اين افراد با هماهنگي امريكا دستگير شده و در زندان‌هاي امريكا هستند. بنابراين امر متقابلي است و امريكا بايد پاسخگوي ظلمي كه سال‌ها به ملت ما اعمال كرده و حتي مقيمان امريكا را به بهانه‌هاي واهي و ظالمانه زنداني كرده است، باشد.»

به گزارش برنا، بروجردي گفت: «افرادي كه تحت عنوان امريكايي‌هاي زنداني در ايران از آنها ياد مي‌شود كه احتمالا دو تابعيتي هستند، مرتكب خلاف شده و جرمي دارند و طبق موازين قانوني دستگير شده‌اند و اين امري است كه در همه جاي دنيا وجود دارد.»

به گفته عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، در اين طرح بيشتر شيطنت به چشم مي‌خورد، گويا طراحان اين طرح مي‌خواهند القا كنند كه تعداد قابل‌توجهي از فرزندان مسوولان ايراني در امريكا در حال تحصيل هستند. من از آمار دقيق آنها مطلع نيستم اما اگر هم باشند، تعداد محدودي هستند مثلا افرادي كه بورسيه‌اي گرفتند و تحصيل مي‌كنند.

بروجردي گفت: «البته من معتقدم از اساس فرزندان مسوولان ما نبايد در امريكا باشند چراكه علم در همه جاي دنيا وجود دارد و خود امريكايي‌ها هم اذعان دارند كه دانش امريكا دانشي وارداتي است و خود ايرانيان متخصص در موفقيت علمي امريكا، نقش دارند.» عضو فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس تاكيد كرد: «تاكيد مي‌كنم كه كليت و جهت‌گيري طرح در مسير سوءاستفاده سياسي است و اگر قرار باشد اين طرح امريكا عملي شود ما هم بايد تدابيري در جهت حفظ منافع ايرانيان انجام دهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون