• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4294 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۸ بهمن

نصرالله پس از 3 ماه در تلويزيون حاضر شد

هشدار به اسراييل

ايران، سوريه و حزب‌الله هرلحظه مي‌توانند تصميم بگيرند كه با حملات اسراييل در سوريه به شكلي متفاوت برخورد كنند و ممكن است هدف آنها تل‌آويو نيز باشد

ميثم   سليماني
 

 

سيدحسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌اي تفصيلي با تلويزيون لبناني الميادين نسبت به حملات جنگنده‌هاي اسراييلي به سوريه هشدار داد و گفت: محاسبات غلط ممكن است منطقه را به سمت جنگ پيش ببرد. اين مصاحبه كه بيش از 3 ساعت به طول انجاميد طيف زيادي از مباحث را در بر گرفت. نصرالله عنوان كرد، ايران، سوريه و حزب‌الله هرلحظه مي‌توانند تصميم بگيرند كه با حملات اسراييل در سوريه به شكلي متفاوت برخورد كنند و ممكن است هدف آنها نيز تل‌آويو باشد. وي همچنين در پاسخ به بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسراييل گفت: احتياط كنيد و به اين نوع حملات در سوريه ادامه ندهيد. اشتباه نكنيد و منطقه را به سمت يك جنگ يا يك مقابله بزرگ پيش نبريد. نصرالله همچنين در اين مصاحبه تاكيد كرد: شرايط در منطقه تغيير كرده است زيرا ايران و متحدان آن از جمله حزب‌الله نفوذ خود در منطقه را گسترش مي‌دهند. نصرالله هشدار داد كه اين به آن معني است كه هرجنگي مي‌تواند بيش از يك جبهه را دربر بگيرد.

به گزارش آسوشيتدپرس اسراييل اخيرا حملات خود را نسبت به اهداف نظامي احتمالي ايران در سوريه افزايش داده است و بر خلاف گذشته كه فعاليت‌ها و عمليات‌هاي صورت گرفته در خاك سوريه را برعهده نمي‌گرفت اما اخيرا اين روند تغيير كرده و رسما اعلام مي‌كند كه جنگنده‌هاي اين رژيم دست به اين حمله زده‌اند. رژيم اسراييل، ايران را بزرگ‌ترين دشمن خود مي‌داند و بارها هشدار داده كه اجازه نخواهد داد نيروهاي ايراني در سوريه حضور داشته باشند و به صورت دايم در اين كشور باقي بمانند. واقعيت آن است كه ايران كماكان حضور پرقدرتي در سوريه دارد و به مبارزه با تروريسم براي تثبيت موقعيت دولت سوريه ادامه مي‌دهد. در آخرين اقدام ارتش اسراييل دوشنبه هفته گذشته مسووليت چندين حمله هوايي به سوريه كه مدعي بود مقر نيروهاي ايراني در سوريه بوده است را برعهده گرفت. اما اين اتفاق به صورت رسمي تاييد نشد و تنها عنوان شد جنگنده‌هاي اسراييل مناطقي در اطراف فرودگاه دمشق را مورد هدف قرار دادند و بخش عمده موشك‌ها نيز توسط سامانه ضد هوايي سوريه خنثي شده است.

دبيركل حزب‌الله لبنان در مصاحبه خود تاكيد كرد كه اسراييل به هيچ يك از اهداف خود در سوريه نرسيده است. چرا كه آنها قصد دارند دولت سوريه را تضعيف، ايران را تحريك و جلوي دستيابي حزب‌الله به موشك‌هاي نقطه زن را بگيرد. وي تاكيد كرد نااميد‌ترين فرد از استراتژي خروج امريكا از سوريه شخص نتانياهو است و او اين خروج را يك شكست براي خود مي‌بيند. نصرالله در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به بحث مطرح شده در برخي رسانه‌هاي بين‌المللي و اسراييلي پرداخت كه سلامت وي را زير سوال برده بودند. او در اين مصاحبه اين گزارش‌ها را كاملا رد و دروغ خواند. نصرالله گفت: من از هيچ بيماري و مشكلي رنج نمي‌برم. نصرالله حتي قصد داشت در اين مصاحبه برخي بينندگان را شگفت‌زده كند و گفت كه در اين مدت فعاليت بدني كردم و كاهش وزن نيز داشته‌ام.

گفتني است برخي رسانه‌ها طي چند وقت اخير در مورد وضعيت سلامت نصرالله صحبت‌هايي مطرح كرده بودند. چرا كه او پيش از آن سعي مي‌كرد به شكل مرتب از طريق سخنراني‌هاي تلويزيوني با هواداران خود صحبت كند. نصرالله 59ساله به مدت 3دهه است كه حزب‌الله را در نبردها و چالش‌هاي نظامي و سياسي رهبري كرده است. اما از ماه نوامبر تا روز شنبه هيچ سخنراني عمومي نداشت. اين در شرايطي بود كه حملات اسراييل به سوريه و همچنين عمليات اين رژيم در مرزهاي لبنان گسترده‌تر مي‌شد و سكوت دبيركل حزب‌الله لبنان نيز شبهات را افزايش مي‌داد. با اين حال نصرالله سكوت خود در اين مدت را عمدي توصيف كرد و گفت حزب‌الله تصميم گرفته تا به حملات اسراييل در لبنان نپردازد و وارد اين قمار تبليغاتي رژيم اسراييل بر سر تونل‌هاي حزب‌الله نيز نشود. گفتني است در ماه دسامبر ارتش اسراييل عملياتي را تحت عنوان سپر شمالي آغاز كرد تا به شناسايي و تخريب آنچه شبكه گسترده تونل‌هاي حزب‌الله ناميده بود بپردازد. اسراييل در اين عمليات شش تونل را كشف كرد و گفته مي‌شد كه اين تونل‌ها به نوعي سرمايه‌هاي استراتژيك حزب‌الله براي جنگ‌هاي احتمالي آينده با اسراييل هستند. با اين حال نصرالله در اولين اظهارنظر در مورد اين تونل‌ها و اكتشاف آنها توسط اسراييل گفت: اگر حزب‌الله تصميم به تهاجم داشته باشد، به بيش از اين تونل‌ها براي حمله به اسراييل نياز دارد. او در اين مصاحبه عنوان كرد كه حداقل قدمت يكي از اين تونل‌ها به بيش از يك دهه پيش بازمي‌گردد. نصرالله عنوان كرد كه اين يك شكست 13ساله براي دستگاه اطلاعاتي اسراييل است.

به نوشته تايمز اسراييل، نصرالله در مصاحبه خود گفته عمليات اخير كشف تونل‌هاي زيرزميني حزب‌الله بيشتر نشانگر ضعف دستگاه اطلاعاتي اسراييل بوده است و طرح حمله حزب‌الله به الجليل كماكان باقي است. نصرالله در سخنان خود تاكيد كرد كه برنامه بعدي ما براي جنگ احتمالي به اسراييل حمله به الجليل است كه اين بخشي از برنامه ماست كه توانايي آن را نيز به خواست خدا داريم. در حال حاضر مهم اين است كه ما اين قابليت را داريم و سال‌هاست آن را داريم. نصرالله تاكيد كرد كه كشف تونل‌ها حتي روي 10 درصد برنامه‌هاي ما نيز تاثير نمي‌گذارد. ما اگر تصميم بگيريم اين كار را انجام دهيم انجام خواهيم داد حتي اگر آنها همه تونل‌ها را نابود كنند. وي همچنين عنوان كرد كه تونل‌ها براي حمله به اسراييل وجود دارد كه هنوز اسراييل نتوانسته آنها را كشف كند. به نوشته رسانه‌هاي اسراييلي پيش از اين مقام‌هاي اسراييلي نگراني خود از طرح احتمالي حزب‌الله براي حمله به الجليل را ابراز كرده بودند.

دبيركل حزب‌الله لبنان همچنين تصريح كرد كه براي ورود به الجليل حتي نياز به تونل هم نداريد. هرچند تونل‌ها مي‌توانند يك عامل كمك‌كننده در ورود به الجليل باشند. اما اگر تصميم گرفته شود عملياتي با اين درجه از وسعت صورت بگيرد نياز به استفاده از تمام مرزها، دره‌ها، تپه‌ها و... است. وي افزود در صورت وقوع جنگ تمام سرزمين‌هاي اشغالي ميدان جنگ خواهد بود. نصرالله همچنين تاكيد كرد: ما توانايي مقابله با تمام موانعي كه اسراييل سعي در ايجاد آن را دارد خواهيم داشت و حزب‌الله داراي موشك‌هاي كافي براي دستيابي به اهداف خود در هر جنگي براي آينده است. دبيركل حزب‌الله همچنين در بخشي از سخنان خود درباره ترامپ گفت: ترامپ درست مي‌گويد كه مي‌خواهد نيروهايش را از مناطق مختلف فرابخواند. او شعارهايي انتخاباتي داد كه به‌دنبال آن است و يكي از آنها فراخواني نيروها است. ترامپ در وعده‌هاي انتخاباتي خود صادق است. ‎وي با اشاره به لحن اهانت‌آميز ترامپ از جمله عليه عربستان افزود: ترامپ فقط درباره پول و منافع كشورش صحبت كرده است؛ هرچند به زيان ثروت‌هاي كشورهاي منطقه ما.‎ وي افزود: برخي طرف‌هاي امريكايي از ترامپ براي خروج از سوريه مهلت خواستند و شش ماه براي آن مهلت داد. امريكايي‌ها به روس‌ها گفتند كه آماده خروج كامل از سوريه در مقابل خروج ايراني‌ها هستند.‎ دبيركل حزب‌الله گفت: در آن زمان، روس‌ها به برادران ايراني گفتند و رييس‌جمهور پوتين به رييس‌جمهور روحاني گفت و رييس‌جمهور روحاني به من گفت، و گفته شده كه منتظر باشيد تا پاسخ ايران و حزب‌الله برسد. من به عنوان يك طرف، گفتم، امريكايي‌ها دنبال خارج شدن از سوريه هستند و دنبال دستاورد مي‌گردند تا بگويند كه ترامپ دستاورد مهمي به دست آورده همان‌طور كه نتانياهو دنبال دستاورد بزرگ‌تري است. وي افزود: ايراني‌ها خواسته امريكايي‌ها را رد كردند زيرا آنها بنا به درخواست دمشق در سوريه حضور دارند.‎نصر‌الله گفت: طرف روسي هم هيچ فشاري وارد نكرد، هرچند در رسانه تبليغاتي مي‌كنند. روسيه فقط نقل پيام كرد. وي افزود: سوري‌ها نيز خواسته امريكايي‌ها درخصوص خروج ايراني‌ها را كه روس‌ها منتقل كردند، رد كردند.‎

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون