• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4302 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن

سفير تازه تركيه در ايران كيست؟

دريا اورس، سفير فرهنگي

علي‌اصغر محمدخاني

در قونيه به دنيا آمده و از كودكي در كنار مولانا پرورش يافته است. عاشق زبان و ادبيات فارسي است و اين رشته را تا اخذ مدرك دكترا در دانشگاه آنكارا پي گرفته و سال‌هاست كه در اين دانشگاه تدريس مي‌كند.

چند اثر از ادبيات كلاسيك و معاصر فارسي به تركي ترجمه كرده است.

نزديك به بيست سال است كه او را مي‌شناسم و بي‌شك يكي از ستون‌هاي محكم پل فرهنگي ايران و تركيه است. بااينكه چند روزي است به عنوان سفير تركيه در ايران كار خود را آغاز كرده است، اما هميشه سبقه فرهنگي او بر مسووليت‌هاي سياسي‌اش غلبه داشته و دارد.

چند سالي قبل از پذيرش سفارت، رييس بنياد عالي فرهنگ، زبان و تاريخ آتاتورك تركيه بوده و چندين بار با او ديدارهايي در آنكارا و تهران داشته‌ام و تلاش و عشق او را به زبان فارسي و مسائل فرهنگي ستوده‌ام. دريا اورس به همراه دكتر حجابي قرلانقليچ دو ركن محكم زبان و ادبيات فارسي در آنكارا هستند. دو يار جدانشدني.

از نسل چهارم ايران‌شناسان تركيه. هميشه تاكيد مي‌كند؛ ما خوش‌اقبال بوده‌ايم كه با مردم ايران همسايه هستيم و چندين قرن است كه روابط عميق فرهنگي و اجتماعي ميان دو كشور حاكم بوده است.

به مولوي، سعدي، سنايي، عطار و وحشي بافقي بسيار علاقه دارد و مي‌گويد سعدي در زبان فارسي كولاك كرده است. دريا اورس با زبان فارسي زندگي مي‌كند و اين زبان در لحظه‌‌لحظه زندگي روزانه‌اش جاي دارد. زبان فارسي را دنياي بي‌پايان مي‌داند و همواره گفته كه زبان و ادبيات فارسي و فرهنگ و تمدن ايران چنان برايش جالب و جذاب است كه تا آخر عمر رهايش نمي‌كند.

شروع به كار دكتر دريا اورس را به عنوان سفير تركيه در ايران مبارك مي‌دانيم و اميد داريم كه در زمان حضور ايشان، ارتباطات فرهنگي و گفت‌وگوهاي ادبي ميان صاحب‌نظران، متفكران، نويسندگان و شاعران دو كشور گسترده‌تر شود و شناخت بيشتري از تحولات فكري و فرهنگي معاصر دو كشور فراهم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون