• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4310 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ بهمن

واكنش بانك مركزي به اظهارات عسگراولادي

گروه اقتصادي| رييس اتاق مشترك ايران و چين روز گذشته مدعي شد، ۳ ماه است صادراتي نداشته و با ندانم‌كاري بانك مركزي، صادرات كشور قفل شده است؛ او معتقد است در صورت عدم اصلاح اين شرايط، بهار سختي را پيش رو خواهيم داشت. اين اظهارات عسكراولادي با واكنش شديد بانك مركزي روبه‌رو شد. اسدالله عسگراولادي در خصوص تصميم اخير بانك مركزي تحت عنوان مشوق‌هاي بازگشت ارز صادرات براي صادركنندگان، با انتقاد از سياست‌هاي ارزي كشور اظهار كرد: اين چه مشوقي است؟ شما نگاه كنيد و بگوييد چه ارزشي دارد؟ متاسفانه اقدامات بانك مركزي در اين حوزه ندانم كاري است و راه‌اندازي سامانه نيما از سوي بانك مركزي باعث شده صادرات در كشور قفل شود. وي با تاكيد بر اينكه ۶ ماه بعد صادراتي در كشور وجود نخواهد داشت گفت: كاهش صادرات كه در چند ماه گذشته كليد خورده، آغاز اين روند است و شما خواهيد ديد در صورت اصلاح نشدن اين وضعيت، ديگر صادراتي نداريم. مثلا همين الان ۳ ماه است كه من هيچ صادراتي نداشته‌ام؛ تعطيليم. رييس اتاق مشترك ايران و چين با انتقاد از ناكارآمدي سامانه نيما براي صادركنندگان گفت: آقايان بانك مركزي مي‌گويند صادركننده بايد ارز خود را بياورد در سامانه «نيما»؛ خب كسي كه در آنسوي مرزهاي كشورمان خريدار كالاي صادراتي ما است، «نيما» نمي‌شناسد؛ «نيما» براي او وجود خارجي ندارد؛ «نيما» دفتر‌دستكي است كه آقايان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع كرده‌اند و اسمش را گذاشته‌اند «نيما»؛ درحالي كه طرف خارجي و خريدار كالاي صادراتي ما مي‌گويد، شما بانك معتبر معرفي كنيد تا پول صادرات‌تان را به آن بانك واريز كنم. در چنين شرايطي من پول صادراتم را چطور وارد كشور كنم؟ عسگراولادي در پاسخ به اين سوال كه چه راهي براي تغيير اين شرايط وجود دارد تاكيد كرد: راهش اين است كه «نيما» را از مسير صادرات حذف كنند؛ يعني صادركننده جواز صادراتي‌اش را بدهد به واردكننده و با هم توافق كنند.

عسگراولادي در پايان در خصوص چشم‌انداز آينده صادراتي كشور گفت: اگر اين سيستم اصلاح نشود، شرايط بهار خيلي سخت خواهد بود و بهار سختي در پيش‌ِرو خواهيم داشت. اين اظهارات عسكراولادي بي‌پاسخ نماند و بانك مركزي در اطلاعيه به آن واكنش نشان داد.

در اطلاعيه بانك مركزي آمده است: وي تاكنون هيچ اطلاعاتي از نحوه مصرف ارز صادراتي خود در چرخه اقتصادي كشور ارايه نكرده است، به طوري كه دو شركت صادراتي ايشان تا پايان آبان ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۶.۶ ميليون يورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادي نكرده است؛ در حالي كه بخش عمده‌اي از صادركنندگان متعهد به كشور تاكنون بيش از ۱۰ ميليارد يورو ارز در بازار ثانويه عرضه و بخشي از واردات كشور از اين محل تامين شده است.

خاطرنشان مي‌سازد سياست‌هاي ابلاغي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا به بانك مركزي براي اجرا در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات كاملا شفاف و روشن است. آمار صادرات كشور كه حاصل بهره‌گيري از امكانات و منابع مادي و انساني است به صورت شفاف بنا به اظهار خود صادركنندگان از مبادي رسمي كشور صادر مي‌شود. ضمن اينكه مردم عزيز كشورمان آگاه هستند كه خواسته بانك مركزي به تبع مصوبات شوراي عالي اقتصادي است كه ارز حاصل از صادرات كشور به صورت شفاف براي تامين نيازهاي وارداتي كالاها و خدمات، از جمله مواد اوليه و كالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي بخش‌هاي اقتصادي و نيز ساير كالاهايي كه ضرورت و اولويت دارد به كار گرفته شود. اينكه بانك مركزي در راستاي حمايت از توليد داخلي و اشتغال خواستار آن است كه مشخص شود ارز صادراتي براي چه نوع كالاهايي استفاده مي‌شود به نظر خواسته و منافع و مصالح عامه مردم را تامين مي‌كند. جاي تاسف است هر وقت در كشور در جهت شفافيت اقدامي شود فشارها و هجمه‌هاي زيادي با بهانه‌هاي به ظاهر موجه صورت مي‌گيرد. شرايط تحريم نبايد موجب بي‌نظمي و عدم شفافيت لازم شود، برعكس در زمان تحريم بايد نظم، حساب و كتاب و شفافيت‌هاي سيستمي قابل كنترل افزايش يابد.

سامانه نظام يكپارچه معاملات ارزي (نيما) صرفا به منظور ثبت شفاف اطلاعات و بازاري است كه بدون هيچ‌گونه محدوديت و سقفي، امكان ثبت اطلاعات و قيمت خريد و فروش ارز در اين سامانه بر اساس نرخ توافقي بين صادركننده و واردكننده وجود دارد. برخي آقايان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمي‌كنند و اينكه تمايلي ندارند در فضاي شفاف فعاليت كنند و طي ساليان طولاني، در اتاق‌هاي بسته حوزه تجارت خارجي كشور را قبضه كرده‌اند و صرفا منافع شخصي و گروهي خود را مي‌بينند، بدانند كه مردم كاملا آگاه و هوشيار هستند. صادقانه به مردم بگويند نيما موجب مي‌شود كارهاي پنهان ما بر ملا شود. بنا بر سياست‌هاي ابلاغي صادركنندگان عزيز بايد از طريق شبكه بانكي، صرافي‌ها يا ساير شبكه‌ها، ارز خود را به منظور تامين نياز‌هاي وارداتي كشور قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون