• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4310 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ بهمن

عدد و رقم

۳۶ درصد

رشد صادرات ايران به روسيه

ايران ۵۳۳ ميليون دلار كالا به روسيه در سال ۲۰۱۸ صادر كرده است. اين رقم يك رشد 36 درصدي در صادرات ايران به همسايه شمالي‌اش را در مقايسه با سال گذشته نشان مي‌دهد . صادرات ايران بيشتر شامل كشمش، خرما، سيب، خيار، گوجه فرنگي، ماهي، ميگو، شير، پنير، چاي، كيوي و كلم مي‌شود . تجارت بين ايران و روسيه در 2018، 1.74 ميليارد دلار بود كه نسبت به 2017، 2 درصد رشد داشت.

 

70 هزار

پروژه نيمه تمام عمراني

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه با توجه به كمبود منابع و اعتبارات دولتي به طور قطع امكان اجراي 70 هزار پروژه نيمه تمام عمراني در كشور بدون حضور بخش خصوصي وجود ندارد، گفت: سرمايه‌گذار مانند كبوتر جلد است اگر محيط را ناامن ببيند سرمايه خود را به بازار ديگري منتقل مي‌كند. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: از سوي ديگر تورم مشكل جدي براي ساخت پروژه‌ها ايجاد مي‌كند و تاخير در ساخت پروژه‌ها در شرايط تورمي مشكلات را افزايش مي‌دهد و مردم هم از استفاده از پروژه‌هاي عمراني جديد محروم مي‌مانند.

وي با اشاره به گزارش صندوق بين‌المللي پول درباره بودجه و اعتبارات مورد نياز براي اجراي پروژه‌هاي عمراني اظهار داشت: طبق گزارش صندوق بين‌المللي پول 41 هزار تريليون دلار براي اجراي پروژه‌ها در حوزه‌هاي عمراني مورد نياز است كه دولت‌هاي كشورهاي مختلف چنين بودجه‌اي را در اختيار ندارند و تنها راهكار براي اجراي پروژه‌ها را استفاده از توان بخش خصوصي اعلام كرده‌اند. وي همچنين با بيان اينكه شركت عمران شهرهاي جديد مسووليت ساخت 200 هزار واحد مسكوني را بر عهده دارد، گفت: اين تعداد واحد مسكوني تا سال 1400 به مردم تحويل مي‌شود و اين پروژه را با مشاركت بخش خصوصي به اجرا مي‌رسانيم.

 

2100 ميليارد تومان

اعتبار براي نوسازي مسكن

مجيد روستا، عضو هيات مديره بازآفريني شهري گفت: اعتبار 2100 ميليارد توماني از صندوق توسعه ملي در بافت‌هاي فرسوده در سازمان برنامه در دستور كار قرار گرفته است. وي با تاكيد بر اينكه 140 هزار هكتار از اراضي كشور در قالب 2700 محله با جمعيتي بالغ بر 21 ميليون نفر و به مساحت 30 درصد شهرهاي كشور در هدف بازآفريني كشور قرار دارند، گفت: اين اعداد نشان مي‌دهد كه با ساز و كارهاي سنتي مساله بازآفريني كشور را نمي‌توان حل كرد و از آنجا كه سالانه بايد 10 درصد از محلات هدف و بافت‌هاي فرسوده بازسازي شود، بايد به نحو ديگري اين محلات و بافت‌هاي فرسوده بازسازي و احيا شود. وي افزود: تاكنون نزديك به 270 هزار فقره تسهيلات نوسازي پرداخت شده است، پس بايد برنامه اقدام جامع در بازآفريني شهري تدوين و بازسازي محله‌ها در اولويت قرار بگيرد.

به گفته وي 1500 ميليارد تومان ديگر منابع براي توسعه و تجهيز خدمات روبنايي و زيربنايي بافت‌هاي فرسوده در دستور كار سازمان مديريت و برنامه‌ريزي قرار گرفته كه به زودي موافقتنامه‌هاي آن صادر خواهد شد.

 

۹۰ درصد

آب مصرفي در بخش كشاورزي

در شرايطي كه تنها ۱۱ درصد توليد ناخالص ملي از راه كشاورزي به دست مي‌آيد و تنها ۱۷ درصد نيروي كار در اين بخش مشغول به فعاليت هستند آمارها نشان مي‌دهد در شرايطي كه فقط ۱۲ درصد مساحت ايران زير كشت مي‌رود، بيش از ۹۰ درصد آب مصرفي كشور به بخش كشاورزي اختصاص دارد كه بخشي از آن تلف هم مي‌شود. اين در حالي است كه ميانگين بازدهي آب مصرفي بخش كشاورزي در ايران ۴۰ درصد كمتر از متوسط استاندارد جهاني است. بنا بر اعلام وزارت نيرو، در حال حاضر قيمت دريافتي بابت تامين آب‌بهاي كشاورزي از آب زيرزميني به عنوان يكي از نهاده‌هاي كشاورزي تقريبا رايگان و در مورد آب سطحي حداكثر سه درصد هزينه تامين آن است اما در بخش شرب، براي بخش شهري حدود ۴۷ درصد و در روستاها تنها ۲۴ درصد هزينه تمام‌شده تامين آب، از مصرف‌كننده دريافت مي‌شود.

 

66 دلار

قيمت نفت جهاني

قيمت نفت برنت در پي انتشار آمار كاهش فروش خودرو در بازار چين كه نگراني‌ها نسبت به تقاضاي كمتر براي سوخت را تشديد كرد در معاملات روز دوشنبه كاهش پيدا كرد.

نفت برنت با پنج سنت كاهش نسبت به قيمت نهايي روز جمعه، به ۶۶.۲۰ دلار در هر بشكه رسيد. برنت اوايل معاملات تا مرز ۶۶.۷۸ دلار پيشروي كرده بود كه بالاترين قيمت از نوامبر سال ۲۰۱۸ بود. بهاي معاملات آتي وست‌تگزاس اينترمدييت امريكا با ۲۳ سنت افزايش، به ۵۵.۸۲ دلار در هر بشكه رسيد. شاخص قيمت نفت امريكا نيز اوايل معاملات روز دوشنبه به ۵۶.۱۳ دلار صعود كرده بود كه بالاترين قيمت از نوامبر بود.

 

۳۰ ميليارد دلار

سقف فاينانس در سال ۹۸

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي سقف تسهيلات تامين مالي خارجي (فاينانس) براي طرح‌ها را در سال ۹۸، ۳۰ ميليارد دلار تعيين كردند.

نمايندگان مجلس بند الف تبصر ۳ لايحه بودجه سال ۹۸ را بررسي كرده و آن را به تصويب رساندند. به موجب اين بند، با رعايت بند الف ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه شماره ۰۱۰۱/۹۴۳۴۴ مورخ ۲۳/‏۱۲/‏۱۳۹۵‬ مجمع تشخيص مصلحت نظام، در سال ۱۳۹۸ سقف تسهيلات تامين مالي خارجي (فاينانس) براي طرح‌ها علاوه بر باقي‌مانده سهميه سال قبل، معادل ريالي 30 ميليارد دلار تعيين مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون