• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4344 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين

امريكا از 242سال عمر تنها 16 سال در صلح بوده است

پندهاي كارتر به ترامپ

ميثم سليماني

به نظر مي‌رسد، دونالد ترامپ به ‌شدت نگران شرايط حاكم بر روابط خود با چين است. اكنون نه مشخص است كه با چيني‌ها مي‌تواند به يك توافق تجاري دست پيدا كند و نه مي‌تواند وارد يك جنگ تمام عيار اقتصادي با چيني‌ها شود. از همين‌رو در حال بازي استفاده از تمام ابزارهايي است كه در اختيار دارد. چين براي ترامپ از اولويت بالايي برخوردار شده است. به نحوي كه حتي حاضر شده با يك رييس‌جمهور سابق ايالات متحده كه تفكراتي همسو ندارد، صحبت كند و به بزرگ‌ترين متحد خود يعني بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم اسراييل هشدار داده كه روابط خود با چين را كاهش دهد.

آن‌گونه كه جيمي كارتر رييس‌جمهور اسبق ايالات متحده اعلام كرده، دونالد ترامپ با او در مورد چين صحبت كرده است. به گزارش رويترز رييس‌جمهور ترامپ شنبه شب با جيمي كارتر رييس‌جمهور اسبق امريكا تماس برقرار كرده و با او در مورد چين صحبت كرده است.

«اما هورت» خبرنگار خبرگزاري NPR در يك رشته توييت گفت كه كارتر خبر گفت‌وگوي خود با ترامپ را در روز يكشنبه و در كليسا اعلام كرد. كارتر به خبرنگاران گفت: به نظر مي‌رسد كه ترامپ نگران اين است كه چين از ما جلوتر است. كارتر در ادامه گفت: اين موضوع كاملا درست است، چراكه دليل آن اين است كه در اين سال‌ها چين پولي را براي جنگ هزينه نكرده است، زيرا آنها از زماني كه با ما روابط ديپلماتيك‌شان را عادي كردند ديگر درگير جنگ نيستند. او تاكيد كرد: از 242 سالي كه ايالات متحده به وجود آمده، امريكا تنها 16سال درگير جنگ نبوده است و ايالات متحده جنگجو‌ترين كشور تاريخ جهان شناخته مي‌شود. او گفت: دليل اصلي اين اتفاق نيز آن است كه ايالات متحده تمايل دارد ملت‌هاي ديگر را مجبور كند كه اصول امريكايي خود را اتخاذ كنند. كارتر به افرادي كه حضور داشتند، گفت كه اين اولين تماس تلفني ميان او و ترامپ بوده كه رييس‌جمهور شخصا با وي داشته است. او ادامه داد كه گفت‌وگوي ميان دو طرف پس از آن اتفاق افتاده كه كارتر يك نامه به ترامپ در‌خصوص روابط ميان امريكا و چين نوشته است.

البته كاخ سفيد در خصوص سخنان كارتر نظري نداد. لازم به ذكر است كه جيمي كارتر سي‌ونهمين رييس‌جمهور ايالات متحده است كه روابط ميان ايالات متحده و چين را در سال 1979 عادي كرد و در ماه دسامبر يك نقشه راه براي اصلاح روابط ميان دو كشور ارايه داد. از زمان روي كار آمدن ترامپ در كاخ سفيد يكي از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي او رقابت با چين بوده بخصوص اينكه، به‌ شدت قصد داشت به سمت مقابله با سرقت مالكيت معنوي محصولات امريكايي پيش برود. او همچنين تعرفه‌هايي را براي 250 ميليارد دلار كالاي چيني اعمال كرد كه باعث شد چين تعرفه‌هاي متقابل را اعمال كند. با اين وجود روز شنبه استفان منوشين وزير خزانه‌داري اعلام كرد كه ايالات متحده و چين به پايان مذاكرات تجاري خود نزديك هستند و عنوان كرد كه به زودي اين امكان وجود دارد كه يك معامله ميان دو كشور به امضا برسد. منوشين روز شنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت: من فكر مي‌كنم كه ما به مراحل پاياني يك توافق نزديك شده‌ايم. او گفت كه مقام‌هاي اداري از جمله نماينده تجاري ايالات متحده رابرت لايتزر با مقام‌هاي چيني كنفرانس مطبوعاتي خواهند داشت و اين خبر را اعلام خواهند كرد. البته هنوز مشخص نيست كه آيا طرفين به مذاكرات شخصي براي رسيدن به توافق نيازدارند يا خير. اما نكته اينجاست كه با توجه به اين اتفاق ترامپ چرا نگران شرايط امريكا در برابر چين است. طبق مدل‌سازي‌هاي انجام شده چيني‌ها مي‌توانند تا سال 2030 تبديل به قوي‌ترين اقتصاد جهان شوند و بسياري از كارشناسان پيشنهاد كرده‌اند كه اين قرن را «قرن چيني» نامگذاري كنند. كارتر در جمع خبرنگاران پرسيد: ما چند مايل راه‌آهن با سرعت بالا در اين كشور داريم؟ در حالي كه چين داراي 18هزار مايل راه‌آهن با سرعت بالاست. اكنون 3 تريليون دلار بودجه نظامي چيني‌هاست. آيا چنين چيزي را مي‌توانيد تصور كنيد؟ چين حتي يك پني را هم در جنگ نابود نكرده است و به همين دليل آنها از ما جلوتر هستند.

كارتر در ادامه صحبت‌هاي خود عنوان كرد: اگر شما 3تريليون دلار درآمد را براي زيرساخت‌هاي امريكايي هزينه كنيد، 2 تريليون دلار آن هدر مي‌رود. ما راه‌آهن با سرعت بالا نياز داريم، ما پل‌هايي داريم كه سقوط نكنند و ما بايد جاده‌هايي داشته باشيم كه به درستي نگهداري شوند. كارتر پيش از خروج خود از جمع خبرنگاران گفت: من كشورم را نسبت به چين مقايسه نكردم و فقط به اين موضوع اشاره كردم. چون من شب گذشته در خصوص همين موضوع با رييس‌جمهور صحبت كردم.لازم به ذكر است كه اگرچه ايالات متحده به دنبال حل چالش تجاري خود با چين است، اما چالش درياي چين جنوبي كماكان پابرجاست و اكنون چيني‌ها مدعي هستد كه بايد تايوان تحت حاكميت و كنترل پكن قرار گيرد.

 

هشدار ترامپ به نتانياهو

روز گذشته رسانه‌هاي اسراييلي گزارش دادند كه به تازگي دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده به بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسراييل براي ارتباط خود با چين هشدار داده و اعلام كرده است كه اين اقدام مي‌تواند بر روابط امنيتي ايالات متحده با اسراييل اثرگذار باشد. گفته مي‌شود كه پيام‌هاي مشابهي نيز در ماه‌هاي اخير توسط مقام‌هاي ارشد دونالد ترامپ از جمله جان بولتون مشاور امنيت ملي و مايك پمپئو وزير امور خارجه به اسراييل ارسال شده است.

ترامپ طي ديدار خود با نتانياهو در واشنگتن كه اواخر ماه مارس انجام شد و كمي بعد از آنكه رسما حاكميت اسراييل بر ارتفاعات جولان را تاييد كرد، اين هشدار به نتانياهو اعلام شده است. رسانه‌هاي اسراييلي به نقل از مقام‌هاي دولت ترامپ عنوان كردند كه تهديد خاص يا اولتيماتومي وجود نداشته اما ترامپ خواسته به نتانياهو يادآوري كند كه در كجا قرار گرفته است. گفتني است كه تا پيش از اين نتانياهو در حال جذب شركت‌هاي چيني براي مشاركت در مناقصه‌ها بخصوص مناقصه مخابراتي بوده و آنها را متوقف كرده است. همچنين گفته مي‌شود نتانياهو يك مناقصه با شركت‌هاي چيني براي ساخت يك بندر در حيفا را لغو كرده است، اين در حالي بود كه شركت چيني برنده مناقصه شد و كار ساخت و ساز را نيز آغاز كرده است.

نتانياهو در ماه‌هاي اخير به دولت امريكا گفته است كه كابينه قصد دارد يك مكانيسم جديد براي نظارت بر سرمايه‌گذاري‌هاي چيني در اسراييل را تصويب كند. اما گفته مي‌شود كه دو جلسه در كابينه با محوريت همين موضوع برگزار شده، اما به دليل اختلافات ميان وزارت خارجه و خزانه‌داري اسراييل تصميم‌گيري در اين خصوص صورت نگرفته است. البته كاخ سفيد در خصوص اين موضوع هيچ اظهارنظري نكرد و دفتر نخست‌وزير گفت كه اين موضوع دروغ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون