• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4358 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ ارديبهشت

اسلام‌ستيزي از نوع دانماركي!

محمود فاضلي

دانمارك از جمله كشورهاي اروپايي است كه در سال‌هاي اخير بارها موضوع «اسلام‌ستيزي» در آن موجب جنجال‌‌هايي شده است. «تصويب لايحه جنجال‌برانگيز ممنوعيت برقع در اماكن عمومي، حملات گروه‌هاي افراطي اين كشور در فضاي مجازي عليه مسلمانان، پيشنهاد زير گرفتن مهاجران و پناهجويان، جلوگيري از سخنراني يك زن مسلمان نقاب‌دار در كلاس‌هاي مدرسه، اقدام دولت دانمارك در ممنوعيت كمك‌هاي خارجي (قطر و تركيه) به مساجد از جمله هديه، وام، تضمين‌هاي مالي، حقوق كاركنان و حتي تجهيزات يا اجاره اماكن و طرح اين ادعا كه خيلي از مساجد به دولت پاسخگو نيستند چون كه آنها تحت عنوان انجمن‌هاي ديني به ثبت نرسيده‌اند تا مشمول كنترل‌هاي شديد شوند و مي‌توانند تهديدي عليه امنيت و تضعيف دموكراسي دانمارك باشند» از آخرين نمونه‌هاي آن است.

اين بار اسلام‌ستيزي در دانمارك از سوي راسموس پالودن، اين كشور را با بحران جديدي روبرو كرده است. وي در طول ماه‌هاي گذشته با سفر به اقصي نقاط كشور اعتراضات توهين‌آميزي عليه مسلمانان و مهاجران در مناطق عمدتا مهاجر و مسلمان‌نشين دانمارك برپا كرده است. او كه به‌خاطر نقض قانون تبعيض نژادي به زندان محكوم شد، با مشاركت در تظاهرات شهرهاي اين كشور با آتش‌زدن نسخه‌اي از قرآن خود را مطرح كرد. پالودن هشدار داده است اگر روند مهاجرت مسلمانان متوقف نشود آنها كشور را اشغال كرده و دانماركي‌هاي بومي در كشور خود در آينده برده مسلمانان خواهند بود!

هتك حرمت قرآن از سوي او در كپنهاگ منجر به درگيري خشونت‌آميز بين تظاهركنندگان شد. در برخي خيابان‌ها آتش شعله‌ور شد و پليس كه تظاهرات راستگرايان را «تهديدي براي امنيت عمومي» مي‌داند 23 نفر را دستگير كرد. گروهي از مقامات سياسي و نظامي اين كشور شباهت‌هايي با بحران كاريكاتور عليه حضرت محمد (ص) مي‌بينند و معتقدند همين امر خطر حمله تروريستي عليه دانمارك را افزايش داده است. در جريان انتشار كاريكاتورها در ژانويه سال 2006 نيز تظاهرات ضد دانماركي در سراسر جهان برگزار شد. وي چندي قبل نيز به اظهارات توهين‌آميز عليه سياه‌پوستان متهم شده بود.

پليس دانمارك بارها مخالف تظاهرات پالودن و طرفدارانش بوده است اما همزمان از او شديدا محافظت كرده است. در شرايطي كه پليس از حضور پالودن در ملأ عام جلوگيري مي‌كند اما پليس دانمارك همزمان از عواقب اين اقدام واهمه دارد. پليس بسيار محافظه‌كار‌تر شده و نگران واكنش سياسي به هر گونه محدوديت آزادي بيان است. اين وضعيت، پليس را در يك دوراهي پيچيده قرار داده است. او يك نسخه از قرآن را به هوا پرتاب و آن را به زمين مي‌انداخت كه همين امر منجر به درگيري بين تظاهرات‌كنندگان و پليس شد. در اين درگيري‌ها كه همراه با آتش در خيابان‌ها بود تعداد 23 نفر دستگير شدند. بسياري معتقدند هدفش «جلب‌توجه منفي، ايجاد تنفر و تقابل» است.

در شرايطي كه رهبري حزب مردم دانمارك به سوزاندن قرآن شديدا هشدار داده است اما بعضي از سياستمداران افراطي نيز در تهديد خود بسيار جدي بوده و مدعي‌اند آزادي بيان براي همه است. حزب ناسيوناليستي «استرام كورس» به رهبري راسموس پالودن، اسلام‌ستيز بدنام، هزاران امضا در حمايت از نامزدي در انتخابات پارلماني جمع‌آوري كرده است و بر شدت فعاليت‌هاي انتخاباتي خود افزوده است. در وب‌سايت حزب آمده است چنانچه اين حزب بتواند در انتخابات پارلماني شركت كند تبليغات انتخاباتي آن براساس ممنوعيت اسلام، خروج از تمامي كنوانسيون‌هاي پناهجويي و اخراج همه مهاجران غيرغربي كه موفق به دريافت پناهجويي نشده‌اند، صورت خواهد گرفت.

اين اسلام‌ستيز جنجالي، با تشكيل حزب «استرام كورس» اگرچه ممكن است نتيجه انتخابات آينده را تعيين نكند اما پيش‌بيني مي‌شود بتواند با «دزديدن» آراي احزاب ميانه و راستگرا نقش تعيين كننده‌اي بازي كند. حزب استرام كورس يك حزب سياسي واقعي نيست اما در عرصه رسانه‌هاي اجتماعي بسيار قوي عمل مي‌كند. خيلي از ويديوهاي يوتيوب او بيش از 100 هزار بيننده داشته كه خيلي بيشتر از آن است كه احزاب سياسي قديمي باسابقه بتوانند حتي خيالش را هم بكنند. براي حضور در پارلمان دانمارك هر حزبي بايد حداقل دو درصد آرا را كسب كرده باشد. حزب «استرام كورس» ممكن است بتواند حدنصاب براي شركت در انتخابات را كسب كند اما بعيد به نظر مي‌رسد بتواند نماينده‌اي راهي پارلمان اين كشور كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون