• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4374 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ خرداد

دوم خرداد و محمدعلي موحد

محسن آزموده

22 سال از دوم خرداد 1376 مي‎گذرد؛ روزي كه در تاريخ مشروطه‎خواهي ايرانيان، بدون ترديد يك نقطه عطف به حساب مي‎آيد، همچون 14 مرداد 1285 و 30 تير 1331 و 22 بهمن 1357. به تعبير كانت، از نابالغي خودخواسته به در آمدند و به عنوان مردم يا شهروند، براي تعيين سرنوشت خودشان در عرصه سياسي و اجتماعي حاضر شدند.

درباره آن روزهاي پيشين يعني سالروز امضاي تاريخ مشروطيت يا روز قيام ملي مردم در حمايت از دولت ملي مصدق و انقلاب اسلامي و شرايط و مقدمات سياسي و اجتماعي و فرهنگي آنها هزاران هزار كتاب و مقاله و گفتار و نوشتار، پديد آمده است.

شمار قابل‌توجهي از اين آثار به نقش كنشگران فرهنگي و انديشمندان و روشنفكراني مي‌پردازند كه نقش عمده و موثر در شكل‌گيري فكر اين تحولات ايفا كرده‎اند. درباره دوم خرداد نيز بايد چنين كرد، يعني بايد به دور از حب و بغض‎ها و با در نظر داشتن همه نواقص و كاستي‎ها در كنار نقاط قوت، به سهم متفكراني پرداخت كه انديشه اصلاحات سياسي و اجتماعي را بارور كردند.

همچنين بايد نسبت به انديشمنداني اداي دين كرد كه در حوزه عمومي پديد آمده، با كار فكري و روشنفكري، سطح فرهنگي جامعه را ارتقا دادند و جوانان را با مفاهيم نو و عميق آشنا كردند.

استاد محمدعلي موحد، بدون شك و ترديد يكي از اين انديشمندان است؛ پژوهشگري تراز اول و چندبعدي با نوشته‎ها و آثاري فراوان در حوزه‎هاي حقوق، تاريخ، عرفان‎پژوهي و ادبيات جديد و قديم.

دكتر موحد كه امروز پا به نود و ششمين سال حيات پر بركت و ثمرانگيز خود مي‌گذارد، در طول قريب به 60 سال، بيش از سي كتاب ارزشمند در زمينه‎هاي فوق‎الذكر تاليف و ترجمه و تصحيح كرده است.

آثار اين استاد ماندگار، تا پيش از دوم خرداد 76 عمدتا در حوزه ادبيات و حقوق و تاريخ بود، اگرچه نبايد از ترجمه درخشان ايشان از كتاب پرآوازه و موثر آيزايا برلين با عنوان «چهار مقاله درباره آزادي» غفلت ورزيد؛ كتابي كه ذهن پرسشگر جامعه جوان ايراني در آن سال‎ها را به مفهوم‎پردازي روشن و روشنگر يكي از بزرگ‌ترين مدافعان آزادي در سده بيستم ميلادي معطوف كرد و در تكاپوي ايشان براي شناخت مفاهيم، بسيار راهگشا بود.

بعد از دوم خرداد، البته پژوهش‎هاي عرفاني و ادبي استاد موحد كه نشانه‎اي آشكار از پاي محكم و استوارشان بر سنت قدمايي است، ادامه يافت اما در كنار آنها پژوهش‌هايي جديدتر در حوزه تاريخ و حقوق نيز از ايشان منتشر شد كه به وضوح نشان مي‎دهد ايشان در مقام پژوهشگري هم‎سنگ بزرگاني چون بديع‎الزمان فروزانفر و محمد قزويني و علي اكبر دهخدا و عباس زرياب خويي و محمد جواد مشكور، در كشاكش صدساله ايرانيان براي آزادي و استقلال، كجا ايستاده و از چه منظري به تاريخ و فرهنگ ايران از يكسو و به حال و آينده آن از سوي ديگر مي‎نگرد. كتاب ارزشمند «در هواي حق و عدالت» كه شامل مقالاتي روشنگرانه در حوزه حقوق است، به همراه كتاب «در خانه اگر كس است».
به‌خوبي رويكرد نوگرا، متجدد و در عين حال متكي بر سنت استاد موحد را نشان مي‎دهد.
اما آنچه بيشتر جهت‌گيري فكري و سياسي استاد موحد و ربط و نسبت او با دوم خرداد به مثابه حلقه‎اي ديگر از زنجيره مشروطه‌خواهي ايرانيان را نشان مي‎دهد، كتاب سترگ و ارزشمند «خواب آشفته نفت» است كه به خصوص در سه جلد آغازين (به لحاظ تاريخي)، سرودي است در ستايش محمد مصدق، سياستمدار ميهن‎دوست معاصر.

دكتر موحد در اين كتاب و در آثار حقوقي و تاريخي ديگري كه درباره نفت ايران نوشته، ضمن نشان دادن عشق و دلبستگي ماندگارش به ايران و فرهنگ ايراني، دفاعي سرسختانه كرده از پير احمدآباد و پويش و كوشش او در دفاع از استقلال ايران در كنار مبارزه جانانه‎اش با استبداد.

بدون شك آيندگان، در نگارش تاريخ مشروطه‎خواهي ايرانيان وقتي به سال‎هاي دهه هفتاد خورشيدي برسند، در بخش انديشه و در فصول مربوط به تاريخ و ادبيات و حقوق، از استاد محمدعلي موحد به بزرگي ياد خواهند كرد. ايدون باد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون