• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4378 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ خرداد

جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاستور برگزار شد

روحاني باز هم نرفت

جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي باز هم لغو شد. قرار بود روز گذشته مجلس شوراي اسلامي به رياست علي لاريجاني، ميزباني اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را برعهده داشته ‌باشد اما صبح ديروز خبر آمد كه شوراي‌ عالي انقلاب فرهنگي بار ديگر جلسه‌اي تشكيل نخواهد داد. در اين خبر تاكيد شده‌بود كه اين نشست به ميزباني حسن روحاني در نهاد رياست‌جمهوري برگزار خواهدشد و از همين روي جلسه ديروز در مجلس كه قرار بود ساعت 16 تا 18 برگزار شود، لغو شده‌است. با اين حال بعدازظهر روز سه‌شنبه برخي پايگاه‌هاي خبري عكس‌هايي از جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي منتشر كردند كه نشان مي داد حسن روحاني باز هم در جلسه شركت نكرده‌ و اين نشست به رياست علي لاريجاني اما در پاستور برگزار شده‌است. همچنين ضرغامي و ازغدي نيز در اين نشست حضور داشتند.

بر اساس ماده 5 آيين‌نامه داخلي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين شورا بايد ماهانه دو بار جلسه تشكيل دهد و در صورت نياز به تشكيل جلسه فوق‌العاده دعوت رييس شوراي عالي يا درخواست دو سوم اعضا لازم است. با اين حال قريب به 5ماه از برگزاري آخرين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌گذرد و برگزاري اين جلسات را با حواشي مواجه كرده است. همچنين بر اساس ماده 4 اين آيين‌نامه «جلسات شوراي عالي با حضور اكثريت مطلق اعضاي شورا و رييس يا يكي از نواب رييس رسميت مي‌يابد.» اين ماده به اين معنا است كه اگر رييس‌جمهوري به دليل مشغله نتوانست جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي را برگزار كند، نواب آن يعني روساي دو قوه ديگر- مقننه و قضاييه -مي‌توانند جلسات را برگزار كنند. اما برگزار نشدن جلسات چند ماه گذشته اين شورا دليلي فراتر از مشغله روساي قوا دارد.

البته دو ماه پاياني سال گذشته وقتي از مسوولان در مورد چرايي عدم برگزاري جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي سوال مي‌شد آنها مشغله را علت اصلي اعلام مي‌كردند. به هر حال دو ماه پاياني سال براي 3 قوه به خصوص براي دولت ماه‌هاي پركار و سختي است و از همين روي برگزار نشدن جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي تا حدودي طبيعي به نظر مي‌رسيد. عاملي، رييس جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز كه از زمان رياست تاكنون رنگ اين جلسات را هم نديده است به فارس گفت: «عدم برگزاري جلسات شورا را بيشتر به اين حساب بگذاريد كه دو ماهه پاياني سال 97 همزمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و مشغله كاري رييس‌جمهور زياد بود، رييس‌جمهوري سه‌شنبه‌هايي كه اختصاص به جلسه‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي داشت را در سفرهاي استاني و بين‌المللي به سر مي‌برد، بنابراين اميدواريم در فروردين ماه 98 شاهد برگزاري جلسات منظم شوراي عالي انقلاب فرهنگي باشيم.»

پس از اتمام تعطيلات فروردين بار ديگر در حاشيه جلسه هيات دولت از محمود واعظي، رييس‌دفتر رييس‌جمهوري سوال شد كه چرا رييس‌جمهوري اين جلسات را تشكيل نمي‌دهد. او نيز در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «در پنج سال و نيم گذشته رييس‌جمهور جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي را منظم تشكيل دادند و لذا نمي‌توان گفت علاقه‌اي به تشكيل آن ندارند، اگر آقاي رييس‌جمهور علاقه‌اي به تشكيل اين جلسات نداشتند در اين سال‌هاي گذشته آن را تشكيل نمي‌دادند. پس حتما علاقه ايشان به تشكيل جلسات هست. در يكي دو ماه آخر سال برنامه‌ها كمي فشرده بود و ان‌شاء‌‌الله در همين اوايل سال جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشكيل خواهد شد.» با اين حال باز هم جلسات در سه‌شنبه‌هاي بعدي برگزار نشد و دعوت نكردن از عزت‌الله ضرغامي و حسن رحيم‌پور‌ازغدي براي حضور در اين نشست نيز نشان داد كه ماجرا چيزي فراتر از مشغله كاري است. اما ماجراي اين اختلافات در شوراي عالي از كجا شروع شد؟

دعواي لفظي در ميان رحيم‌پور‌ازغدي و رييس‌جمهوري در يكي از جلسات آذر ماه سال گذشته رخ داد. همچنين ضرغامي نيز به بخشي از سخنان رييس‌جمهوري در مورد حجاب و فيلترينگ اشاره كرده و هر دو فراتر از انتقاد به رييس‌جمهوري توهين كردند. يكي از نزديكان ازغدي بعد از اين ماجرا مدعي شد كه رييس‌جمهوري به دليل حضور اين دو نفر جلسات را تشكيل نمي‌دهد و معتقد است تا زماني كه اين دو نفر در جلسات شوراي عالي انقلاب حضور داشته‌باشند، در جلسات حضور نخواهد داشت. همچنين ضرغامي در واكنش به دعوت نشدن براي حضور در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي و عدم برگزاري جلسات شوراي انقلاب فرهنگي نيز در توييتر خود نوشت: ««فيلترينگ نوظهور رييس‌جمهور راه به جايي نخواهد ‏برد و ماموريت ابلاغي رهبر معظم در اين دو حوزه را مصمم‌تر از گذشته ادامه خواهم داد.» بعد از اين موضوع خبرگزاري ايرنا در گزارشي مدعي شد كه برخي بزرگان در توصيه‌اي دستوري از ازغدي و ضرغامي خواسته‌اند تا در جلسات شركت نكنند. ساعاتي بعد اما اين خبرگزاري گزارش خود را تغيير داد و نوشت كه با پيگيري‌هاي صورت گرفته مشخص شده كه توصيه‌اي در كار نبوده است. اين اخبار پيش از اين نيز از سوي جماران منتشر شده‌بود كه از سوي سايت رجانيوز تكذيب شد.

رفتار ضرغامي و البته ازغدي حتي مورد انتقاد دوستان اصولگراي‌شان نيز قرار گرفت و عبدالله گنجي، مدير مسوول روزنامه جوان با انتقاد از عزت‌الله ضرغامي به اين جدل واكنش نشان داد و در كانال تلگرامي خود نوشت: ‏ «شأن حقوقي رييس‌جمهور (هر‌كس كه باشد) از ملت و نظام است. نبايد در جمع زيردست يا زماني كه مدير جلسه است چشم در چشم يا انگشت در چشم و دو به دو تا مرز شكستن او پيش‌رفت، اشتباه است. نگوييم اين روحاني با آن مواضع حقش است. شأن حقوقي ارجح است. ادبيات فاخر و كوتاه آمدن طرف مقابل معقول‌تر است.»

صحبت‌هاي چهارشنبه هفته گذشته محمود واعظي در پاسخ به اين سوال كه چرا جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي به رياست رييس‌جمهوري تشكيل نمي‌شود اما نشان داد كه اين دلخوري‌ها همچنان برقرار است و مرتفع نشده است چرا كه واعظي گفت: «هر جلسه‌اي براساس چارچوبش، آيين‌نامه‌اي دارد. اعضا بايد احترام جلسه و يكديگر و رييس جلسه را حفظ كنند، اگر تخلفي باشد و فردي چارچوب جلسه را رعايت نكنند، به نتيجه نمي‌رسد..» با اين حال به نظر مي‌رسد كه اين اختلافات در آستانه حل و فصل شدن است كه جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار است به ميزباني رييس جمهوري در پاستور برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون