• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4378 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ خرداد

هند قصد دارد واردات نفت ايران را از سر بگيرد

به گزارش د پرينت، هفته‌ها پس از توقف واردات نفت از ايران، دولت مودي قصد دارد واردات از كشورمان را از سر بگيرد و به دنبال راه‌هايي براي پرداخت با روپيه براي دور زدن تحريم‌هاي امريكاست.

دولت مودي فورا مذاكرات با ايران را آغاز مي‌كند، ولي انتظار مي‌رود مقدار اين واردات كاهش قابل توجهي داشته باشد.

هند واردات نفت از ايران را پس از يك معافيت 6 ماهه كه در دوم ماه مه ‌پايان يافت، متوقف كرد.

يك مقام ارشد دولت هند گفت: « دولت از اين تحريم‌ها راضي نيست و مي‌خواهد واردات را از سر بگيرد ولي مقدار آن محدود خواهد بود.» او گفت: «احتمالا از بانك پاسارگاد ايران كه مجوز بانك رزرو هند را براي باز كردن يك شعبه در بمبئي دارد، براي پرداخت پول نفت ايران استفاده مي‌شود. پرداخت‌ها احتمالا در اين بانك ايران واريز مي‌شود و بعد مقامات ايران تصميم مي‌گيرند چگونه از اين پول استفاده كنند.» اين مقام رسمي با اشاره به پرداخت پول نفت به روپيه گفت: «اين مذاكرات قبلا هم انجام شده بود، ولي به خاطر انتخابات متوقف شد. حالا دوباره از سر گرفته مي‌شود. اين مساله يكي از اولويت‌هاي دولت هند است.» هند در گذشته معامله پاياپاي نفت در ازاي كالا با ايران انجام داده بود. يك مقام رسمي ديگر دولت هند و يك تحليلگر نفتي گفتند: اين گزينه هم براي هند وجود دارد ولي با توجه به پول هنگفت واردات نفت، نمي‌تواند تنها راه‌حل باشد.

پس از مكانيسم پرداخت، هند بايد مساله بيمه را هم براي ارسال نفت خام حل كند، چون بسياري از شركت‌هاي بين‌المللي پوشش بيمه‌اي ارايه نمي‌دهند، سياستگذاران بايد راه‌حلي بيابند.

طبق اطلاعات وزارت نفت هند، عراق و عربستان بزرگ‌ترين صادركنندگان نفت‌خام به هند هستند و ايران در جايگاه سوم قرار دارد. علاوه بر اين سه كشور، امارات و ونزوئلا هم نفت‌خام به هند صادر كرده‌اند. احتمالا از ماه ژوئن واردات نفت هند از عربستان و امريكا افزايش مي‌يابد.

هند بيش از 80 درصد نياز سالانه خود را به نفت را وارد مي‌كند. مودي در دوره اول رياست‌جمهوري قول داده بود، هند را از نظر توليد نفت خودكفا كند. قدم‌هايي در اين زمينه برداشته شده ولي زمان مي‌برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون