• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4378 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ خرداد

انرژي

خداحافظي با قبض كاغذي برق

دولت قصد دارد با الكترونيكي كردن قبض كاغذي برق، قدم بزرگي در صرفه‌جويي هزينه‌ها بردارد. اين مهم كه با همكاري مردم محقق مي‌شود ۱,۴۴۰ ميليارد تومان صرفه‌جويي به همراه دارد و مشتركين مي‌توانند با ارسال يك پيامك از صدور قبض كاغذي برق جلوگيري كنند. هوشمندسازي استفاده از ابزارهاي فناوري اطلاعات براي تسهيل فعاليت‌هايي است كه پيش از اين، به‌صورت سنتي و معمول انجام مي‌شدند. با اجراي طرح هوشمندسازي، مي‌توان كشور را ارزان اداره كرد تا كارهاي مردم با سرعت و سهولت بيشتري انجام شود. از مزاياي هوشمند‌سازي مي‌توان به صرفه‌جويي در هزينه‌ها، كاهش رفت‌وآمد و حتي حفظ محيط زيست اشاره كرد. در اين راستا، اواخر پاييز سال گذشته بود كه وزير فناوري ارتباطات و فناوري اطلاعات از صرفه‌جويي ۱۴۴۰ ميليارد توماني در صورت حذف قبوض كاغذي آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با اين صرفه‌جويي مي‌توان كارهاي بزرگي به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را بايد نسبت به هدررفت اين منابع حساس كرد.

آمارها حاكي از آن است كه ۳۵ ميليون كنتور برق، حدودا همين تعداد كنتور آب و ۲۰ ميليون كنتور گاز وجود دارد و برآوردها نشان مي‌دهد ۱,۴۴۰ ميليارد تومان براي قبوض خدماتي هزينه مي‌شود. در حالي كه به گفته وزير ارتباطات ظرفيت كامل دولت الكترونيكي فراهم است كه تمام اين قبوض را به صورت الكترونيكي صادر كند. حسين صبوري- مديرعامل شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ- با بيان اينكه حذف قبوض كاغذي در راستاي سياست‌هاي دولت الكترونيك بوده و جزو برنامه‌هاي وزارت نيرو است، اظهار كرد: وزارت نيرو با توجه با برنامه‌ريزي‌هايي كه صورت گرفته در حال تدوين شرايط و ضوابط اجرايي است. البته هنوز چيزي به ما ابلاغ نشده اما قرار است ظرف دو تا سه ماه آينده اطلاعات مشتركين كه شامل شماره تلفن همراه و شناسه قبض آنها است را اخذ كنيم.

عرضه نفت خام در بورس انرژي با يك تغيير جديد

نماينده شركت ملي نفت در بورس درباره عرضه نفت و ميعانات گازي در بورس گفت: امروز براي نخستين‌بار نفت خام سنگين براساس شيوه‌نامه ابلاغي سال ۱۳۹۸ در بورس عرضه شد. اميرحسين تبيانيان با بيان اينكه براساس اطلاعيه عرضه، اين محصول در بورس ۶۴.۲۹ سنت در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: مبناي قيمت‌گذاري فوب خارك به مقصد مديترانه است و بر همين اساس نيز قيمت اعلام‌شده و شيوه تسويه‌حساب و بارگيري نيز طبق شيوه‌‌نامه ابلاغي اجرا خواهد شد. به ‌گفته او، بر اساس اطلاعيه حداقل بارگيري ۳۵ هزار بشكه و واحدهاي قابل معامله نيز ۱۰۰۰ بشكه روي تابلو در نظر گرفته شده است. درباره نفت خام سبك نيز بايد گفت كه يك بار در هفته گذشته عرضه صورت گرفت اما هفته آينده نيز شاهد عرضه مجدد خواهيم بود. نماينده شركت ملي نفت در بورس درباره عرضه نفت و ميعانات گازي در بورس گفت: معمولا عرضه، سه‌شنبه‌ها صورت مي‌گيرد اما با توجه به اينكه سه‌شنبه هفته آينده تعطيل است، دوشنبه آتي دو ميليون بشكه ميعانات گازي پارس جنوبي با قيمت ۹۵ درصد قيمت نفت خام دبي روي تابلو عرضه خواهد شد كه اطلاعيه آن نيز منتشر شده است. تبيانيان درباره پيش‌بيني‌هاي صورت‌گرفته براي استقبال از عرضه گفت: تعدادي متقاضي وجود دارد اما بايد براي مشخص شدن نتيجه نهايي منتظر ماند.

تقويت قيمت نفت با احتمال كمبود بنزين در امريكا

در حالي كه هفته گذشته قيمت نفت بيشترين سقوط هفتگي خود در سال جاي را ثبت كرد، امروز در سايه كمبود نفت خام سنگين و احتمال گراني بنزين در امريكا، با رشد قيمت كار خود را آغاز كرد. نفت در بازارهاي جهاني اين هفته را با افزايش قيمت شروع كرد تا بخشي از سقوط هفته گذشته خود را جبران كند. نفت برنت كه هفته گذشته به كمتر از 70 دلار رسيده بود در آغاز معاملات به كانال 70 دلاري بازگشت اما عوامل تقويت‌كننده نتوانستند قيمت را بالا نگه دارند و قيمت دوباره به كانال 60 دلار بازگشت؛ البته نفت برنت همچنان گران‌تر از روز جمعه قيمت داشت و با 12 سنت رشد به 68 دلار و 89 سنت رسيد. نفت سبك امريكا نيز كه شرايط بهتري نسبت به برنت ندارد، با 64 سنت افزايش، به 59 دلار و 27 سنت رسيد اما نتوانست سد قيمتي 60 دلار را بشكند. مهم‌ترين عامل تقويت قيمت نفت در معاملات را مي‌توان در كمبود نفت خام سنگين در بازار دنبال كرد. كمبود اين نفت باعث شده تا پالايشگران امريكايي با مشكل روبرو شده و حتي احتمال كاهش توليد بنزين در تابستان كه فصل پر‌مصرف اين سوخت به شمار مي‌رود، مطرح باشد. كمبود نفت خام سنگين در بازارهاي جهاني البته بيش از هر چيز به تحريم نفتي ايران و ونزوئلا مربوط مي‌شود زيرا اين 2 كشور از مهم‌ترين توليدكنندگان نفت سنگين به شمار مي‌روند. عواملي مانند كاهش پيش‌بيني رشد اقتصاد جهاني مانع از آن مي‌شود تا قيمت نفت جهش داشته باشد.

سير نزولي توليد نفت روسيه ادامه دارد

منابع آگاه اعلام كردند توليد نفت روسيه در ماه جاري به دليل اينكه صادرات پس از آلودگي خط لوله دروژپا به اروپا كمتر شد، همچنان روند كاهشي داشته است. پنج ميليون تن در خط لوله صادراتي دروژبا ماه گذشته به كلريد ارگانيك آلوده شد و بخشي از اين نفت آلوده همچنان در خطوط لوله سيستم دروژبا در بلاروس و اروپاي شرقي مانده است. روسيه موفق شده حدود دو ميليون تن از اين نفت آلوده را از دروژبا خارج كند و هفته گذشته با بلاروس توافق كرد يك ميليون تن ديگر را پس بگيرد. دو منبع صنعتي آگاه به رويترز اعلام كردند: صادرات نفت روسيه از طريق خطوط لوله ترانس‌نفت از جمله دروژبا در فاصله اول تا ۲۶ مه نسبت به ماه گذشته شش درصد كاهش پيدا كرده است. به گفته منابع آگاه توليد نفت روسيه در مدت مشابه به ۱۱.۱۲۶ ميليون بشكه در روز رسيد كه كمتر از ۱۱.۱۴۷ ميليون بشكه در فاصله اول تا ۲۱ ماه مه بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون