• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

مشاركت براي حفاظت از هيركاني

رضا گلجاني

اكنون كه جنگل‌هاي هيركاني به‌ ثبت جهاني رسيده‌اند شايد بتوان براي حفاظت از آنها از جامعه بين‌الملل مساعدت و كمك‌هاي بين‌المللي تقاضا كرد؛ همان طور كه برزيل براي حفظ جنگل‌هاي آمازون اين كار را مي‌كند و جامعه بين‌المللي براي حفظ جنگل‌هاي آمازون به ميدان آمده است.

محدود كردن معيشت مردم به بهانه ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني نه عادلانه است نه به شكل كامل امكان‌پذير و نه قابل دستيابي. اما تقاضاي مساعدت مالي و تكنيكي از جامعه جهاني براي حفاظت از اين جنگل‌ها مي‌تواند هم عادلانه باشد و هم با توجه به تجربه جنگل‌هاي آمازون، قابل دستيابي و انجام‌شدني. به عنوان مثال تنها دولت نروژ از سال ۲۰۰۸ حدود يك ميليارد دلار براي حفاظت از جنگل‌هاي آمازون به برزيل كمك ‌مالي كرده است.

اگر جنگل‌هاي هيركاني ميراث ‌جهاني هستند، كل دنيا بايد در حفاظت از آنها مشاركت كنند نه اينكه اين انتظار را فقط از مردم محلي، دامداران و شمال كشورنشيناني كه معيشت‌شان وابسته به جنگل است، داشته باشيم. بنابراين به جاي اينكه از عنوان «ميراث جهاني» به عنوان اهرم فشار بر مردم محلي استفاده كنيم، آن را به عنوان اهرمي براي مطالبه‌گري از جامعه جهاني به كار بگيريم.

در اين راستا شايد خوب باشد در كنار تقاضا براي خروج دام از جنگل و توقف بهره‌برداري از جنگل كه سبب صدمه به معيشت مردم محلي مي‌شود از دولت تقاضا كنيم تا برنامه‌اي براي جلب مشاركت جامعه جهاني در حفاظت از جنگل‌هاي هيركاني تدوين كند. ايجاد معيشت پايدار براي مردم و فروش چوب و فرآورده‌هاي چوبي ارزان قيمت توسط كمك‌هاي جامعه جهاني شايد راه‌حل‌هاي عادلانه‌تري باشند‌ تا اينكه بار حفاظت را تنها به دوش مردمي بيندازيم كه اين روزها با سختي زندگي خود را مي‌گذرانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون