• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3237 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت

درمناظره جنجالي زيياكلام و ‌الله كرم مطرح شد

از «فضاي باز سياسي» تا «دفاع از تجمع مقابل وزارت كشور»

 

گروه سياسي| صادق زيباكلام و حسين‌الله كرم دو فعال سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا روز گذشته در خبرگزاري خبرآنلاين به مناظره با يكديگر پرداختند. در اين مناظره محورهايي همچون پايگاه اجتماعي حسن روحاني، ادبيات محمود احمدي‌نژاد، تجمع انصار حزب‌الله مقابل وزارت كشور، وضعيت عفاف و حجاب و سياست خارجي مورد بحث قرار گرفت كه در ادامه محورهايي از اين مناظره مي‌آيد:
زيباكلام: من فكر مي‌كنم فضاي كشور بازتر شده. به اين معنا نيست كه اينجا نروژ، فرانسه و لندن شده است و مطبوعات آزاد شده‌اند. فقط در كل فضا كمي بازتر از دوران احمدي‌نژاد شده است. ممكن است بگويند كه رقابت‌ها نسبت به دوران احمدي‌نژاد بيشتر شده. دليلش اين است كه فضاي اظهارنظر بازتر شده و مقداري اصطكاك و رقابت به وجود مي‌آيد. در تمام دوران دولت قبلي كسي جرات نداشت بگويد بالاي چشم هسته‌اي ابرو است اما الان با خيال راحت مي‌گويند كه توافق از تركمنچاي بدتر است. قبلا ما يك بار به خودمان اجازه نداديم كه بپرسيم آقاي جليلي نتيجه مذاكرات شما چه شد؟ كسي حق سوال نداشت. اما وقتي حق سوال بدهي اين موضوعات پيش مي‌آيد.
الله كرم: من فكر مي‌كنم رابطه دولت با اصولگراها رابطه يك طرفه‌اي بوده كه همراه با توهين بوده است. مدام توهين به مجلس اصولگرا صورت گرفته است. در عيد امسال ايشان مي‌گويد مجلسي شايسته ملت را بسازيم. ايشان يك حقوقدان است و مي‌داند چه حرفي را مي‌زند. مثل آقاي زيباكلام كه مرا سردار مي‌خوانند و مي‌دانند چرا چنين واژه‌اي به كار مي‌برند. من در دوره اول مدافع آقاي احمدي‌نژاد بودم و در دوره دوم مخالف ايشان و اين حرف‌ها خيلي به من برنمي‌گردد. اما بايد بگويم حجم بودجه در دولت اصلاحات با 90 ميليارد تومان به دولت نهم رسيد و دولت آن زمان با اين سياست كه نان ما در دعواست بودجه را به حدود  600 ميليارد  رساند.
زيباكلام: همه حرف آقاي ‌الله‌كرم اين است كه ما غيرت ديني داريم و غيرت ما نمي‌تواند يك جور حجاب‌هايي را تحمل كند. البته موضوعات مهم ديگري هم دارند. ايشان خود را محق مي‌دانند كه به آن اعتراض كنند. مشكل از كجا مي‌آيد؟ من بودجه فرهنگي كشور را در آورده‌ام كه مي‌خواهم مبني بر آن نامه‌اي به آقاي مطهري بنويسم. 35 نهاد را كه كارشان فرهنگي است درآورده‌ام. اولينش صداوسيماست كه هزار ميليارد و دومي بسيج كه هزار ميليارد تومان و تا آخر كه برخي دو، سه ميليارد تومان است. يك بار نديدم انصار حزب‌الله برود جلوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي يا سازمان تبليغات اسلامي يا حوزه علميه قم و بگويند چرا وضعيت عفاف و حجاب اين است. اما علي‌الدوام جلوي وزارت كشور است. اگر يك بار جاهاي ديگر هم مي‌رفتند مي‌توانستم بگويم اين عرق ديني است. اما يك بار در دوره احمدي‌نژاد تجمع نكرديد.
الله كرم: ما معتقديم كه اين كار به وزارت كشور واگذار شده است. ما از تجمع در برابر وزارت كشور دفاع مي‌كنيم. البته نخبه‌ها عمل‌شان همين است كه مردم را نادان فرض مي‌كنند. در آن زمان كه اول دولت هم بود زماني كه احمدي‌نژاد موضوع ورود زنان به استاديوم‌ها را مطرح كرد ما چون فضاي ورزشگاه‌ها را براي حضور زنان مناسب نمي‌ديديم كه زمينه پذيرش آنها نبود، همان زمان اعتراض كرديم و بيانيه ما نيز موجوداست. در چهار سال اول دولت احمدي‌نژاد ما در زمينه حجاب هيچ اعتراضي به وي نداشتيم چون پيگير و دنبال تكميل قانون فرهنگ حجاب در مجلس بوديم و بالاخره نتيجه اين شد كه در اين قانون وزارت كشور متولي اجراي اين قانون شد و ما آن زمان به وزارت كشور اعتراض مي‌كرديم و الان هم اعتراض مي‌كنيم و در آينده هم اعتراض خواهيم كرد چون دولت بايد اين قانون را اجرا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون