• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3244 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ ارديبهشت

نگاهي به كتاب همينگوي خبرنگار

خبرنگار بودن هم داستاني است

«همينگوي خبرنگار» با عنوان جانبي «75 مقاله و گزارش خبري از چهار دهه روزنامه‌نگاري»، اثري است كه روايتگر بخش دوم زندگي هنري يكي از مشهورترين نويسندگان قرن بيستم امريكاست: روزنامه‌نگاري و كار نوشتن براي مطبوعات. در اين اثر كه در زبان اصلي با عنوان «Hemingway, Byline» تاليف شده است، منتخبي از 75 مقاله از ميان تاثيرگذارترين مقالاتي كه ارنست همينگوي در طول چهار دهه روزنامه‌نگاري براي جرايد مختلف نوشته بود، گردآوري شده است.
در حالي كه ارنست همينگوي همواره معتقد بود كار روزنامه‌نگاري جوهر لازم براي كار داستان‌نويسي را در وجود او خشكانده است، اما به اعتقاد بسياري از منتقدان نوشتن براي مطبوعات در حقيقت باعث مي‌شد همينگوي هميشه براي نوشتن به موضوعات جديد دسترسي داشته باشد.
اين كتاب كه توسط ويليام وايت گردآوري شده است داراي پنج بخش است. در بخش اول كتاب با عنوان خبرنويسي، مقالاتي از ميان مقالات پرشمار نوشته شده توسط همينگوي در سال‌هاي بين 24-1920 انتخاب شده است. محور بيشتر اين مقالات موضوعات اجتماعي و شكار و طبيعت است.
در بخش دوم كليه مقالات برگزيده از ميان مقالاتي انتخاب شده‌اند كه همينگوي براي هفته‌نامه مطرح اسكواير نوشته بود. اين مقالات نيز بيشتر درباره موضوعات شكار و ماهيگيري است كه هر دو از جمله مهم‌ترين دلمشغوليت‌هاي همينگوي بودند. در اين بخش مقالاتي ديگر درباره ركود در آلمان و زمين‌لرزه ژاپن نيز به چشم مي‌خورد. مقاله‌اي ديگر تحت عنوان «مناظر خيابان وايت‌هد» مقاله‌اي است كه در آن همينگوي مهارت خود در طنزپردازي را به رخ مي‌كشد. در همين بخش و در مقاله‌اي تحت عنوان «خروج از منطقه زيست يا موبي‌ديك در مورو»، خوانندگان مي‌توانند در يك پاراگراف داستاني را بخوانند كه بعدها بر اساس همان داستان رمان مشهور پيرمرد و دريا نوشته شد.
بخش سوم با عنوان جنگ‌هاي داخلي اسپانيا شامل مقالاتي است كه نويسنده در دوران حضور خود در اسپانيا و در گرماگرم جنگ داخلي اسپانيا نوشته است. توصيفات همينگوي از مادريد جنگ‌زده و خشونت عريان جنگ كه در اين مقالات موجود است، بعدها در رمان «زنگ‌ها براي كه به صدا درمي‌آيند»، نمايشنامه «ستون پنجم» و فيلمنامه «خاك اسپانيايي» تكرار مي‌شوند.
بخش چهارم شامل مقالاتي است كه همينگوي درباره جنگ جهاني دوم و جنگ در خاوردور نوشته است. در اين بخش مي‌توان طرح اوليه بعضي از بهترين داستان‌هاي كوتاه همينگوي مانند «پيرمرد كنار پل» يا «در كشوري دوردست» را يافت. همچنين چندين مقاله در اين بخش شامل پيش‌بيني‌هاي همينگوي درباره آينده جنگ است. مقالات پاياني بخش چهارم نيز به موضوع چگونگي ورود نيروهاي امريكايي به خاك فرانسه و بازپس‌گيري پاريس مي‌پردازند.
در بخش پاياني كتاب با عنوان «پس از جنگ‌ها» طولاني‌ترين مقاله كتاب حاضر با عنوان «هديه كريسمس» وجود دارد. «هديه كريسمس» تنها نوشته‌اي (داستاني و غيرداستاني) است كه در آن نويسنده به شرح دو سانحه هوايي مي‌پردازد كه طي آنها يك بار هواپيماي حامل او و همسرش ماري ولش در آفريقا سقوط كرد و بار دوم هواپيماي حامل آنها روي باند فرودگاه آتش گرفت.
«همينگوي خبرنگار» را نشر ثالث با ترجمه كيهان بهمني در 700 صفحه چاپ كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون