• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3250 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد

امروز زمان امتيازگيري تجار ايراني است

حميد حسيني ٭

چندي پيش هيات هندي كه براي عقد قرارداد ريل به ايران آمده بودند با برخوردي متفاوت از سوي تجار ايراني مواجه شدند كه اين برخورد جسورانه قلمداد شده است. تجار ايراني كه نيم‌نگاهي به توافق هسته‌اي در تيرماه دارند تمايل ندارند در شرايط فعلي دل به توافقات بلندمدت با مذاكره‌كنندگان آسيايي ببندند و قصد دارند در شرايط فعلي تنها با عقد قراردادهاي كوتاه‌مدت منتظر نتيجه توافقات در تيرماه باشند. از سوي ديگر با توجه به اينكه در كنار تجار آسيايي از چين ، تايوان، كره و ژاپن مذاكره‌كنندگان اروپايي نيز در اين روزها تردد زيادي به ايران دارند، موجب شده است روال مذاكرات جديد در پاي ميز مذاكره كمي متفاوت‌تر از گذشته باشد. گو اينكه در همين شرايط نيز پول ايران در اختيار هندي‌هاست و ما بايد اين دلارها را به ريال تبديل كنيم.
با اين حال تجار ايراني در مذاكره با طرف خارجي سعي دارند عقد قرارداد و توافق نهايي با اين سرمايه‌گذاران را تا بعد از نتيجه مذاكرات هسته‌اي معطل باقي نگه دارند، تا با اخذ امتيازات بيشتر در شرايط بهتر به تصميم‌گيري بپردازند. از سوي ديگر طرف‌هاي مذاكره‌كننده نيز به خوبي مي‌دانند بعد از توافق هسته‌اي شرايط ايران بسيار متفاوت خواهد بود و عقد قرارداد ولو كوتاه‌مدت در شرايط فعلي بسيار مثبت‌تر از قرارداد بلندمدت در آينده است.
مثال واضح اين روال زماني است كه ايران خودرو در مذاكره با پژو خواهان در اختيار‌گيري بازار صادراتي اين برند در خاورميانه شده است. مسوولان پژو نيز اين پيش‌شرط را پذيرفته‌اند؛ امري كه پيش از اين بعيد بود ولي در شرايط فعلي انجام مي‌شود. لذا به نظر مي‌رسد اروپايي‌ها و آسيايي‌ها در شرايط فعلي حاضرند به تجار ايراني در ازاي عقد قرارداد امتياز بدهند.
٭ عضو اتاق بازرگاني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون