• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3275 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير

غريب‌پور خيام را روي صحنه مي‌برد

بهروز غريب‌پور، اين روزها مشغول آماده كردن اپراي «خيام» با موسيقي «امير بهزاد» است. اين در حالي است كه رپرتوار اپراهاي اين كارگردان شناخته شده از مهرماه در تالار فردوسي تهران آغاز خواهد شد. او مثل هميشه نظرات خودش را در اجراي اين اپرا دارد، مي‌خواهد علاوه بر استفاده از خوانندگان شناخته شده، از حضور خوانندگان جوان هم استفاده كند تا چهره‌هاي جديدي را به موسيقي ايران معرفي كند. «امير بهزاد» كه در اپراي «سعدي» و پيش از آن اپراي «ليلي و مجنون» با «غريب‌پور» همكاري داشت، در اين پروژه هم سومين همكاري را با هم انجام مي‌دهند. در اين اپرا گوشه‌هايي از زندگي خيام و افكار او و همچنين تاثيري كه روي مردم ايران و حتي جهان داشت‌، به نمايش گذاشته شده است. غريب‌پور مي‌گويد: موسيقي اين اثر از كشور خودمان آغاز مي‌شود و تا نقاطي ديگر از جهان كه آثار خيام به زبان آن مملكت‌ها ترجمه شده مي‌رود. قرار است ماجرا از نقطه‌اي آغاز ‌شود كه خيام به يك بلوغ فكري فلسفي و علمي مي‌رسد و انديشه‌هايش در تقابل با جهان پيرامون و جنبش حسن صباح قرار مي‌گيرد. او به عنوان يك انسان اعتدال‌گرا، به دور از تعصبات در حال كشف و شهود جهان پيرامون خود است و غريب‌پور تصويرش از خيام را از اين هنگام به نمايش خواهد گذاشت. او درباره اين اپرا مي‌گويد: « «خيام» يكي از قله‌هاي شعر و فرهنگ ايران است و بايد دين خودمان را به او ادا كنيم. البته مكاتباتي در اين خصوص انجام داده‌ايم تا شايد تهيه‌كننده‌اي براي كار پيدا شود؛ اما من برابر با شيوه‌اي كه در اين سال‌ها داشتم، منتظر تامين بودجه نخواهم ماند و كار ساخت اپرا را شروع خواهم كرد.» امير بهزاد اتودهايش براي آهنگسازي اين كار را آغاز كرده است و در عين حال ما به دنبال خواننده و همچنين تكميل متن هستيم تا دو جريان، به شكل موازي پيش بروند و هيچ زماني را از دست ندهيم. البته منظورم اين نيست كه قرار است ساخت اپرا به سرعت انجام شود، مساله اين است كه مي‌دانيم راه دشواري براي به صحنه بردن اين اپرا در پيش داريم.»او همچنين توضيح مي‌دهد: «آقاي بهزاد از يك ماه پيش، ساخت موسيقي را آغاز كرده است. علاوه بر آن ما مشغول انجام پژوهش‌هاي موسيقايي و همچنين پژوهش درباره متن، ساخت عروسك، طراحي صحنه و غيره هستيم. به هر روي اين مراحل، ماه‌ها به طول خواهد انجاميد.»او همچنين توضيح مي‌دهد: «ما هر آنچه مستندات درباره خيام‌خواني وجود داشته است را جمع‌آوري كرده‌ايم. تعداد رباعيات خيام بسيار كم است، برخي معتقدند كه او 54 رباعي دارد - اگرچه در افغانستان كتابي از خيام وجود دارد كه 120 رباعي در آن وجود دارد- اما به هر روي افكار خيام در موسيقي و در آيين‌هاي سراسر اقليم پهناور ايران حضور بسيار موثر و ملموسي دارد. در اين اپرا مانند اپراي سعدي از موسيقي مناطق مختلف بهره خواهيم گرفت. در «سعدي» به خاطر سفرهاي متعدد اين شاعر ما از موسيقي ايراني، هندي، چيني، عربي و غيره بهره گرفتيم، در اين اپرا نيز به شكل طبيعي اركستر ما كلاسيك خواهد بود اما از سازهاي ايراني به خصوص از دمام‌نوازان جنوب و نوازندگان ني‌انبان استفاده خواهيم كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون