كارت بازرگاني ماندگار شد
حذف يا ماندن كارتهاي بازرگاني كه اخيرا مورد ارزيابي گوناگون از سوي اعضاي اتاق بازرگاني و مسوولان قرار گرفته بود، با ابلاغ بخشنامه جديد وزير صنعت، معدن و تجارت تكليفش مشخص شد چراكه نعمتزاده شرايط ششگانه براي صدور و تمديد اين كارتها را اعلام كرده است. به گزارش ايسنا، كارت بازرگاني كارتي براي انجام فعاليت صادرات و واردات است كه طبق قوانين كشور تاجران و فعالان عرصه صادرات و واردات ملزم به داشتن آن هستند. مرجع اصلي صدور كارت بازرگاني اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي است كه طبق ضوابطي كه وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين كرده اين كارت را براي افراد حقيقي و حقوقي صادر ميكند. در خصوص شرايط صدور كارت بازرگاني و حتي ماهيت آن همواره ديدگاههاي مختلفي وجود داشته است. برخي وجود كارت بازرگاني را براي فعاليت اقتصادي ضروري ميدانند و معتقدند وجود كارت بازرگاني باعث نظاممند شدن فعاليت صادرات و واردات ميشود؛ از اين جهت ايجاد شرايط سخت و اعمال محدوديت براي صدور آن را اشتباه ميدانند. از سوي ديگر عدهاي بر اين باورند كه ضرر، آسيب و معضلات كارت بازرگاني بيش از فايدهاش است. اين گروه بر اين باورند كه اساسا ديگر در ساير كشورهاي دنيا پديدهاي به اسم كارت بازرگاني وجود ندارد و اتاقهاي بازرگاني آنها تنها براي اعضاي خود كارت عضويت صادر ميكنند؛ كارتي كه براي انجام فعاليت اقتصادي و امور مربوط به صادرات و واردات داراي اعتبار است. اختلاف نظر ميان اين دو گروه طي ماههاي اخير پررنگتر شده است؛ تاجايي كه برخي مسوولان دولتي انتقاداتي را نسبت به تخلفات و سوءاستفادههايي كه از كارتهاي بازرگاني شده است، مطرح كردهاند.