• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3331 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ شهريور

سرك‌بندي به جاي دهك‌بندي براي شناسايي راحت‌تر پردرآمدها

پايگاه اطلاعاتي اقشارجامعه آماده شد

گروه اقتصادي| حذف و اضافات در سيستم يارانه نقدي ادامه دارد. از يك طرف دولت گروه‌هاي غيرذينفع را شناسايي كرده و حذف مي‌كند و از طرف ديگر در مهلتي مشخص، گروه‌هاي حذف شده دوباره نام خود را در ليست دريافت يارانه اضافه مي‌كنند. اعتراضات به اين انتخاب دولت اما سبب شد علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي توضيحات مبسوطي درباره چگونگي شناسايي و انتخاب ارايه كند. اگرچه عموم گمان مي‌كنند ملاك شناسايي پردرآمدها داشتن منزل مسكوني و خودرو است اما ربيعي اين موضوع را رد كرده و توضيح مي‌دهد كه فرمول خاصي وجود دارد كه بر اساس آن افراد پردرآمد شناسايي مي‌شوند. بنابراين تنها ملاك مورد نظر داشتن مسكن و خودرو نيست. ربيعي از يك اصطلاح جديد نيز صحبت مي‌كند. او توضيح مي‌دهد كه خوشبختانه هم‌اكنون از دهك‌بندي به سرك‌بندي اقشار مختلف جامعه دست يافته‌ايم تا از اشتباهات كم كنيم. او اما به فارس درباره تفاوت‌هاي دهك‌بندي و سرك‌بندي توضيحي نداد ولي بر اين موضوع تاكيد كرد كه اين اقدام در جهت كاهش اشتباهات انجام شده است.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: علاوه بر دهك‌بندي هم‌اكنون در حال سرك‌بندي جامعه هستيم و در عين حال به اشتباهات هم پاسخ مي‌دهيم. ربيعي با تاكيد بر اينكه علاوه بر حذف يارانه اقشار پردرآمد جامعه به اشتباهات هم پاسخ مي‌دهيم ،گفت: به عنوان مثال برخي كارگران مقيم خارج كه درآمد بالايي هم نداشتند، به اشتباه حذف شده بودند كه آنها را بازگردانديم.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي همچنين با اعلام اينكه پايگاه اطلاعاتي اقشار ضعيف جامعه براي تشخيص واريز يارانه‌ها آماده شده است، گفت: اين پايگاه اطلاعاتي به‌طور كامل اقشار ضعيف جامعه را براي تشخيص واريز يارانه‌ها شناسايي مي‌كند كه البته در كنار آن به اشتباهات احتمالي هم پاسخ داده مي‌شود. ربيعي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به قانون اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها و پرداخت يارانه نقدي بايد تا پايان 94 به اتمام برسد آيا اين روند ادامه خواهد داشت يا نه گفت: از ابتدا زيرساخت‌هاي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها آماده نبود و در اين زمينه بايد بيشتر مطالعه انجام مي‌شد.

ربيعي افزود: هم‌اكنون پايگاه اطلاعاتي شناسايي موديان مالياتي كامل نيست، بنابراين نمي‌توان همه مردم را كه در فهرست يارانه‌بگيران قرار دارند، به لحاظ دهك‌بندي به‌طور دقيق تفكيك كرد. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي همچنين به پاسخ به سوال ديگر فارس مبني بر اينكه آيا مالكيت خودرو و مسكن ملاك حذف يارانه اقشار مختلف جامعه است يا خير و اينكه براي كاهش درصد خطا چه برنامه‌اي داريد ،گفت: قطعا داشتن خودرو يا مسكن تنها ملاك‌هاي حذف يارانه اقشار جامعه نيست، بلكه اين خانوار در يك فرمول خاص مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند كه در آينده در يك برنامه تلويزيوني توضيحات آن را به‌طور كامل به مردم ارايه مي‌دهم؛ بنابراين شاخص‌هاي حذف يارانه بسيار زياد و روند آن پيچيده است كه متشكل از چندين معيار انتخاب مي‌شوند. وي همچنين اطمينان خاطر داد كه به حساب‌هاي بانكي افراد براي شناسايي مشموليت پرداخت يارانه دسترسي نخواهيم داشت و گفت: به هيچ عنوان از حساب بانكي براي شناسايي افراد استفاده نخواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون