• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3331 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ شهريور

رييس كل بانك مركزي:

رييس‌جمهور از افزايش قيمت شير عصباني شد

رييس‌جمهوري حساسيت زايدالوصفي نسبت به قيمت كالاهاي مصرفي خانوارها دارد.

رييس كل بانك مركزي در گفت‌وگو با خبر آنلاين با اعلام اين مطلب افزود: يك روز من ايشان را خيلي عصباني ديدم و دليل اين عصبانيت اين بود كه شنيده بودند قيمت شير افزايش پيدا كرده است. آقاي روحاني بسيار آشفته بودند و مي‌گفتند هر چقدر فرمول و منطق اقتصادي داريد بگوييد اما بگوييد چرا قيمت اين كالا افزايش پيدا كرده است؟ ايشان مي‌گفتند اگر ما نتوانستيم ساير مشكلات مردم را حل كنيم حداقل بايد آرامشي ايجاد كنيم كه خانواده‌هاي كم‌درآمد با آرامش بيشتري دراقتصاد روبه‌رو باشند و اين افزايش قيمت‌هاي ناشي از تورم اينقدر براي مردم آزار‌دهنده نباشد و اميدوار شوند كه وضعيت باثباتي پيدا كرده‌اند.

او در بخش ديگري از سخنانش به فرصت‌هاي از دست رفته در اقتصاد ايران انتقاد كرد و گفت: در دوره‌هاي پيشين وضعيت قيمت نفت خيلي خوب بوده و بودجه رقم بالايي داشته است اما ما نتوانستيم از آن فرصت‌ها درست بهره ببريم. اين موضوع شخصا بسيار براي من آزاردهنده است.

وي گفت: در سال‌هاي 67 به بعد مخصوصا بعد از پذيرش قطعنامه 598 و در شرايطي كه وارد مرحله بازسازي اقتصادي پيش آمده بود، منابع زيادي داشتيم اما نتوانستيم از آن شرايط و منابع براي رشد مستمر و پايدار در اقتصاد استفاده كنيم.

وي در توضيح دلايل بروز اين اتفاق ادامه داد: علت اصلي از دست رفتن فرصت‌ها، بي‌نظمي بود. انضباط مالي يعني تمام دستگاه‌ها و عوامل به صـورت منسجم و هماهنگ در كنار هم تلاش كنند هم‌افزايي جديدي ايجاد شود. وقتي تك‌تك دستگاه‌ها به صورت منفرد عمل مي‌كنند و ساختار اقتصاد را مي‌سازند، اندامي ساخته مي‌شود كه اعضاي آن با هم تناسب ندارند و ظاهر بسيار زننده‌اي به وجود مي‌آورد.

وي درباره اولويت‌هاي دولت گفت: اولويت دو سال گذشته دولت در حوزه اقتصاد، تورم و خروج از ركود بوده و همچنان نيز همين است. اين در حالي است كه يكي از دستاوردهاي قابل افتخار براي دولت يازدهم دستاوردهاي اقتصادي است. همه ما به خاطر داريم روزهاي اول فعاليت دولت گفته مي‌شد، شرايط اقتصادي بسيار وخيم؛ تورم بسيار بالا، شتابان و رو به افزايش بود و در كنار آن ركود مزمن نيز وجود داشت.

او ادامه داد: كارشناسان اقتصادي تاييد مي‌كنند كه سخت‌ترين شرايط در اقتصاد زماني است كه تورم و ركود توام با هم باشند. سياستگذار پولي در اين شرايط دچار چالش‌هاي بزرگي مي‌شود؛ علاج تورم در كنترل نقدينگي است و اعمال سياست‌هاي انقباضي اما خروج از ركود مستلزم سياست‌هاي انبساطي پولي است.

سيف اضافه كرد: هنر ما اين بود كه توانستيم سرعت افزايش قيمت‌ها را كاهش بدهيم. بعضي اوقات اين سوءتفاهم به وجود آمد و دايما سوال مي‌شد چرا قيمت‌ها كاهش نمي‌يابد؟ مسوولان هم دايما توضيح مي‌دادند معني كاهش تورم اين نيست كه قيمت‌ها كاهش يابد بلكه روند افزايش قيمت‌ها، كند شده است. به‌طور مثال در مقطعي قيمت يك كالاي 100 توماني در يك سال به 150 تا 160 تومان مي‌رسيد اما الان در يك سال همان كالاي 100 توماني نهايتا 115 تومان مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون