• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3331 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ شهريور

انتقاد آخوندي از سياست‌هاي مسكني دولت احمدي‌نژاد

قيمت زمين در دولت قبل 9برابر و بهاي مسكن شش برابرشد

وزير راه و شهرسازي با بيان رشد 9 برابري قيمت زمين در دولت قبل دلايل اين رشد را بازگو كرد. عباس آخوندي كه منتقد سفت و سخت سياست‌هاي مسكني دولت پيشين محسوب مي‌شود در توضيح دلايل رشد انفجاري قيمت زمين و مسكن در هشت سال قبل گفت: عمده‌ترين دليل افزايش غيرقابل كنترل زمين در اين سال‌ها رفتار كالايي با قوانين در دستگاه‌هاي مربوطه است، وقتي قانون و ضابطه را مي‌توان فروخت نهايتا آنچه فروخته مي‌شود مجوزهاي قانوني است كه سبب تشديد قيمت زمين مي‌شود. قيمت زمين تابع كالايي شدن قوانين است البته ساير قوانين هم كالايي است ولي در خصوص زمين و ملك اين مساله نمود بيشتري دارد كه به مشكل ضعف حكمروايي شهري بر مي‌گردد.

 

انبوه‌سازان به ساخت خانه‌هاي لوكس روي آوردند

وي ادامه داد: از طرفي مي‌گوييم بيش از يك و نيم ميليون خانه خالي از سكنه در تهران داريم و از طرف ديگر از نظر اقتصاد خرد بسياري از مردم تهران به خانه مناسب دسترسي ندارند، بنابراين به يك تحقيق كامل براي بررسي تقاضاي مسكن از نظر اقتصاد خرد در كشور نياز داريم. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه مشكل لحاظ نكردن اقتصاد خرد در بررسي‌ها سبب شده كه انبوه‌سازان نيز به ساخت خانه‌هاي لوكس روي بياورند و به همين دليل در بخش خانه‌هاي اقشار متوسط دچار كمبود شده‌ايم، گفت: انبوه‌سازان به دليل آنكه در بررسي‌هاي خود فكر مي‌كردند با فروش خانه‌هاي لوكس سود زيادي مي‌توانند به دست بياورند و روياي فروش آنها را داشتند خانه‌هاي چند صد متري ساختند كه اثري در خانه‌دار شدن عموم مردم نداشت و از طرفي نيز در فروش خانه‌هاي ساخته شده ناكام ماندند كه اين از عوارض كلانگري بدون در نظر گرفتن اقتصاد خرد است. وي نكته بعدي در بررسي آينده بازار مسكن را موضوع قيمت زمين در مسكن دانست و افزود: قيمت زمين در اقتصاد مسكن 60 درصد ارزش واحد مسكوني را تشكيل مي‌دهد اين مساله در مناطق گرانقيمت تهران نزديك به 95 درصد است، وقتي در منطقه‌اي از تهران قيمت ساخت هر واحد مسكوني به 15 ميليون تومان به ازاي هر مترمربع مي‌رسد، نشان مي‌دهد كه حتي اگر از لوكس‌ترين اجناس در ساخت خانه استفاده شده باشد نهايتا متري دو ميليون تومان هزينه تمام شده ساخت خواهد بود و مابقي قيمت زمين است. آخوندي با اشاره به فرمايشات حضرت امام خميني(ره) در اوايل انقلاب كه گفتند بايد به جايي برسيم كه قيمت زمين به صفر برسد، اذعان كرد: در اين سال‌ها نه تنها قيمت زمين صفر نشد بلكه شيب قيمت زمين نيز بيشتر از شيب افزايشي قيمت مسكن شد. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه دولت قبل فكر مي‌كرد اگر مسكن مهر ساخته شود، قيمت زمين صفر خواهد شد و همواره يكي از شعارهاي آنها اين بود كه قيمت زمين را صفر كرديم، خاطرنشان كرد: با وجود اين شعارها قيمت زمين در دولت قبل 9 برابر رشد كرد و قيمت مسكن شش برابر، بنابراين بايد نظام مديريت مالي شهري و شهرداري منضبط شود در غير اين صورت هرگز مشكل افزايش قيمت زمين حل نخواهد شد. او چنين نتيجه‌گيري كرد كه وقتي قانون و ضابطه را مي‌توان فروخت در نهايت آنچه فروخته مي‌شود مجوزهاي قانوني است كه به افزايش قيمت زمين و در نهايت مسكن مي‌انجامد.

 

قرار است در برنامه ششم هم خانه بسازيم؟

آخوندي مساله مسكن را مشكل عمده شهرهاي بزرگ دانست و گفت: بايد به اين سوال پاسخ دهيم كه آيا قرار است در برنامه ششم توسعه باز هم خانه بسازيم؟ البته بسياري از پاسخ دادن به اين سوال طفره مي‌روند اما بايد به اين نكته توجه كنيم كه اساسا منابع زيستي تهران براي زندگي بيش از هفت ميليون نفر كفاف نمي‌دهد و اين نگراني از دهه 40 وجود داشته و همچنان وجود دارد.

عضو كابينه دولت يازدهم افزود: دولت قبل 200 هزار واحد در پرند و پرديس ساخت و 40 هزار واحد ديگر در شهرهاي ديگر استان تهران، آيا باز هم قرار است مسكن بيشتري بسازيم؟ ادامه اين روند امكان زيست را از بين مي‌برد. اين معضل در همه كلانشهرهاي كشور وجود دارد لذا اين سوال كه آيا باز هم مي‌خواهيم مسكن بيشتري بسازيم همواره در مباحث حوزه مسكن ما بايد لحاظ شود.

 

18 ميليون نفر وضعيت نامطلوب محله‌اي دارند

آخوندي سپس به موضوع ديگري در ارتباط با مسكن كلانشهرها اشاره كرد و اظهار داشت: مساله نابرابري‌هاي منطقه‌اي در بخش مسكن فراتر از ديگر بخش‌هاست چون نابرابري منطقه‌اي در مسكن به صورت محله‌اي و به عنوان بخشي از يك شهر مدنظر است و اين مساله سبب مي‌شود تا اگر در ارقام كلان نابرابري مسكن به چشم نيايد در بعد نگرش محله‌اي و شهري نابرابري مسكن كاملا مشهود باشد. وي افزود: وقتي به محلات ناكارآمد شهري نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه 18 ميليون نفر در كشور در وضع نامطلوب محله‌اي زندگي مي‌كنند بنابراين براي بررسي جايگاه مسكن در برنامه سال‌هاي آينده و وضع موجود يا فعلي بايد نگاه محله‌اي داشته باشيم. آخوندي با تاكيد بر اينكه نگرش محله‌اي به وضعيت مسكن با عدالت اجتماعي گره خورده است، گفت: در بسياري از سكونتگاه‌هاي ايران، فقر مشهود است در حالي كه عدالت از موضوعات جدايي ناپذير انقلاب اسلامي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون