• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3335 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ شهريور

سومين تجمع بزرگ هواداران ميشل عون

بيروت نارنجي ‌پوش شد

 

هيچ‌كس نمي‌خواهد لبنان اسير بحران بي‌دولتي شود كه از سال 2011 در برخي كشورهاي عربي خاورميانه آغاز شد. در اين رابطه شوراي امنيت سازمان ملل، اتحاديه اروپا و اتحاديه عرب با حمايت از دولت لبنان در بحران كنوني زباله ها، خواستار سرعت عمل پارلمان لبنان در انتخاب رييس‌جمهوري شده‌اند. حدود يك سال و نيم است كه در كاخ بعبدا قفل است و لبنان رييس‌جمهور ندارد. دو جريان اصلي 8 مارس و 14 مارس اختلاف اساسي درباره گزينه‌هاي مطرح براي رييس‌جمهوري دارند. با اين حال به دنبال بحران زباله در بيروت كه دولت لبنان را با چالش اساسي مواجه كرده، هر دو جريان با طرح مذاكره ملي موافقت كرده‌اند. نبيه بري، رييس پارلمان لبنان هفته گذشته طرحي را براي برگزاري مذاكرات ملي لبنان با مشاركت تمامي فراكسيون‌هاي پارلمان و با حضور
نخست وزير ارايه كرد. بر اساس اين طرح، مذاكرات ميان رهبران فراكسيون‌هاي پارلمان و دولت طي 10 روز اول ماه سپتامبر آغاز شده و روز چهارشنبه، نهم سپتامبر جاري جلسه مذاكرات ملي در مقر پارلمان برگزار مي‌شود. طرح نبيه بري مورد تاييد حزب‌الله لبنان، حزب مستقبل و ساير احزاب و مقامات سياسي اين كشور قرار گرفته است.

گزينه‌هاي مطرح براي رييس‌جمهوري لبنان؛ ميشل عون، سمير جعجع و ژنرال جان قهوه چي هستند. ميشل عون، رييس فراكسيون تغيير و اصلاح در پارلمان و رييس جريان آزاد ملي اين كشور، كسي است كه از حمايت قاطع جريان 8 مارس برخوردار است و سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله بارها تاكيد كرده از كسي جز عون حمايت نمي‌كند. جريان 14 مارس نيز از سمير جعجع، رييس حزب نيروهاي لبناني حمايت مي‌كند. اين در حالي است كه يك‌بار در دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري لبنان در پارلمان، نام جعجع مورد راي‌گيري قرار گرفت اما او نتوانست بيشتر از 48 راي كسب كند.

در اين ميان به نظر مي‌رسد در آستانه مذاكرات ملي، جريان آزاد ملي به رهبري ميشل عون تلاش مي‌كند ابتكار عمل را در دست بگيرد. يكي از گام‌هاي اين حزب فراخوان مردمي براي نمايش قدرت عمومي جريان است.

 

بيروت از عصر جمعه تا شامگاه پرتقالي رنگ شد. زماني كه ده‌ها هزار نارنجي پوش طرفدار حزب جريان آزاد ملي در پاسخ به فراخوان ژنرال «ميشل عون» رييس فراكسيون تغيير و اصلاح در مجلس لبنان با شركت در تظاهراتي بزرگ و مسالمت‌آميز، دريايي پرتقالي در وسط بيروت تشكيل داده و خواستار مبارزه با فساد شدند.

در اين تظاهرات، هواداران پرتقالي پوش جريان آزاد ملي از شمال، جنوب و شرق لبنان خود را به پايتخت رسانده و بر حمايت خود از مقاومت تاكيد كردند. تظاهرات هواداران جريان آزاد ملي به‌طور رسمي ساعت 19 جمعه و بعداز نواخته شدن سرود‌هاي ملي لبنان و اين جريان و با فريادهاي « لبيك يا نصرالله و لبيك يا ژنرال عون» آغاز شد.

اين در حالي است كه منابع خبري مرتبط با جريان آزاد ملي اعلام كردند تعداد زيادي از هواداران اين حزب به دليل ترافيك سنگين و قفل شدن خيابان‌ها و همچنين اجراي ترتيبات امنيتي سختگيرانه موفق نشدند خود را به ميدان شهداي بيروت برسانند.

هواداران پرتقالي پوش جريان آزاد ملي كه در اين تظاهرات پرچم‌هاي حزب‌الله، جنبش امل و ارتش لبنان را به همراه داشتند، ضمن اينكه خواستار پايان بحران‌هايي مانع كمبود آب و برق و جمع‌آوري زباله‌ها شدند و برخي سياستمداران فاسد را عامل اين بحران‌ها دانستند و بر بازخواست و مجازات آنها تاكيد كردند، همچنين خواستار انتخاب رييس‌جمهوري سيزدهم لبنان با راي مستقيم مردم، تصويب قانون انتخابات، برگزاري انتخابات عادلانه پارلماني براساس نسبت جمعيت و مشاركت همه لبناني‌ها در اداره امور كشورشان شدند.

در اين تجمع بزرگ، تعدادي از اعضاي برجسته حزب جريان آزاد ملي در جمع تظاهرات‌كنندگان كه حامل پرچم‌هاي لبنان و اين حزب و تصاوير ژنرال عون بودند، سخنراني كردند. ژنرال عون نيز در سخناني از طريق ويديو كنفرانس از شركت‌كنندگان در اين تظاهرات بزرگ و اجابت فراخوانش قدرداني كرد و گفت كه به ملت بزرگ لبنان افتخار مي‌كند. جبران باسيل، وزير امور خارجه و رييس جديد منتخب حزب جريان آزاد ملي، هدف فراخوان‌ها براي حضور در خيابان را دفاع از موجوديت، مطالبه برحق مشاركت منصفانه لبناني‌ها در اداره امور كشورشان و مقابله با دسيسه‌هايي اعلام كرد كه براي كنار زدن مسيحيان و دور كردن آنها از مناصب كليدي شكل گرفته‌اند.

اين سومين تظاهرات حزب جريان آزاد ملي در دو هفته گذشته بود و به باور ناظران ژنرال عون موفق شد به ويژه با برگزاري تظاهرات بزرگ شامگاه جمعه پيام خود را به «مخالفان» برساند.

 

اتحاديه اروپا: تعلل نكنيد

اتحاديه اروپا با تاكيد دوباره بر اينكه رييس‌جمهور جديد در لبنان بايد بدون تاخير بيشتر انتخاب شود، پارلمان اين كشور را براي تصويب لوايح درخواست شده ازجمله قانون انتخاباتي جديد تحت فشار قرار داد. ماسيج گلوبيوسكي، كاردار نمايندگي اتحاديه اروپا در لبنان گفت در انتخاب رييس‌جمهور جديد لبنان نبايد بيش از اين تعلل شود و پارلمان اين كشور نيز بايد قانون جديد مربوط به انتخابات را تصويب كند. وي اين اظهارات را پس از نشست با سفيران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در لبنان با تمام سلام، نخست‌وزير اين كشور بيان كرد.

 

درخواست شوراي امنيت

شوراي امنيت سازمان ملل در نشستي فوق‌العاده كه هفته گذشته براي بررسي اوضاع لبنان داشت، خواستار سرعت عمل پارلمان لبنان براي انتخاب رييس‌جمهوري شد. اعضاي شوراي امنيت در اين نشست سيگريد كاخ، هماهنگ‌كننده ويژه سازمان ملل در لبنان در زمينه تحولات اخير اين كشور گزارش خود را ارايه كرد. ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل كه رياست كنوني شوراي امنيت را نيز برعهده دارد، در نشست فوري گفت: شوراي امنيت پيگير اوضاع لبنان است و از تماميت ارضي، حاكميت، وحدت و استقلال اين كشور حمايت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون