• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3345 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

فردا روز شعر و ادب است

نامگذاري بدون توجه كافي نيست

فاطمه راكعي

اتفاق بزرگي است؛ اينكه روزي به نام شعر و ادب در تقويم رسمي ما ثبت شده و مناسبتش تولد شهريار، شاعر بزرگ معاصر ايراني است؛ شاعري كه همان شعر معروف «حيدربابا» براي ثبت نشانه بزرگي‌اش كافي است و اين روز را بايد به بهانه تولد اين شاعر بزرگ و به حرمت شاعران بزرگ سرزميني كه مردمش هميشه و همواره اهل شعر بوده‌اند و قرابت خاصي با شعر دارند، جشن گرفت. اما همين كافي نيست.

همين كه در تقويم رسمي، يك روزي به نام شعرا باشد و اتفاق ديگري براي بزرگداشت و قدرشناسي از شعر و شعرا نداشت. تمام عناويني كه در تقويم ثبت مي‌شوند هم كافي نيستند. ما اين عنوان را براي بيست و هفتمين روز شهريور ثبت كرديم، نه براي اينكه صرفا بگوييم حرمت شعر و شعرا را نگه مي‌داريم و ارزش‌ آنها را در حرف مي‌بينيم. ما اين روز را ثبت كرديم تا علاوه بر حضور رسمي در تقويم رسمي، ارزش واقعي شعر ايراني و شعراي ايراني در نظر گرفته شود و دولتمردان و مديران فرهنگي از اين فرصت براي اعتلاي ادب و هنر ايران استفاده كنند. دولتمردان، سياستگذاران، معاونت‌هاي فرهنگي و هنري، بايد در راستاي قدرداني و ارزش‌گذاري براي شعر و شعراي ايراني، جدي‌ترين برنامه‌ها را براي اين روز تعريف كنند؛ برنامه‌هايي، جشنواره‌هايي كه شاعران جوان را شناسايي مي‌كند و از شاعران معاصر قديمي تجليل به عمل مي‌آورد.

ساير نهادها و ارگان‌ها هم بايد به اين روز نگاه ويژه داشته باشند و جامعه ايراني را براي يك روز ميهمان شعر و شعرا كنند. برنامه‌هاي مختلف فرهنگي از اين دست، باعث مي‌شود تا جايگاه شعر و شعرا در ايران به درستي و آن‌طور كه در شأن شعراي ايراني است تعريف شود و اين برنامه‌ها يادآوري همين ارزش و شأنيت باشد. در كنار تمام اين مراسم‌هاي رسمي و نمادين، نكته مهم ديگر؛ توجه واقعي مديران به ادب و هنر است. اين مراسم‌ها اگر بدون دريافت و درك واقعي مديران از مشكلات جامعه هنري باشد، بازهم تبديل به اتفاقي شعاري مي‌شود. هدف اصلي بايد همان اعتلاي فرهنگ و ادب باشد و اين اعتلا بدون توجه واقعي و برنامه‌ريزي دقيق سالانه رخ نمي‌دهد. مديران هنري بايد اين روزهايي كه به نام شعر، سينما، ادبيات و... نامگذاري شده را به عنوان سررسيد سالانه خود در نظر بگيرند و هرسال در كنار گزارش‌هايي كه از تصحيح روند فعاليت هنرمندان مي‌دهند، برنامه‌هاي جدي و دقيق خود را معرفي كنند. با چنين رفتار و توجهي است كه روز شعر و ادب و هرروز ديگري كه در تقويم رسمي به نام يك هنر ثبت شده، تاثير واقعي و اصلي خود را مي‌گذارد و باعث مي‌شود تا فرهنگ، هنر و ادب در اين سرزمين كه مردمانش به آنها عجين شده و گره خورده‌اند، پيشرفت كند و ما شاهد بزرگاني در عرصه فرهنگ و هنر در نسل‌هاي آينده باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون