• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3364 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۹ مهر

اقتصاد ايران در انتظار تصميم سرنوشت‌ساز

دولت بر سر دوراهي مبارزه با «ركود» يا «تورم»

گروه اقتصـادي |شمارش معكوس براي اعلام جزييات بسته جديد اقتصادي دولت در حالي آغاز شده كه فضاي اقتصاد و سياست ايران هنوز از زير سايه خبر نامه چهار وزير به رييس‌جمهور درباره اعلام وضعيت موجود بيرون نيامده است. به گزارش «اعتماد»، در حالي برخي دو راهي ركود يا تورم را پيش روي دولت ترسيم مي‌كنند كه مقام‌هاي وزارت امور اقتصادي و دارايي با تاكيد بر حراست از دستاوردهاي دولت در حوزه كاهش تورم، بحث ورود به رونق اقتصادي را مطرح مي‌كنند.

شايد از اين رو است كه برخي هفته سوم مهر ماه را هفته سرنوشت‌ساز سياست ايران تلقي مي‌كنند. هفته سرنوشت‌ساز اقتصاد ايران در حالي آغاز شد كه بازار ارز با رسيدن قيمت دلار به 3500 تومان، قابليت‌هايش براي جمع‌آوري سرمايه‌هاي خرد را نشان داد و بورس نيز بي‌رمق، با درجا زدني آشكار، ركودش را به رخ كشيد. واكنش اين دو بازار در حالي بود كه بسياري معتقدند برنامه‌هاي تازه دولت براي مقابله با ركود نگاهي به بازار سرمايه دارد و بورس را تحت تاثير قرار خواهد داد. درست پيش از آنكه برگ‌هاي تقويم گواهي دهند دولت يازدهم دو ساله شده است، رييس‌جمهور درباره جهت‌گيري‌هاي نيمه عمر دولت نكاتي را مورد اشاره قرار داده بود. وي با تاكيد بر اينكه دولت در نيمه دوم عمر خود قصد دارد گام‌هاي توسعه‌اي بردارد، بر اين نكته اذعان كرد كه با توجه به اينكه مذاكرات هسته‌اي به نقطه مطلوبي رسيده است، حالا نوبت اقتصاد است كه در دستور كار دولت قرار گيرد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در دو سال گذشته هر چند دولت توفيق قابل توجهي در كنترل نرخ تورم داشته است اما بيكاري، ركود، نبود فضاي مناسب براي كسب و كار، بحران در واحدهاي توليدي كوچك و بزرگ و... همگي همچنان در عرصه اقتصاد خودنمايي مي‌كنند.

فضاي تازه اقتصاد، برنامه جديد مقابله با ركود

حالا دولت در شرايطي قصد دارد برنامه‌هاي تازه‌اي را براي مقابله با ركود در دستور كار خود قرار دهد كه پيش‌بيني‌ها دلالت بر آن دارد كه تا پايان امسال تحريم‌ها با اقتصاد ايران خداحافظي كرده و امكان ورود قدرتمند‌تر ايران به بازارهاي جهاني نفت فراهم شود. لغو تحريم‌ها نقل و انتقال پول به ايران و از ايران را ساده خواهد كرد و كاهش هزينه‌هاي مبادله، خود مي‌تواند بر روند كاهش نرخ تورم تاثيرگذار باشد. آنچه در اين ميان با اهميت جلوه مي‌كند محتواي برنامه‌اي است كه رييس‌جمهوري قصد دارد براي مقابله با ركود در نيمه دوم سال ابلاغ كند. كارشناسان در گفت‌وگو با «اعتماد»، پيشنهادهايي درباره اين برنامه را مطرح كرده و معتقدند آنچه مي‌تواند تاثير اين سياست‌ها را افزون كند، توجه به ابعاد ركود در اقتصاد ايران است. آيا اقتصاد ايران در نيمه دوم عمر دولت تغيير جهت خواهد داد؟ آيا تورم تك رقمي فعلا به برنامه‌اي دست نيافتني براي مقابله با ركود تبديل خواهد شد؟

اينها پرسش‌هايي است كه كارشناسان در گفت‌وگو با «اعتماد» به آن پاسخ دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون