• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3129 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر

«اعتماد» از بودجه سال 94 گزارش مي‌دهد

برنامه ايجاد 500 ‌هزارشغل

چند خبر بودجه‌يي

 دولت هزار ميليارد تومان اعتبار براي اشتغال جوانان هزينه ‌مي‌كند

رانندگان سال آينده  بايد دو هزار ميليارد تومان جريمه ‌دهند

دولت  اجازه واردات بنزين به بخش خصوصي را مي‌دهد

بودجه «پيشگيري»  در بهداشت و  درمان  نا چيز است

گروه اقتصادي| اين نخستين‌باري نيست كه در ايران اعتباري ويژه براي ايجاد اشتغال اختصاص داده مي‌شود. نه تنها در دولت نهم و دهم، بلكه پيش از اين نيز طرح‌هاي ويژه‌يي براي حل بحران بيكاري در دستور كار قرار گرفت. براساس برآوردهاي صورت‌گرفته مقرر است در سال 1394 حداقل 500هزار شغل ايجاد شود. هزار ميليارد توماني كه در قالب لايحه بودجه پيش‌بيني شده قرار است به ايجاد شغل براي جوانان كمتر از 30 سال اختصاص يابد تا بتواند سهم بيكاري جوانان را نسبت به كل جمعيت تا حدي كاهش دهد. محاسبات نشان مي‌دهد در قالب لايحه بودجه 1394 پيش‌بيني ايجاد حداقل 500 هزار شغل صورت گرفته است. ربيعي پيش از اين با تاييد اين مطلب تاكيد كرده بود: 500 هزار شغل در قالب طرح تكاپوي استاني ايجاد خواهد شد. طرح‌هاي متعددي براي ايجاد اشتغال در كشور اجرا شده‌اند، از طرح ضربتي اشتغال تا پرداخت تسهيلات خوداشتغالي. هر بار مدتي پس از اجرايي شدن طرح، گزارش‌ها حكايت از عدم تحقق اهداف پيش‌بيني شده داشت و در نهايت بيكاراني بدهكارتر از قبل باقي مي‌ماندند تا برخي دوباره به اين حرف اقتصاددانان برسند كه با پاشيدن پول نمي‌توان اشتغال ايجاد كرد. نتيجه تمام طرح‌ها وبرنامه‌هاي اجرايي شده، نرخ 10 درصدي بيكاري در كشور است كه گاهي نيم درصدي از اين رقم پايين‌تر مي‌رود و در مواقعي چند رقمي بالاتر مي‌ايستد.  دولت در سال آينده اما تنها هدفش پاشيدن پول در زمين ناهموار اقتصاد نيست. قصد دارد با اجرايي كردن بودجه‌يي سفت و محكم، تورم را مهار كند و از سوي ديگر با پيگيري بسته خروج از ركود، بتواند شرايط اقتصادي ديگر را براي مواجهه با وضعيتي ديگر مهيا كند.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مي‌گويد دولت قصد دارد سال آينده خروج از ركود را عملي كند. كليات لايحه‌يي كه دولت در اين خصوص تهيه كرده است نيز ديروز به تصويب مجلس رسيد.
حالا ربيعي تخصيص هزار ميليارد تومان اعتبار براي ايجاد اشتغال را يكي از اهداف پيش‌بيني شده در قالب لايحه‌يي مي‌داند كه مجلس آن را در دستور كار بررسي دارد. اين اما تمام پولي نيست كه دولت براي اشتغال هزينه خواهد كرد. قرار است دو هزار ميليارد تومان نيز براي صنعت و معدن در نظر گرفته شود.
 هر چند ربيعي توضيح دقيقي درباره نحوه تخصيص اعتبار هزار ميليارد توماني اشتغال و اعتبار دو هزار ميليارد توماني صنعت و معدن نمي‌دهد اما گزارش‌هاي رسيده نشان مي‌دهد قرار است نحوه تخصيص اين اعتبار و شكل اجرايي كردن تزريق آن به اقتصاد در قالب پيشنهاد وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ساير دستگاه‌هاي اجرايي دخيل از جمله وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانك مركزي مشخص شود.
 روحاني پيش از اين وعده داده بود كه مهار تورم و بيكاري از اهداف اساسي دولتش است و قصد دارد «بيكاري را به زانو درآورد»، اما همچنان بازار هشدارها در خصوص بيكاري و اشتغال ناقص در ايران داغ است. اعضاي هيات دولت مي‌گويند شكل و كيفيت بيكاري در ايران تغيير كرده است. آمار بالاي بيكاري در ميان زير 30 ساله‌ها و تحصيلكردگان يكي از بحران‌هاي اساسي ايران است. نه فقط ربيعي كه طيب‌نيا نيز پيش‌تر ترس خود را از مواجه شدن با لشگر 10 ميليوني بيكاران تحصيلكرده بر زبان آورده است.
بر اساس اين گزارش دولت در لايحه بودجه سال آينده گوشه چشمي به كاهش نابرابري و افزايش عدالت اجتماعي دارد، از اين رو مي‌خواهد سه هزار ميليارد تومان براي فقرزدايي هزينه كند. اين اعتبار براي رفع فقر غذايي، فقر زندگي آينده، فقر مسكن، فقر درماني، مبارزه با بيسوادي و... هزينه خواهد شد.
 اعضاي دولت معتقدند تخصيص اين اعتبارات همزمان با كاهش نرخ تورم به كمتر از 20 درصد مي‌تواند زمينه‌ساز ايجاد فضايي متعادل‌تر در اقتصاد شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون