• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3134 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر

طالبان پاكستان با حمله به يك مدرسه در پيشاور 140 دانش‌آموز را كشت و 250 نفر را زخمي كرد

كشتار بي‌رحمانه كودكان

خونسرد بودند، با اسلحه‌هاي پر از فشنگ وارد كلاس‌هاي درس شدند و اين كودكان و نوجوانان معصوم را به رگبار بستند؛ 140 دانش‌آموز به همراه تني چند از معلمان‌شان غروب خورشيد ديروز را نديدند، آنها بدون اينكه كوچك‌ترين نقشي در اين ستيز قرون وسطايي داشته باشند، پشت نيمكت‌هاي مدرسه‌شان جان دادند. شايد بايد جهان اين روز سياه، 16 دسامبر 2014 را براي هميشه به يادش بسپارد؛ روزي كه تروريسم  روي خونبار و عريان خويش  را به جهانيان عرضه كرد .كاشكي همه‌ آن 140 دانش‌آموزي كه امروز سر كلاس‌هاي درس‌شان غايبند، شانس دختري را داشتند كه با لباس آغشته به خون، بدون حرکت در میان اجساد هم‌كلاسي‌هايش    وانمود کرد مرده و حالا يكي از بازماندگان 16 دسامبر است؛ تقلاي او براي زنده ماندن زير پنچه  وحشت و ترور، بايد جهان ما را به خود آورد.

پاكستان در شوك يك تراژدي ملي به سر مي‌برد و در اين كشور سه روز عزاي عمومي اعلام شده است. چرا كه طالبان انتقام ارتش پاكستان را از كودكان و دانش‌آموزان آنها گرفته است. روز گذشته در يكي از خونين‌ترين حملات سال‌هاي اخير به يك مدرسه حداقل 140 نفر كشته شدند. در ميان جان باختگان 86 تن دانش‌آموزان بودند كه هيچ كدام بيش از 15‌سال سن نداشتند. در جريان اين حمله چند معلم نيز جان باختند و بيش از 100دانش‌آموز نيز مجروح شدند. گروگانگيري و حمله به اين مدرسه نظامي در پيشاور، زماني آغاز شد كه كه شش مرد مسلح كه يونيفورم نيروهاي امنيتي پاكستان را به تن داشتند وارد اين مدرسه شدند كه نزديك به ۵۰۰ دانش‌آموز در آن حضور داشتند. به گزارش منابع محلي پس از ورود تروريست‌ها بلافاصله صداي تيراندازي و انفجار آغاز شد. با ورود پليس منطقه به جريان، اين افراد مسلح دانش‌آموزان و معلمان را به گروگان گرفتند. به گفته شاهدان محلي در زمان حمله، گروهي از مربيان نظامي مشغول آموزش كمك‌هاي امدادي به دانش‌آموزان بودند.
همزمان با عمليات نجات دانش‌آموزان كه به سرعت رسانه‌يي شد، طالبان پاكستان در بيانيه‌يي مسووليت گروگانگيري اين افراد را برعهده گرفت. نواز شريف، نخست وزير پاكستان خود را به شهر پيشاور رساند تا از نزديك پيگير عمليات نجات باشد.
محمد عمر خوراساني، سخنگوي طالبان در زماني كه عمليات نجات دانش‌آموزان در جريان بود، در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز تاييد كرد: عاملان انتحاري ما وارد مدرسه شده‌اند، اين حمله به تلافي حمله ارتش به وزيرستان شمالي صورت گرفته است. وي افزود: تحريك طالبان پاكستان اين اقدام را با هدف انتقام انجام داده و ما از اين پس هر نهاد وابسته به ارتش را هدف مي‌گيريم مگر اينكه عمليات‌ها و كشتار زندانيان ما متوقف شود.
سخنگوي طالبان تهديد كرد خانواده‌هاي ارتش پاكستان بايد رنجي را كه ما احساس مي‌كنيم تجربه كنند. زندانيان ما كشته مي‌شوند و اجسادشان در جاده‌ها انداخته مي‌شود. لازم به ذكر است در عمليات اخير ارتش پاكستان عليه شبه‌نظاميان طالبان در وزيرستان شمالي و منطقه خيبرپختونخوا، صدها نفر از اعضاي طالبان كشته شده‌اند.
سخنگوي طالبان در زماني كه عمليات نجات دانش‌آموزان در جريان بود، در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز مدعي شد به نيروهاي اين گروه دستور داده شده كه به كودكان آسيبي نرسانند و فقط پرسنل نظامي را هدف بگيرند. اين در حالي است كه شاهدان عيني از وقوع دو انفجار در ساختمان مدرسه خبر داده‌اند. ضمن اينكه يادآوري مي‌شود دو سال پيش نيز ملاله يوسف زي دختر نوجوان پاكستاني به جرم تشويق دوستان خود به آموختن سواد مورد حمله طالبان قرار گرفت. زماني كه ملاله با انتقال به بيمارستاني در لندن مورد مداوا قرار گرفت نيز طالبان در بيانيه‌يي تهديد كرد هر گاه ملاله به پاكستان بازگردد مورد هدف قرار خواهد گرفت.
به باور ناظران در واقع علاوه بر اينكه طالبان مخالف آموزش كودكان پاكستاني است، در حمله به اين مدرسه هدف انتقام‌گيري از نظاميان را نيز دنبال مي‌كرد. اغلب دانش‌آموزان اين مدرسه فرزندان نظاميان ارتش هستند و به نظر مي‌رسد طالبان نيز با حمله به اين مدرسه با يك تير دو نشان را هدف گرفته بود. اين گروگانگيري در نهايت با كشته شدن گروگانگيران پايان يافت.
اما مشخص نيست اين زخم بر پيكر پاكستان كي التيام مي‌يابد. تعدادي از دانش‌‌آموزان كه موفق شدند از ساختمان مدرسه فرار كنند،‌ گفته‌اند كه جنازه هم‌كلاسي‌هاي‌شان را ديده‌اند كه در داخل  راهرو افتاده  بودند.

واكنش‌هاي جهاني

   تعدادي از مقامات كشورهاي ديگر از جمله ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس، فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه و نارندا مودي، نخست‌وزير هند اين حملات وحشيانه را به‌شدت محكوم كردند.
    رييس‌جمهور فرانسه گفت: « هيچ واژه‌يي نمي‌تواند چنين حمله‌يي را عليه كودكان توصيف كند.»
    مودي در پيام توييتري خود نوشت: قلب من با تمامي كساني است كه عزيزان خود را امروز از دست دادند. ما را در غم و رنج خود شريك بدانيد. اين وحشيگري كه جان انسان‌هاي بيگناه را گرفته و كودكاني را كه در مدرسه بودند هدف قرار داده بي‌معني و غيرقابل توصيف است. من به‌شدت اين عمل وحشيانه را محكوم مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون