• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3441 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۶ دي

جنايت در پايتخت اندونزي به سبك پاريس؛

شبيخون داعش به شرق

پايتخت پرجمعيت‌ترين كشور جهان اسلام، يعني جاكارتاي اندونزي طعمه حريق خون بزرگ‌ترين گروه تروريستي حال حاضر جهان قرار گرفت. بمبگذاران انتحاري و تروريست‌هاي داعش كه آماده شده بودند در يك منطقه شلوغ جاكارتا پايتخت اندونزي صحنه‌اي به مانند حملات پاريس به وجود بياورند، مغلوب آمادگي پليس شدند. نيروهاي پليس اندونزي گزارش داده‌اند حجم حملات بسيار گسترده بود اما در اين حمله هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند كه پنج نفر آنها از مهاجمان بودند و دو تن ديگر غير نظامي كه يكي شهروند كانادا و ديگري اندونزيايي بود. بر اثر تبادل آتش بين تروريست‌ها و نيروهاي پليس نيز 20 تن مجروح شده‌اند. حملات از ساعت 10:15 صبح به وقت محلي در نزديكي دفاتر سازمان ملل متحد، يك مركز خريد، تعدادي هتل‌هاي لوكس و ساختمان‌هاي بلند و همچنين دفاتر ديپلماتيك از جمله سفارت فرانسه آغاز شد. به گزارش خبرنگاران حاضر در محل دو مرد مسلح پس از آتش گشودن به سمت مشتريان يك رستوران موجب كشته شدن يك فرد كانادايي و زخمي شدن يك شهروند اندونزي شدند. از طرفي ديگر دو بمبگذار انتحاري نيز به سمت پليس راهنمايي و رانندگي رفتند تا با بمب‌هاي دست‌ساز خود به آنها حمله كنند كه موجب كشته شدن يك شهروند اندونزيايي شدند و در نهايت در درگيري با پليس كه حدود 15 دقيقه به طول انجاميد، هر دو حمله‌كننده كشته شدند. دو حمله‌كننده ديگر نيز توسط پليس محاصره شدند و در نزديكي پاركينگ استارباكس كشته  شدند.
آن گونه كه دوربين‌هاي مداربسته نشان مي‌دهد پليس بيم اين را داشته است كه مهاجمان بمب‌هايي كه به خود بسته‌اند را منفجر كنند، بنابراين  آنها را مورد هدف قرار داده و كشته است. حتي پليس يك مرد مسلح را كه در خيابان، پشت يك ماشين قرار گرفته بود مورد هدف قرار داد و آن را نيز كشت و  پنج ساعت پس از وقوع حمله رسما اعلام كرد كه منطقه امن شده است. پس از اين واقعه داعش در توييتري رسمي مسووليت اين حمله را پذيرفت.
اهداف دست‌نيافته تروريست‌ها
براساس گزارش پليس مهاجمان اسلحه، نارنجك و بمب‌هاي دست‌ساز در اختيار داشتند. به گفته سخنگوي پليس اندوزي مهاجمان قصد داشتند كه پس از افزايش جمعيت به مردم حمله كنند و زماني كه مردم جمع شدند يك بمب منفجر كنند كه خدارا شكر اين اتفاق رخ نداد. رييس پليس جاكارتا نيز گفت كه مهاجمان در ارتباط با داعش بودند كه بخشي از آنها از سوي بهرام نعيم يك تروريست اندونزيايي كه به سوريه رفته است خط مي‌گرفتند. سخنگوي پليس جاكارتا نيز تاكيد كرد كه ما همه مهاجمان را شناسايي كرده‌ايم و همه به داعش وابسته بودند.
همچنين پليس اندونزي مي‌گويد كه اين نيرو در اواخر ماه نوامبر يك هشدار عمليات تروريستي از سوي داعش در يك كنسرت دريافت كرد و در ماه گذشته نيز پليس ضد ترور اندونزي 9 مظنون به ارتباط با داعش را دستگير كرد. به گفته پليس نيروهاي امنيتي اين كشور از ششم ژانويه درجه امنيت در اندونزي را  افزايش داده‌اند.
واكنش‌ها
جوكو ويدودو رييس‌جمهوري اندونزي ساعاتي پس از اين حمله تروريستي در محل حاضر شد و گفت كه دولت، ملت و مردم نبايد ترس داشته باشند بلكه بايد اين نوع اقدامات تروريستي را شكست داد. وزير امور خارجه امريكا جان كري كه در مسير لندن بود اين اقدام خشونت آميز را محكوم كرد و گفت اين اعمال تروريستي در حال رفتن به سمت ارعاب دولت-ملت پيش مي‌رود.  وزارت خارجه هلند هم رسما اعلام كرده يك شهروند اين كشور در حمله زخمي شده و در بيمارستان تحت عمل جراحي قرار گرفته است.
عمليات گسترده دولت عليه تروريسم
پليس اندونزي روز گذشته يك روز پس از حمله تروريستي و در اقدامي هماهنگ سه مظنون در ارتباط با حمله تروريستي روز پنجشنبه را شناسايي و طي عملياتي دو نفر از آنها را دستگير كرد و يكي ديگر نيز كشته شد. گفتني است پس از حمله تروريستي روساي پليس در سراسر اندونزي به حالت آماده باش درآمدند و برخي سفارتخانه‌ها در جاكارتا بسته شدند و در جزيره بالي اندونزي كه گردشگران حضور دارند محدوديت‌هايي ايجاد شد. آن گونه كه روز گذشته سخنگوي پليس جاكارتا اعلام كرد ما در حال جست‌وجو براي پيدا كردن شبكه‌هاي مرتبط با اين عمليات تروريستي هستيم. پليس همچنين در مورد دستگيري افراد مظنون گفت به طور قطع نمي‌توان اين افراد را مرتبط با حمله جاكارتا دانست اما آنها از حاميان مستقيم داعش در اندونزي به شمار مي‌آمدند.
با اين حال برخي كارشناسان معتقدند كه اين صداي تروريست‌هاي داعش بود در شهري 10 ميليون نفري و كشوري با اكثريت مسلمان كه مي‌تواند بسيار خشونت بار باشد. توفيق اندري، تحليلگر مسائل تروريستي در جاكارتا مي‌گويد، اگرچه اين حمله به سرعت به پايان رسيد و نتيجه مطلوبي براي مهاجمان نداشت تا توانايي خود را نشان دهند اما هدف اصلي آنها اين بود كه به اين تصور پايان دهند كه حاميان داعش نمي‌توانند در اندونزي اقدامي مانند پاريس را انجام دهند. اما از طرفي بسياري معتقدند كه كشوري مسلمان به مانند اندونزي كه دموكراسي فعال و پويايي با اكثريتي مسلمان دارد ظرفيت كمي براي افزايش افراطي‌گرايي در اين كشور وجود دارد.
سوابق عمليات تروريستي در اندونزي
گفتني است جاكارتا از سال 2009 كه در دو هتل آن هفت نفر كشته و بيش از پنجاه نفر زخمي شدند عملياتي تروريستي نداشته است. اما خونين‌ترين حمله تروريستي در سال 2002 در جزيره بالي اندونزي رخ داد كه 202 نفر كه اغلب توريست بودند جان خود را از دست دادند. در آن دوران اين اقدامات را جماعت اسلامي وابسته به القاعده در اندونزي انجام داد. اما اين گروه تروريستي توسط نيروهاي امنيتي اندونزي سركوب شدند اما پليس و نيروهاي ضد تروريسم معتقدند افرادي كه دست به اقدام تروريستي در جاكارتا زده‌اند از بقاياي جماعت اسلامي به شمار مي‌آيند كه كماكان در اندونزي فعاليت مي‌كنند.  

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون