• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3441 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۶ دي

مناظره در اردوگاه نئو محافظه‌كاران

دوئل ترامپ و كروز

كمتر از سه هفته به انتخابات حزبي در آيووا باقي مانده است و رقابت ميان نامزدهاي جمهوريخواه براي كسب رتبه اول جدي‌تر شده است. آخرين مناظره درون حزبي كه با حمايت شبكه
فاكس‌نيوز دو و نيم ساعت به طول انجاميد ميان هفت نامزد باقي مانده در رقابت‌هاي جمهوريخواهان برگزار شد، بر خلاف مناظره گذشته به رينگ بوكس ميان تد كروز و دونالد ترامپ تبديل شد؛ نامزدهايي كه دو شانس اصلي كسب رتبه اول رقابت‌هاي درون حزبي جمهوريخواهان به شمار مي‌روند.
دونالد ترامپ كه در مناظره‌هاي قبلي هميشه مورد هدف حمله همقطاران قرار مي‌گرفت، اين‌بار در مقام مهاجم قرار گرفت و از شروع مناظره حملات خود را متوجه تد كروز كرد كه بر اساس نظرسنجي‌ها كم كم به ترامپ نزديك مي‌شود. ترامپ گفت بر اساس قانون اساسي امريكا از آنجايي كه كروز در كانادا به دنيا آمده است از شرايط نامزدي در رياست‌جمهوري امريكا بهره مند نيست زيرا يكي از شرايط اصلي نامزدي در رياست‌جمهوري امريكا به دنيا آمدن فرد در ايالات متحده است. اما كروز اين موضوع را رد كرد و ملاك را براي حضور در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري نظرسنجي‌ها دانست. با اين حال ترامپ در طول مناظره بارها از كروز در خصوص شهروندي مادرش و نحوه تولد كروز سوال كرد. در مقابل نيز كروز به نظريه‌هاي افراطي‌تر اشاره كرد كه اگر معتقدند هر دو والدين نامزد رييس‌جمهور بايد متولد امريكا باشند، بر اساس اين استاندارد ترامپ هم شرايط نامزدي در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري را ندارد زيرا مادر او متولد اسكاتلند است. ولي تاكيد كرد كه در مورد مساله شهروندي دونالد ترامپ قصد ندارد كه از محل تولد مادر ترامپ عليه او استفاده كند.
مسلمانان و كنترل اسلحه
اما بخش ديگري از سخنان نامزدهاي جمهوريخواهان حول محور بحث ترامپ در مورد عدم اجازه به مسلمانان براي ورود به امريكا گذشت كه باعث نقد بسياري از نامزدهاي جمهوريخواه و حتي حاميان ترامپ شد. اما بوش در اين مناظره نسبت به اين موضع هشدار داد. او تاكيد كرد كه ما براي مبارزه با داعش نيازمند يك ائتلاف با كشورهاي عربي هستيم كه اين ايده شرايط را بر هم خواهد زد. او گفت: اگر منظور حرف ترامپ همه مسلمانان باشد، چه نوع سيگنالي را به ساير نقاط جهان ارسال مي‌كند؟
در اين مناظره همچنين به قوانين جديد اوباما در مورد كنترل سلاح اشاره شد كه تعدادي از نامزدها دفاع پرشوري از متمم بند دوم قانون اساسي امريكا انجام دادند. نامزدهايي همچون كريس كريستي عنوان كردند كه اقدام اوباما مغاير با دموكراسي است. او تاكيد كرد كه اين دموكراسي نيست بلكه يك ديكتاتوري است.
در بخش پاياني مناظره نيز كارلا فيورينا با اشاره به سخنان ترامپ در مورد دوستي با روسيه گفت، هرچند كه ترامپ مي‌گويد ما بايد با روسيه دوست شويم اما به نظر من روسيه هيچگاه دوست ما نيست بلكه دشمن ما است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون