• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3534 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ خرداد

اولويت‌هاي وزارت نفت در سال جاري ابلاغ شد

توسعه ميادين مشترك رونق مي‌گيرد

وزير نفت دستور افزايش توليد نفت از ميدان‌هاي مشترك و توليد گاز از ميدان مشترك پارس جنوبي را صادر كرد.
به گزارش «اعتماد»، اين نخستين باري نيست كه مقامات و سياستگذاران ايراني ميدان‌هاي مشترك نفتي و گازي را نشانه مي‌روند. از سال 1368 وقتي افزايش ظرفيت‌هاي نفتي در دستور كار قرار گرفت، تمام روساي جمهور وقت و وزراي نفتي بر موضوع توسعه ميادين نفتي تاكيد كرده‌اند.  در اين سال‌ها نه فقط هنگام تدوين برنامه‌هاي توسعه‌اي كه در موعد ارايه برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي به مجلس و در ابتداي هر سال، در جريان بررسي لايحه بودجه سالانه و در ديگر بزنگاه‌ها، افزايش توليد از ميادين مشترك نفتي مورد تاكيد قرار گرفته است و تلاش ايران در اين سال‌ها نيز به توسعه ‌اين ميادين معطوف بود، پارس جنوبي هم كه صحنه تمام‌عيار كارزار ايران و تحريم مي‌تواند ناميده شود، در سال‌هاي گذشته همواره طعم تلخ عقب ماندگي را در كام ايران تداعي كرده است. ايران قصد دارد تا پايان اجراي برنامه ششم توسعه، يعني در سال 1401، ظرفيت توليد نفت خود را از 6 ميليون بشكه فراتر ببرد.  هر چند تحريم‌هاي سفت و سخت، طرف قطري را شادمان از وضعيت پيچيده ايران، به ثروتمندترين كشور جهان با اتباعي كه بالاترين درآمد سرانه در كره خاكي را از آن خود كرده‌اند، تبديل كرد اما ايران نيز به بهانه تحريم از دور رقابت دور نماند و هرچند عقب‌تر از قطر، اما توليد از اين ميادين را در دستور كار قرار داد. حالا وزير نفت ايران، پس از اتمام حجت با رقباي بيروني و اعلام و تاكيد اين نكته كه ايران قصد دارد به بازارهاي جهاني نفت بازگردد و صندلي‌هايش را پس گيرد، در نامه‌اي اولويت‌هاي توسعه‌اي وزارت متبوعش را به شركت ملي نفت يادآوري كرده است. اين نامه از آن رو اهميت دارد كه شمارش معكوس براي انعقاد قراردادهاي تازه براي توسعه ميادين نفتي و گازي آغاز شده است و هيات‌هايي كه در يك سال اخير و خصوصا پس از برجام راهي ايران شده‌اند، انرژي را در كانون رايزني‌هاي‌شان قرار داده‌اند. زنگنه تاكيد كرده است ميزان توليد گاز پارس جنوبي به ٥٦٧ ميليون مترمكعب در روز برسد و افزايش توليد نفت از ميدان‌هاي مشترك در دستور كار قرار گيرد. اين نامه در قالب برنامه ملي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده و مديرعامل اين شركت به عنوان مجري پروژه‌هاي اولويت‌دار منصوب شده است. بر اساس ابلاغيه وزير نفت، پروژه بيع متقابل افزايش ظرفيت توليد ميدان‌هاي مشترك غرب كارون به ميزان ٩٠ هزار بشكه در روز، پروژه بيع متقابل افزايش سطح توليد گاز در ميدان مشترك پارس جنوبي به ٥٦٧ ميليون مترمكعب در روز و اختصاص سه هزار و ٤٠٠ ميليارد ريال كمك به طرح‌هاي عام المنفعه در مناطق نفتخيز، گازخيز و مناطق محروم كشور، از طرح‌هاي اولويت‌دار به شمار مي‌روند.
همچنين پروژه اصلاح ساختار قراردادهاي نفتي جديد براي انتقال فناوري با هدف اجراي راهبرد گشودن بازار كشور در حوزه‌هاي نفتي و گازي در مقابل اخذ دانش فني عملياتي و بنيادين از طريق شركت‌هاي اكتشاف و توليد (E&P) براي بخش بالادست و شركت‌هاي پيمانكار عمومي (GC) براي بخش پايين دست صنعت نفت و انعقاد ٦ قرارداد مهم نفتي و گازي، از ديگر پروژه‌هاي اولويت‌دار شركت ملي نفت ايران در سال ٩٥ اعلام شده است.
همچنين قرار شده است كه خلاصه عملكرد اقدامات مربوط به اين طرح‌ها، هر ٢ هفته يك‌بار به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت ارسال شود. در سال‌هاي گذشته صدها پروژه كلان نيمه‌كاره در صنعت نفت كليد خورده كه ميلياردها دلار بودجه را به خود اختصاص داده‌اند. پس از استقرار دولت يازدهم، وزارت نفت اقدام به اولويت‌بندي پروژه‌هاي نفتي كرد و بدين‌ترتيب پروژه‌هايي كه جزو ميدان‌هاي مشترك قرار داشته و پيشرفت بيشتري داشتند، در اولويت قرار گرفتند. در دو سال گذشته، نيز با در اولويت قراردادن فازهاي 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبي، كار توسعه فازهاي 12، 15 و16 را به طور كامل به پايان رساند وهمچنين بخش‌هايي از فازهاي 17 و 18 بهره‌برداري شد. به تازگي نيز وزارت نفت علاوه بر فازهاي 17 و18، فازهاي 19، 20 و21 را نيز به عنوان اولويت جديد قرار داده است. اولويت ديگر صنعت نفت، توسعه ميدان‌هاي مشترك غرب كارون است؛ بزرگ‌ترين ميادين نفتي ايران مانند آزادگان و يادآوران درغرب كشور و غرب كارون جاي گرفته‌اند. با توجه به اهميت اين ميادين مشترك، دولت يازدهم توسعه شتابان اين ميادين را جزو اولويت‌هاي اصلي صنعت نفت قرار داده است. معضلي كه در خصوص اين ميادين نفتي (آزادگان شمالي، آزادگان جنوبي، يادآوران، ياران شمالي و ياران جنوبي) وجود دارد، مشترك بودن آنها با عراق است؛ بغداد در سال‌هاي اخير با تكيه بر منابع مالي عظيم و فناوري‌هاي شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي توانسته به سرعت توسعه اين ميادين را پيش ببرد اما تحريم سبب عقب ماندگي ايران در اين زمينه شده بود.
فهرست ميادين مشترك ايران
هر چند آمارهاي متفاوتي از تعداد ميادين نفتي و گازي مشترك ايران ارايه شده است اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد تعداد ميادين مشترك ايران به گواه برخي اسناد 23 و به گواه برخي اسناد ديگر 28 ميدان است.
 اگر آمارهاي ارايه شده از سوي شركت ملي نفت در اين حوزه مدنظر قرار گيرد، مشخص مي‌شود تعداد ميادين نفتي و گازي مشترك ايران 23 ميدان است. عراق، عربستان، عمان، امارات و قطر از جمله كشورهايي هستند كه ميادين نفتي و گازي مشترك با ايران دارند. در شمال ايران اما برخي از وجود ميداني مشترك با تركمنستان سخن مي‌گويند. مرجع اول معتقد به وجود 12 ميدان مشترك با عراق است. همين مرجع فهرست ميادين را به شكل ذيل ارايه داده است.
1) ميادين مشترك با كشور امارات عبارتند از: ميادين فرزام- مبارك – سلمان – نصرت.
2) ميادين مشترك با عربستان عبارتند از: اسفنديار – فروزان – فرزاد آ – فرزاد ب.
3) مشترك با كشور عمان عبارتند از ميدان هنگام (كه يك ميدان از نوع «نفت‌و گاز» است).
4) ميدان‌هاي مشترك مهم با كشور عراق عبارتند از: نفت‌شهر- دهلران- پايدار غرب- آزادگان شمالي و جنوبي- يادآوران- آذر به همراه چند ميدان كوچك‌تر به نام‌هاي شلمچه، اروند، رستم و آبان.
5) ميادين مشترك با كشور قطر عبارتند از: پارس جنوبي و رشادت
6) يك ميدان مشترك با كشور تركمنستان به نام «گنبدلي» كه در خشكي است.
7) در ميدان آبي «البرز» هم با كشور آذربايجان شريك هستيم.
 بالاخره با دو كشور كويت و عربستان هم براي ميدان «آرش» رقابت داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها