• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3534 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ خرداد

سودهاي تخريبي در موسسات مجاز

در حالي كه قرار است به زودي بانك‌ها  جهت توافق براي كاهش مجدد نرخ سود گردهم آيند، در اين بين برخي مجازها در شبكه بانكي همچنان تخريبي عمل كرده و حتي پيشنهاد نرخ‌هاي 10درصد بالاتر از مصوبه فعلي را به مشتريان مي‌دهند.
اخيرا عبدالناصر همتي، رييس سابق شوراي هماهنگي بانك‌ها، در زمان خروج از شبكه بانكي و رفتن به بيمه مركزي اين خبر را داد كه قرار بوده بانك‌ها تا يكي دو هفته آينده براي توافق در راستاي كاهش نرخ سود بانكي تشكيل جلسه دهند.
وي اعلام كرد كه با توجه به بالابودن نرخ سود بر اين عقيده است كه نرخ بايد تا 16 و حتي 15درصد كاهش يابد.
اين در حالي است كه نرخ سود بانكي اعم از تسهيلات و سپرده در سال گذشته يك بار در ارديبهشت‌ماه و بار ديگر در اسفندماه كاهش يافت و بانك‌ها موظف به اجراي مصوبه‌اي مبني بر سود روزشمار 10 درصد و سالانه 18 درصد در سپرده و همچنين سود تسهيلات تا 24 درصد شده بودند.
گرچه درحدود سه ماه گذشته از اين مصوبه شوراي پول و اعتبار گزارش‌هاي بانك مركزي و حتي بررسي‌هاي ميداني حاكي از انطباق سود اكثر بانك‌ها و موسسات با نرخ‌هاي جديد بوده و به نظر مي‌رسد شبكه بانكي اين‌بار نسبت به دوره‌هاي گذشته به‌طور منظم‌تري سودهاي مصوب را اجرا كرده است، اما در اين بين همچنان هستند موسسات مجازي كه از مجموعه شبكه بانكي پيروي نكرده و نرخ‌هايي متفاوت در رقابت با بانك‌ها اجرا مي‌كنند. يكي از اين موسسات داراي مجوز در مقابل درخواست براي گشايش حساب سپرده اعلام مي‌كند كه كف سود پرداختي براي سپرده‌هاي بلندمدت 24 درصد است كه البته اگر مشتري سقف سپرده‌هاي خود را تا 50 ميليون تومان افزايش دهد، سود 28 درصد به آن تعلق خواهد گرفت.
جالب اينجاست كه حتي عنوان مي‌شود تا پيش از سال جديد سودهاي پرداختي تا 32 درصد نيز بوده است. در عين حال كه در مقابل اين سوال كه آيا با توجه به احتمال كاهش نرخ سود ممكن است نرخ‌هاي فعلي تغيير كند، عنوان مي‌كنند كه حتي اگر نرخ‌ها كاهش يابد حتما نرخ سود در اين موسسه چند درصد بالاتر از بانك‌ها و موسسات ديگر است. رفتار تخريبي اين موسسات مجاز در حالي است كه پيش‌تر بيشترين اختلال در اجراي سود از سوي موسسات غيرمجاز ايجاد و موجب خروج سپرده از بانك‌ها و حركت به سمت اين موسسات مي‌شد كه سودهاي جذاب‌تري براي مشتريان داشتند. با اين حال در پرداخت سود روز‌شمار كه حداكثر پرداختي آن 10 درصد تعيين شده گاها مشاهده مي‌شود كه نرخ‌ها تا مرز 18 درصد نيز افتتاح حساب مي‌شود كه به‌گونه‌اي جبران رعايت سود 18 درصد بلندمدت خواهد بود. در حوزه تسهيلات نيز گرچه عنوان مي‌شود كه نرخ سود تا 24 درصد است ولي در برخي موارد براي وام‌هاي سنگين‌تر و حتي در وام‌هاي با سقف متوسط، ميزان سود دريافتي از 24 درصد بالاتر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها