• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3150 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۸ دي

چهارشنبه سياه پاريس

هفته‌نامه طنز «شارلي ابدو» در شماره بعدي خود احتمالا تصويرگر تراژدي خواهد بود كه روز گذشته در دفتر اين نشريه رخ داد و هيات تحريريه اين مجله را قرباني يك عمليات مسلحانه خونين كرد. گفته مي‌شود، 4 تن از كاريكاتوريست‌هاي مشهور و سردبير نشريه در بين قربانيان هستند. هنوز عاملان حمله مسلحانه به دفتر اين هفته‌نامه كه به كشته شدن حداقل 12 نفر انجاميد، شناسايي نشده‌اند. اما بر اساس گزارش منابع فرانسوي حمله اخير در حالي رخ مي‌دهد كه در سال 2011 نيز به دفتر اين نشريه حمله شده بود.
اين مجله 15 دقيقه قبل از وقوع اين عمليات اقدام به چاپ كاريكاتوري از ابوبكر البغدادي، رهبر داعش كرده بود. اين در حالي است كه دولت فرانسه از اواسط سال گذشته براي مقابله با اين افراد برنامه‌هايي را به اجرا گذاشته است.  
برخي رسانه‌ها تصويري را از عوامل حمله‌كننده به دفتر شارلي ابدو منتشر كرده‌اند. بر اساس اين گزارش‌ها سه فرد سياه‌پوش نقابدار، پس از اينكه حاضران در دفتر مجله را تيرباران كردند، با يك خودروي مسروقه اقدام به فرار از محل حادثه كرده‌اند. در اين حادثه علاوه بر كشته شدن 12 تن، 10 نفر ديگر نيز زخمي شده‌اند كه وضعيت پنج نفر از زخمي‌ها وخيم اعلام شده است. در گزارش پليس در رابطه با اين حمله آمده است كه اين سه، مسلح به كلاشينكف و موشك‌انداز آر‌پي‌جي بوده‌اند. در فيلم منتشر شده پس از اين حادثه به خوبي روشن است كه حمله‌كنندگان به نارنجك‌انداز و مسلسل مجهز بوده و به خوبي براي اين عمليات آموزش ديده بودند. به گزارش نيويورك تايمز، يكي از روزنامه‌نگاران كه نخواست نامش فاش شود در هنگام حمله، به يكي از دوستانش پيغامي ارسال كرد كه من هنوز زنده، اما مرگ در كنار من است. به گفته افراد زنده مانده در حادثه، افراد مسلح فرياد مي‌زدند كه اين حمله براي انتقام است. به گفته وكيل روزنامه، كاريكاتوريست معروف استفان چاربونير، ژان چابو كه كار خود را با امضاي (Cabu) ارايه مي‌داد، ژرژ وولينسكي و برنارد ورلهاك، كارتونيست‌هاي روزنامه از جمله قربانيان حمله انتحاري روز گذشته در فرانسه بودند. همچنين فرانس 24 گزارش داد، «فرانسوا اولاند» رييس‌جمهوري فرانسه بلافاصله با حضور در محل تيراندازي در مركز پاريس ضمن اعلام آنكه پاريس در شرايط فعلي نيازمند وحدت است، حادثه تيراندازي در دفتر هفته‌نامه شارلي ابدو را يك اقدام تروريستي خواند. اولاند اين حمله را توحش شديد دانسته و مهاجمان را تروريست‌هاي بزدل خطاب قرار داد. اولاند گفت: فرانسه كشوري آزاد و به قوانين پايبند است. هيچ كس نبايد فكر كند كه مي‌تواند در فرانسه با آزادي عمل اقدام به فعاليت‌هاي تروريستي كرده و آزادي بيان را محدود كند. وي تاكيد كرد كه در تمامي برنامه‌ها و طرح‌هاي امنيتي كشور بازنگري جدي انجام خواهد شد. از سوي ديگر نخست وزير فرانسه از اعلام وضعيت فوق‌العاده در مركز پاريس خبر داد و كابينه فرانسه را براي برگزاري يك نشست فوق‌العاده به رياست اولاند فراخواند. او همچنين پس از اعلام وضعيت فوق‌العاده هزاران تن از نيروهاي اضافي را در اين كشور فراخواند و به حالت آماده باش درآورد.  از سوي ديگر تمامي  مدارس دولتي در فرانسه نيز تعطيل شدند. اين حادثه سومين اقدام مسلحانه است كه فرانسه در كمتر از يك ماه تجربه مي‌كند. رييس‌جمهور فرانسه در واكنش به افزايش حملات مسلحانه در اين كشور ظرف روزهاي گذشته اعلام كرد كه اين حملات هيچ ارتباطي به يكديگر ندارند.
واكنش‌ها
در واكنش‌ به حمله انتحاري در فرانسه نيكولا‌ساركوزي، رييس‌جمهوري سابق فرانسه نيز اعلام كرد كه به دموكراسي ما حمله شده است. همچنين ديويد كامرون، نخست وزير بريتانيا، باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا، آنجلا مركل، صدراعظم آلمان، ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه و اتحاديه اروپا بلافاصله حمله اخير را محكوم كرده و مراتب تاثر خود را از اين اتفاق اعلام كردند.  
در همين راستا، جامعه مسلمانان فرانسه نيز با انتشار بيانيه‌يي ضمن وحشيانه خواندن اين اقدام، آن را محكوم كرد. الازهر مصر و اتحاديه عرب نيز با محكوم كردن اين اقدام، اعلام كردند كه اقداماتي از اين دست با قوانين اسلامي مطابقت ندارد.  با اين حال مايكل مورل، معاون اسبق رياست سازمان اطلاعات مركزي امريكا و مشاور كنوني شبكه خبري سي‌بي‌سي معتقد است كه  معلوم نيست اين حمله به صورت خود به خود انجام شده است يا به صورت برنامه‌ريزي شده است. او در ادامه صحبت‌هاي خود تاكيد كرد كه اين بدترين حمله در اروپا پس از حملات ماه جولاي 2005 در متروي لندن بوده است. در اينجا كاملا روشن است كه هدف چه چيزي بوده است. بسته شدن يك سازمان رسانه‌يي كه مطلبي هجو عليه افراطيان منتشر كرده است. وي همچنين اعلام كرد كه اين افراد هنوز مشخص نيست كه نفراتي هستند كه پيش‌تر به عراق و سوريه براي جنگيدن رفته بودند باز به فرانسه بازگشتند يا از قبل توسط داعش يا القاعده اين حمله طراحي شده است. با اين حال اگر نظريه اول مايكل مورل، يعني بازگشت افراطي‌ها به فرانسه باشد، مي‌توان گفت موضوعي كه ماه‌هاست تحليلگران نگران اين موضوع هستند به حقيقت پيوسته است و بايد انتظار حملاتي ديگر از اين دست را در فرانسه و ساير نقاط اروپا  نيز كشيد.

 

«شارلي ابدو»  چه نوع نشريه‌يي است؟

هفته‌نامه شارلي ابدو، به عنوان يك نشريه طنز سنتي به حساب مي‌آيد كه تمامي شخصيت‌هاي سياسي، ديني، پليس، بانكداران و... را مورد تمسخر قرار داده است. به‌طور مثال در سال 1970 ميلادي اين نشريه مرگ شارل دوگل  رييس‌جمهور اسبق فرانسه را به تمسخر كشيده بود.

برش

وقايع چند هفته اخير پاريس يادآور «كابوس مخوف» نوشته ميشل ولبك، رمان‌نويس جنجالي فرانسوي است كه متهم به نژاد‌پرستي و تبليغ اسلام‌هراسي است. ناظران براين باورند معضل افراط‌گرايي در اروپا و از جمله در فرانسه، حاصل سياست‌هاي متناقض اين كشورها در قبال اسلام با رويكردهايي چون اسلام‌هراسي، اسلام‌ستيزي و تجهيز و حمايت از گروه‌هاي معارض در خاورميانه به ويژه در سوريه است؛ سياست‌هايي كه اكنون به معضلي جدي در همه كشورهاي قاره تبديل شده است. در اين ميان فرانسه از كشورهايي است كه سال 2015 را با آشكار شدن و بروز جدي اين معضل آغاز كرده است. اكنون هر لحظه در جايي از اين كشور با وجود تدابير شديد امنيتي امكان يك حمله وجود دارد. روز گذشته هفته‌نامه شارلي ابدو دچار حريق اين منازعه شد كه خود به نوعي روشن كرده بود. هنوز عاملان حمله به دفتر اين هفته‌نامه كه به كشته شدن حداقل 12 نفر انجاميد، شناسايي نشده‌اند، اما شارلي ابدو همان مجله‌يي است كه چند سال قبل در اقدامي اسلام ستيزانه كاريكاتورهاي موهن به ساحت پيامبر اكرم (ص) را منتشر كرده بود. اين نشريه كتابي نيز از زندگي پيامبر اسلام را در تيراژ 80 هزار نسخه منتشر كرده بود كه اين اقدام موجي از خشم و اعتراض مسلمانان در كشورهاي اسلامي را به دنبال داشت.  همچنين علاوه بر اين نشريه فرانسوي در سال 2005 نيز تصاويري موهن از پيامبر اسلام در يكي از روزنامه‌هاي دانمارك منتشر شد كه با خشم مسلمانان همراه شد. در اقدامي ديگر در سال 2011 نيز فيلمي اهانت‌آميز عليه پيامبر اسلام در امريكا ساخته شد كه باعث به وجود آمدن موج عظيمي از اعتراض‌ها در مصر و ليبي و ساير كشورهاي اسلامي شد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون