• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3609 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور

به دنبال عدالت در قافيه

«عقده عدالت» واژه‌اي است كه شاعر براي توضيح خودش پيدا كرده بود. واژه‌اي كه به واسطه آن روايت مي‌كرد چرا در اين گوشه جهان ايستاده و شعرهايش مردمان را درگير مي‌كند.
مي‌گفت: «من «عقده عدالت» دارم، هركس قافيه را مي‌شناسد، عقده عدالت دارد. قافيه دو كفه ترازو است كه خواستار عدل است... » تا به راحتي توضيح دهد كه چرا شعر مي‌گويد و چرا در شعرهايش به دنبال نگاهي اجتماعي و تغيير‌دهنده است.
او شعر را نتيجه بي‌تابي انسان در لحظاتي كه شعور نبوت مي‌تابد، مي‌دانست و همين شد كه همچنان بعد از گذشت بيست و شش سال از مرگ شاعر، مي‌شود ديد كه نسل جوان شعرهايش را مرور مي‌كنند و در دنياي موسيقي با صداي خواننده‌هاي نسل خود، ترانه‌وار زمزمه از سر مي‌گيرند. مهدي اخوان ثالث، چنين شاعري است. شاعري كه در كنار احمد شاملو شاگرد نيما بود و سال‌هاي سال همراه با انتشار اشعارش، مقاله‌هاي اجتماعي، سياسي و تحليل ادبيات نوشت.
شاعري كه ديوان‌هايش همچنان در فهرست پرفروش‌هاي كتاب‌هاي شعر ايراني است و نه تنها موفق شد شاعران همنسل خود را تحت‌تاثير قرار دهد و در نسل خود رفاقت‌هايي عجيب و تاريخي بسازد، موفق شد سال‌هاي سال بعد از مرگ همراه ايراني‌ها بيايد و نه خودش و نه اشعارش از خاطره‌ها محو نشود. امروز، تاريخ 4 شهريور سال 95، سالروز درگذشت مهدي اخوان‌ثالث است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون