• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3610 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور

معاون زنان رييس‌جمهور:

بايد سازوكار ورود زنان به استاديوم‌ها را پيدا كنيم

اعتماد| عدالت جنسيتي، ‌بحثي وسيع و قابل تعميم است، ‌آنقدر كه مي‌توان آن را به همه مباحثي كه به نوعي با جنسيت مرتبط است، ‌مربوط دانست. مباحثي كه معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده در صدا و سيما مطرح كرد، ‌همه به نوعي به اين تركيب معنايي مي‌رسيد. اين مباحث در كنار توييتي كه مولاوردي در توييترش با اشاره به استفتا از دفتر رهبري منتشر كرده، نشان از پيگيري اين مفهوم از سوي او مي‌دهد. او در توييتش با هشتگ سه‌شنبه‌هاي پاك، ‌به دوچرخه سواري زنان اشاره كرده و نقل قولي از دفتر مقام معظم رهبري را با شرح «دوچرخه‌سواري زنان با رعايت نكات شرعي جايز است.» منتشر كرده است. روز گذشته، ‌دو استفتا از دفتر رهبري و آيت‌الله مكارم شيرازي در خصوص دوچرخه‌سواري زنان در فضاي مجازي منتشر شده كه نشان از جايز بودن اين مساله مي‌دهد.
پاسخگوي دفتر مقام‌معظم‌رهبري در پاسخ به پرسش «وقايع‌اتفاقيه» درباره حكم دوچرخه‌سواري زنان بالغ مي‌گويد: «نظر حضرت آقا درباره سواري به طور كلي يكي است. ايشان درباره دوچرخه‌سواري، موتورسواري و... مي‌فرمايند در صورتي كه به‌گونه‌اي نباشد كه جلب نظر نامحرم شود يا مفسده‌اي به آن مترتب نباشد جايز است، بنابراين بايد شخص توجه كند كه در چه شرايطي اقدام به دوچرخه‌سواري مي‌كند و اين كار چه صورتي دارد. اگر نكات گفته‌شده رعايت شود، جايز است.»
آنچه از اين حكم برمي‌آيد، ‌جايز بودن دوچرخه و موتورسواري زنان است. اين در حالي است كه پيست موتورسواري زنان چند وقتي است باز شده و زنان موتورسوار به زودي به اين پيست راه مي‌يابند.
مباحثي كه مولاوردي چهارشنبه‌شب، در برنامه تلويزيوني متن- حاشيه مطرح كرد، ‌نيز به نوعي به عدالت جنسيتي مرتبط بود. جايگزين پيدا كردن براي مرخصي زايمان، ‌يافتن چاره‌اي براي ورود زنان به ورزشگاه‌ها، ‌رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي و سرپوش نگذاشتن روي آنها، ، ‌همه محورهايي بود كه به بحث گذاشته شدند‌، ‌محورهايي كه او ‌آنها را مباحثي اجتماعي مي‌داند و تلاش دارد منتقدان دولت را قانع كند كه به مسائل زنان، ‌سياسي نگاه نكنند.
شهيندخت مولاوردي، ‌در اين گفت‌وگو ‌به مباحث مختلفي در حوزه زنان پرداخت. مباحثي كه هر كدام در جاي خود، ‌جاي رسيدگي دارد. او همواره متهم شده كه با اولويت قرار دادن ورود زنان به ورزشگاه‌ها، ‌از ديگر مسووليت‌هاي خود غافل مانده است. به گفته مولاوردي اما، ‌اين بحث، گرچه بحث مهمي است و نظام بايد بعد از 36 سال از انقلاب، ‌بتواند سازو كاري براي ورود زنان به ورزشگاه‌ها فراهم كند، ‌اما از اولويت‌هاي اصلي دولت نيست. او معتقد است: ما تلاش كرده‌ايم به گونه‌اي معتدل به جوانب مختلف حوزه زنان نگاه كنيم؛ اين در حالي است كه در دولت قبل مسائل زنان و خانواده به يك يا دو موضوع تقليل پيدا كرده بود. با توجه به آنكه قبلا امكان ورود زنان به برخي ورزشگاه‌ها فراهم بود ما هيچ‌وقت نخواسته‌ايم كه بي‌در و پيكر، در همه ورزشگاه‌ها به سوي زنان باز شود؛ بلكه معتقديم كه حضور زنان در ورزشگاه‌ها بايد با رعايت اصول مذهبي، شرعي، عرفي و قانوني در برخي رشته‌ها فراهم شود.
مولاوردي در پاسخ به مجري برنامه كه از او مي‌خواست مباحث مربوط به آسيب‌هاي اجتماعي را در جلسات خصوصي مطرح كند، گفت: من مسووليت دارم، نمي‌توانم روي حقيقت سرپوش بگذارم. اگر سرپوش گذاشته بوديم الان در وضعيتي نبوديم كه آسيب‌هاي اجتماعي در بالاترين سطح ممكن توجه‌ها را جلب كند. در سه جلسه در حضور مقام معظم رهبري، همين موارد و بدتر از اينها گزارش شده. ايشان از تمام دستگاه‌هاي متولي خواستند كه اقدامات فوق‌العاده انجام بدهند. قرار است آبان‌ماه گزارش عملكرد شش‌ماهه ارايه شود. بنابراين به نظر مي‌رسد از مرحله سرپوش گذاشتن براي اين وضعيت عبور كرديم.  در اين برنامه، معاون رييس‌جمهور به مسائلي چون يافتن جايگزين براي مرخصي 9ماهه زايمان به دليل اجرا نشدنش در دستگاه‌ها، لزوم مديريت و مشاركت اعضاي خانواده براي ايجاد توازن بين كار و زندگي خانوادگي، تدوين اطلس جامع زنان، نوشتن برنامه كنترل و كاهش طلاق و تدوين سند سياستي اجرايي اشتغال پايدار براي اشتغال دختران فارغ‌التحصيل و زنان سرپرست خانوار پرداخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون