• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3610 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور

آخر هفته خونين در افغانستان و تركيه

گروه جهان|  شبه نظاميان كرد تركيه روز گذشته به يك ايست بازرسي پليس در جنوب شرق تركيه با كاميون مملو از مواد منفجره حمله كردند و دست كم 11 افسر پليس جان خود را از دست دادند و 78نفر ديگر نيز زخمي شدند. اين حمله در استان شرناق تركيه رخ داد كه جمعيتي عمدتا كردنشين دارد و هم‌مرز با سوريه است. به گزارش خبرگزاري آناتولي اين حمله به يك ايستگاه پليس در نزديك شهر جزيره رخ داده است. با اين حال پس از اين حمله هيچ ادعاي فوري در خصوص مسووليت اين حمله صورت نگرفت اما اين اتفاق در راستاي رشته بمبگذاري‌هايي است كه با هدف قرار دادن پليس يا وسايل نقليه نظامي صورت گرفته است و مقامات تركيه نيز حزب كارگران كردستان تركيه (پ‌ك‌ك) را مسوول اين حمله دانستند.
بينالي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه نيز شمار كشته‌شدگان را تاييد كرد و گفت كه حمله انتحاري با يك كاميون مملو از مواد منفجره صورت گرفته است و او قول داد تا تروريست‌ها را از بين ببرد. او به خبرنگاران در استانبول گفت هيچ سازمان تروريستي نمي‌تواند جمهوري تركيه را به گروگان بگيرد و ما به اين اراذل پاسخي را كه سزاوار آن هستند خواهيم داد.
تصاوير تلويزيوني ايست بازرسي نشان از دود سياه و سفيد رو به افزايش و يك كاميون لت و پار شده دارد. ساختمان ايستگاه پليس نيز به وسيله انفجار عملا از بين رفته است. دفتر فرماندار شرناق نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد كه سه نفر از افراد زخمي شده محلي بودند و وزارت بهداشت 12 آمبولانس و دوبالگرد را به محل انفجار ارسال كرد.
خشونت بين پ‌ك‌ك و نيروهاي امنيتي از سال گذشته مجدد آغاز شد و عملا دوسال صلح شكننده ميان دولت و شبه نظاميان را از بين برد. صدها نفر از اعضاي نيروهاي امنيتي، شبه نظاميان و حتي غير نظاميان از سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند. از آنجا كه درگيري‌ ميان ارتش و پ‌ك‌ك در تابستان گذشته از سر گرفته شد تاكنون بيش از 600 نفر از پرسنل امنيتي تركيه و هزاران نفر از شبه‌نظاميان پ‌ك‌ك كشته شدند. گروه‌هاي حقوق بشري مي‌گويند صدها نفر از شهروندان نيز كشته شده‌اند.
به گفته مقامات تركيه شورشيان كرد به يك كاروان حامل كمال قليچدار اوغلو، رهبري حزب اصلي مخالف دولت تركيه در شمال شرق اين كشور حمله كردند و يك سرباز و دونفر ديگر زخمي شدند. تركيه همچنين علاوه بر شبه نظاميان كرد مورد حملات مرگبار تروريستي تروريست‌هاي داعش قرار گرفته است كه از جمله آخرين آن بمبگذاري در يك مراسم عروسي كردي در جنوب شرق تركيه بود كه جان 54نفر را گرفت و در ماه ژوئن نيز حمله به فرودگاه آتاتورك موجب شد تا 44تن جان خود را از دست بدهند. گفتني است تركيه از روز چهارشنبه نيز براي كمك به شورشيان سوريه و جلوگيري از پيشروي شبه نظاميان كرد سوري وارد خاك سوريه براي مبارزه با داعش شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون