• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3627 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۷ شهريور

پرهيز از گستردن منازعه سياسي به حوزه فرهنگ و هنر

عليرضا رضاداد فعال فرهنگي

بايد پذيرفت در شرايط سياسي كشور ما سال پاياني دولت‌ها اعم از 4 سال اول يا دوم با افزايش رقابت‌هاي سياسي همراه است و در اين رقابت‌ها نقاط آسيب‌پذير دولت‌ها بيشتر در معرض ارزيابي قرار مي‌گيرد. با توجه به اينكه دولت در مجموع در چند سال اخير توجه لازم و كافي به حوزه فرهنگ نكرده است و مسائل اقتصادي و سياست خارجي براي دولت از اولويت برخوردار بوده و آنچه توجه را به خود جلب مي‌كند حوزه‌هايي غير از فرهنگ است، ناخودآگاه زمينه‌هاي بروز اصطكاك در اين حوزه در اين سال افزايش مي‌يابد و موجبات نارضايتي فعالان اين حوزه بيش از پيش قابل فراهم شدن است. دراين ميان آنچه بايد از نظر دور نداشت ارزش و اهميت نيروي انساني فعال و خلاق است.
ناگفته پيداست اگر در حوزه اقتصاد علاوه بر نيروي انساني سرمايه و منابع طبيعي و تاسيسات و توجه به اين مقولات اهميت دارند كه دارند در حوزه فرهنگ نقش اصلي و شايد تنها نقش را نيروي انساني ايفا مي‌كنند.
هرگونه كم توجهي و بي‌توجهي از سوي هر جناح سياسي و به بازي گرفتن ارزش و اعتبار نيروي انساني در اين حوزه لطمه‌اي جبران‌ناپذير به پيكره فرهنگ خواهد زد. مهم نيست كه ما به كدام جناح سياسي علاقه يا وابستگي داريم مهم اين است كه اگر بازي با اعتبار نيروي انساني اين حوزه را دستمايه رقابت‌هاي سياسي قراردهيم همه زيان خواهيم كرد و زياني كه وارد مي‌كنيم جبران‌ناپذير است.
رفتارهاي چندماهه اخير و ماجراهاي ايجاد شده براي برخي فعالان عرصه خلاقيت و فرهنگ و ايجاد مضيقه‌هايي در كار معمول آنان و افزايش رنجش آنان از شرايط اجتماعي گرچه ممكن است در كوتاه‌مدت براي يك جريان سياسي بهره يا زيان همراه داشته باشد اما بازي كردن با گوي جواهري است كه اگر از دست برود به سادگي قابل جايگزيني و جبران نيست.
در اين شرايط است كه مديريت حوزه فرهنگ و هنر نقش خود را به درستي مي‌تواند ايفا كند و فرهنگ و هنر را از ابتلا به مسائل و مصايب سياسي دور نگهدارد تا فارغ از تنش‌ها و با سلايق گوناگون توليد خلاق بتواند به مسير خود ادامه دهد و آنچه جنبه زيرساختي دارد يعني فرهنگ از ملعبه بازيگران سياست به دور بماند.
نقد فعاليت در حوزه فرهنگ و هنر از منظر سياست و سياسيون راه و روش خود را دارد و مرد خودش را مي‌طلبد.
متاسفانه بايد گفت برخي از مسوولان و متوليان امرفرهنگ و هنر نيز خود در اين زمينه يا كم‌تجربه‌اند يا به عمد نسبت به اين امر يعني ادبيات گفت‌وگو با هنرمند و فعال فرهنگ و هنر بي‌توجهي مي‌كنند.
 هيچ داغ و درفشي مسير هيچ هنرمندي را در هيچ دوره تاريخي تغيير نداده است. از دست دادن سرمايه‌هاي اصلي در اين حوزه كار سختي نيست. جوش دادن علايق به حوزه فرهنگ و هنر كاري است كه مديران علاقه‌مند و فعال در حوزه فرهنگ و هنر در اين شرايط بايد آن را در اولويت قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون