• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3627 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۷ شهريور

شکایت شرکت نفت از وکیل زنجانی

گروه سياسي| سكوت خبري پرونده نفتي با يك شكايت شكسته مي‌شود؛ شكايتي كه البته ديگر نامي از بابك زنجاني در آن به ميان نمي‌آيد تا مسوولان شركت نفت بنا به آنچه اظهارات كذب وكيل متهم رديف اول اين پرونده عنوان مي‌كنند، مسير دادسراي ويژه فرهنگ و رسانه را طي كنند. شاكي اصلي پرونده نفتي، در روزهايي كه به دنبال رسيدن به طلب 8 هزار ميليارد توماني خود از طريق فروش اموالي است كه از سوي بابك زنجاني به آنها منتقل شده، با تنظيم شكايتي با عنوان اتهامي نشر اكاذيب، مسير ديگري در اين پرونده را مي‌پيمايد تا پرونده فساد بزرگ نفتي با گذشت نزديك به يك سال از برگزاري نخستين جلسه رسيدگي در دادگاه انقلاب و صدور راي بدوي، هنوز هم بتواند حواشي خبرساز خود را به همراه داشته باشد. ديروز و با گذشت هفته‌ها بي‌خبري از پرونده‌اي كه براي تاييد يا نقض راي بدوي دادگاه مبني بر اعدام متهمان رديف اول تا سوم اين پرونده راهي ديوان عالي كشور مي‌شود، وكيل زنجاني با شكستن سكوت چند وقت اخير، از احضار خود به دادسراي فرهنگ و رسانه خبر مي‌دهد. رسول كوهپايه‌زاده با بيان اينكه شركت ملي نفت ايران عليه شخص من به اتهام نشر اكاذيب شكايت كرده است، گفت: به نظر مي‌آيد كه حدود يك ماه پيش اين شكايت تنظيم شده و من پنج روز فرصت دارم كه خودم را به شعبه ۴ بازپرسي دادسراي فرهنگ و رسانه معرفي كنم. رسول كوهپايه‌زاده در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به پرونده بابك زنجاني عنوان مي‌كند: در تاريخ ۲۳ شهريورماه اين احضاريه از دادسراي فرهنگ و رسانه به من ابلاغ شد و در پايين احضاريه هم نوشته شده كه نتيجه عدم حضور، جلب است. موضوعي كه كوهپايه‌زاده به آن اشاره مي‌كند البته با انتقاداتي نيز از سوي او همراه است. او كه براي تعبير اين شكايت از عنوان «آقاي وكيل ساكت باش» استفاده مي‌كند، به برگزاري «علني» 26 جلسه دادگاه موكل خود اشاره مي‌كند كه با تصميم مرجع قضايي انجام گرفته است. تصميمي كه منتج به اين مي‌شود كه هيچ راز مگويي در اين پرونده وجود ندارد تا جايي براي نشر اكاذيب باقي گذارد.
اصل را بر تعامل با رسانه‌ها قرار داده‌ام
هرچند هنوز از جزييات شكايت مسوولان شركت نفت خبري نيست و نمي‌توان گفت كه آنها كداميك از اظهارات وكيل زنجاني را مصداق نشر اكاذيب دانسته‌اند اما، كوهپايه‌زاده آن را ناشي از تعامل خود با رسانه‌ها مي‌داند. وكيل متهم نفتي با بيان اينكه اتفاقي كه افتاده اين است كه دوستان ما در شركت نفت، عليه وكيل زنجاني طرح شكايت كردند، اظهار كرد: البته هنوز از محتواي اتهام مطلع نيستم و قطعا در دادسرا حاضر خواهم شد و همه تشريفات قانوني كار انجام مي‌شود. اما مشخص اين است كه ارتباط و تعامل من با رسانه‌ها و صحبت‌هاي مطرح شده ظاهرا در نهايت به مذاق دوستان خوش نيامده است. وي گفت: زنجاني بيش از ۳۰ ماه است كه در زندان به سر مي‌برد. يك وكيل دارد كه او هم از بدو ورود اصل را بر تعامل سازنده با همه رسانه‌ها قرار داده است.
راز مگويي در پرونده نفتي وجود ندارد
كوهپايه‌زاده در ادامه به برگزاري علني جلسات رسيدگي به اتهامات سه متهم نفتي هم اشاره مي‌كند. موضوعي كه اگر در آن دقت شود، معلوم است كه جايي براي نشر اكاذيب باقي نخواهد گذاشت. وكيل زنجاني با بيان اينكه وقتي دستگاه قضايي دادگاه را علني اعلام كرد، نشان داد كه راز مگويي در پرونده وجود ندارد، عنوان كرد: بر اين باورم كه رسانه‌ها نمايندگان افكار عمومي و وجدان بيدار جامعه هستند، شايد بخشي از بار اطلاع‌رساني در اين پرونده را در حد بضاعت خودم و با رعايت ملاحظات لازم بر عهده گرفتم. اما متاسفانه اقدام صورت‌گرفته نشان مي‌دهد كه همين صحبت‌ها هم خيلي تاب آورده نشده و اينكه شركت ملي نفت ايران-كه قطعا وظايف مهم‌تري هم دارد- بيايد شكايتي را تحت عنوان نشر اكاذيب عليه وكيل طرف مقابل خود مطرح كند، خيلي حقوقي و زيبنده نيست.
بعضي مطالب نفتي‌ها خلاف قانون بود
اما اين شكايت نفتي‌ها از وكيل زنجاني در حالي صورت مي‌گيرد كه انگار كوهپايه‌زاده هم اعتراضاتي را نسبت به برخي اظهارات شاكي اصلي پرونده دارد. او هرچند عنوان مي‌كند كه موظف هستم در مرجع قضايي حضور پيدا كنم و ضمن اداي احترام پاسخگو باشم، اظهار كرد: اما ناچارم از حقوق قانوني خودم و موكلم هم دفاع كنم. از بدو ورود به اين پرونده آرشيو كاملي از مصاحبه‌ها و صحبت‌هاي دوستان نفتي دارم. مطالبي كه آنها منتشر كردند، بعضا مي‌تواند خلاف قانون باشد. وكيل زنجاني يادآور شد: براي مثال وزير نفت در جايي عنوان كرد بابك زنجاني در رسانه‌ها پول خرج مي‌كند كه به نفع او بنويسند. اين صحبت ثبت و ضبط شده است و مي‌تواند مصداق بارز افترا و نشر اكاذيب باشد. همان زمان خانواده موكلم و خود آقاي زنجاني به‌شدت به من اصرار كردند عليه شخص وزير شكايت كنيم كه من به جد با اين كار مخالفت كردم و گفتم اين كار بيشتر رنگ و بوي سياسي‌كاري دارد. اجازه بدهيد كار روند قانوني خود را طي كند.
به اهرم فشار متوسل مي‌شوند تا ساكت شوم
وكيل زنجاني در ادامه با تاكيد بر اينكه نبايد بنا بر پرداختن به مسائل حاشيه‌اي باشد و بخواهند اصل موضوع را فراموش كنند و عليه تنها وكيل زنجاني شكايت كنند و به يك اهرم فشار متوسل شوند كه من ساكت شوم، گفت: اين كار در شان وزارت نفت نيست ضمن اينكه امور حقوقي وزارت نفت كارهاي كلان‌تري دارد كه بايد به آنها بپردازد. كوهپايه‌زاده با بيان اينكه من به قانون تمكين مي‌كنم و با حضور در حوزه 4 توضيحات خود را ارايه مي‌دهم گفت: اميدوارم اين رفتار و آنچه قانون حكم مي‌كند نسبت به همه قابل اجرا باشد. وكيل زنجاني گفت: حالا من هم به تكليف قانوني خودم عمل كرده و به وكالت از موكلم از وزارت نفت شكايت مي‌كنم تا مشخص شود در طول اين مدت اگر هم تخلفي صورت گرفته و نشر اكاذيبي بوده از سوي چه كساني بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون