• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3630 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳۱ شهريور

مسوول تداوم اين جرايم كيست؟

علي شكوهي

مدتي قبل به خاطر جرايم ارتكابي از سوي نشريه «يالثارات» تصميمي در هيات نظارت بر مطبوعات اتخاذ و مجوز آن نشريه لغو شد. همزمان دست‌اندركاران آن نشريه به قوه قضاييه متوسل شدند و يكي از قضات مجوز انتشار موقت براي آنان صادر كرد و بنابراين تصميم يك نهاد قانوني ملغي شد و نشريه مذكور به انتشار خود ادامه داد. در همان زمان بسياري از صاحب‌نظران گفتند كه اين كار يك بدعت است يعني سابقه نداشت كه يك دادگاهي مصوبه هيات نظارت بر مطبوعات را دور بزند و البته برخي معتقد بودند كه اين امر قبلا هم سابقه داشته و در مواردي برخي روزنامه‌ها از اين روش به صورت موقت براي تداوم انتشار خود بهره گرفته‌اند.
اقدام اين نشريه در يك خودزني و انتحار آشكار و زير‌پا گذاشتن اصول روشن اخلاقي و مباني فقه اسلامي و نسبت دادن اتهاماتي به سه تن از هنرمندان كشور بي‌ترديد از نظر قانوني داراي پيامدهاي بسيار سنگين است. اين امر موجب شد كه سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بار ديگر بر لغو مجوز نشريه «يالثارات» تاكيد كند. حسين نوش‌آبادي در نشست خود با خبرنگاران تصريح كرد: موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره هتاكي‌هاي نشريه يالثارات قبلا اعلام شده و همان نظر هيات نظارت بر مطبوعات است كه مجوز انتشار اين نشريه را لغو و از فهرست نشريات داراي مجوز خارج كرده است؛ لذا اين نشريه را به لحاظ قانوني جزو نشريات داراي مجوز نمي‌دانيم.
در همين حال سه تن از هنرمنداني كه به آنان نسبت‌هاي ناروا داده شد، اعلام كردند كه از هفته‌نامه يالثارات به دستگاه قضايي شكايت كرده‌اند. يكي از اين سه هنرمند شاكي اعلام كرد «تمام كساني كه ما را مي‌شناسند و حتي نمي‌شناسند اما اين مطلب را خوانده‌اند مي‌دانند كه اين مطلب كذب محض است و اصلا نيازي به تكذيب آن نيست. هدف ما از اين شكايت نيز تكذيب اين مطلب نيست. در اين كشور، نشريه‌اي كه مجوز دارد و پشت نام امام حسين(ع) مطالبي را منتشر مي‌كند كه هم فكاهي است و هم هرزه‌نگاري و ما نمي‌توانيم جلوي مجوز آن بايستيم  و ما وظيفه داريم با آن مقابله كنيم».
اعتراض به اين اقدام نشريه مذكور صرفا اختصاص به طيفي خاص از هنرمندان ندارد بلكه هر فردي كه به كمترين اصول اخلاقي و ديني پايبند باشد، معترض است همان‌گونه كه هنرمندان سرشناس جبهه انقلاب هم به اين ماجرا معترضند. اخيرا يكي از هنرمندان بنام كشورمان با اعلام حمايت از هنرمندان شكايت‌كننده از نشريه يالثارات گفت: «فكر مي‌كنم همه بايد در مقابل آن واكنش داشته باشيم. نمي‌دانم اين خشونت از كجا آمده است كه چنين مطالبي را علنا منتشر مي‌كنند و اخلاق را زير پا مي‌گذارند». ابراهيم حاتمي‌كيا در ادامه انتقادهاي خود از اين نشريه اضافه كرد: «متاسفم در كشوري زندگي مي‌كنم كه با خون حسين(ع) اين‌چنين بازي مي‌شود. اگر معذرت نخواهند يا كسي واكنش نشان ندهد به نظرم اين بي‌غيرتي است».
تخلف اين نشريه از اصول اخلاقي و قانون و قواعد كار رسانه‌اي داراي سابقه است و به همين دليل بارها تذكر گرفته و طبعا بعد از لغو امتياز آن نبايد دوباره منتشر مي‌شد. منظورم اين نيست كه هيات نظارت بر مطبوعات حق دارد مجوز نشريات را لغو كند و طبعا ما ترجيح مي‌دهيم كه اين اقدام براي نشريات با حكم دادگاه صورت بگيرد و اين هيات حداكثر پرونده تخلفات تشكيل بدهد و طرح شكايت كند اما اكنون كه اعضاي اين هيات براي خودشان اين حق را قايلند و حكم به لغو مجوز نشريات مي‌دهند، طبعا انتظار داريم كه آن حكم اجرا شود و فرصت انجام تخلف تازه به آن نشريه داده نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون