• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3642 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۴ مهر

تذكراصلاح‌طلبان شوراي شهر

شهردار به صحن علني بيايد و درباره پرونده املاك نجومي توضيح‌دهد

حميدرضا خالدي| درحالي كه يكي از نمايندگان شهر تهران در مجلس، خبر از ارايه طرح تحقيق و تفحص از شهرداري به كميسيون عمران مجلس، به دنبال اخبار جنجالي مطرح شده در مورد پرونده املاك نجومي داده بود، اسماعيل دوستي، عضو كميسيون عمران شوراي شهر نيز در نطق پيش از دستور خود با اشاره به پرونده جنجالي املاك نجومي در جلسه شورا گفت: پيشنهاد مي‌شود تا هيات رييسه از شهردار تهران دعوت كند تا به صحن علني شوراي شهر بيايد و در حضور خبرنگاران توضيحاتي در اين خصوص اعلام كند.  دوستي با بيان اينكه افكار عمومي منتظر توضيح قاليباف و قوه قضاييه هستند، افزود: متاسفانه در پي انتشار اين اخبار تعدادي از دوستان خبرنگار در بند هستند كه پيشنهاد مي‌شود، رييس شوراي شهر به عنوان واسط، آزادي اين افراد را پيگيري كند. اين سخنان مانند جلسه علني شورا، با واكنش تند برخي از اعضاي اصولگراي شورا همراه شد. مجتبي شاكري يكي از همين منتقدين بود كه در پاسخ دوستي گفت: فرقي نمي‌كند دروغ توسط فرد، جريان يا سايت منتشر شود، ناپسند است و دروغگو بايد تنبيه شود.  وي ادامه داد: برخي اعضا با موضوع عاطفي و تحليلي برخورد مي‌كنند اما كدام منطق ممانعت از برخورد با دروغگو را تاييد مي‌كند؟ تكليف آبروي كساني كه نام آنها به دروغ و خلاف واقع به عنوان دريافت‌كنندگان املاك منتشر شده، چيست؟ شاكري اضافه كرد: در زمان انتشار ترديد نبود كه سردمداري يك سايت اصلاح‌طلب و اطلاع‌رساني قطره‌چكاني براي تاثيرگذاري در انتخابات هيات رييسه شورا يك پروژه طراحي شده بود و حتي يك تن از همكاران اصلاح‌طلب شورا در مخالفت تشري به منتشر‌كننده نزدند و تمام انرژي خود را صرف شبيه‌سازي ماجراي فيش‌هاي نجومي با املاك نجومي كردند و حالا مي‌خواهند پروژه دروغ پراكني را با تمسك بي‌ربط به صحنه كربلا و عاشورا و محرم در معرض داوري قانون بي‌كمترين هزينه آب تطهير بريزند.
وي به تفاوت برخورد دولت با فيش‌هاي نجومي و شهرداري با فهرست املاك نجومي اشاره كرد كه: دولت اجازه ورود قوه قضاييه به پرونده مديران صاحب فيش را نمي‌دهد ولي شهرداري درب‌ها را به روي قوه قضاييه براي بررسي اسناد باز گذاشت و مي‌گويد خط قرمزي براي رسيدگي نيست.
در ادامه اين سخنان، محسن پيرهادي، عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران نيز درهمين خصوص گفت: تعدادي از اعضاي شورا از افرادي كه دروغ منتشر كرده‌اند شكايت كرده‌اند ولي به واسطه اين شكايت هيچ خبرنگاري به زندان نرفته است.  وي با ذكر اينكه اعضايي كه شكايت كرده‌اند، شكايت‌شان را دنبال مي‌كنند، گفت: اما درعين حال هيچ خبرنگاري به واسطه شكايت چند تن از اعضاي شوراي شهر به زندان نرفته‌ است. اما اظهارنظر در مورد شكايت از سايت‌هاي خبري به همين جا ختم نشد. در بخش ديگري از اين جلسه محسن سرخو، رييس كميته حمل و نقل شوراي شهر تهران نيز با بيان اينكه يك سايت كذاب نيوز به من و همسرم تهمت‌هايي زده و حتي حاضر نشده كه توضيحات همسرم را درج كند، گفت: تاكنون پاسخي به اين دروغ‌پردازي‌ها نداده‌ام اما نمي‌دانم علت اين دروغ‌پردازي‌ها چيست.  رييس كميته حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه ممكن است اين سايت دروغ‌پرداز از اينكه نام هيچ يك از دوستان اصلاح‌طلب در ليست املاك نجومي نبوده، ناراحت شده است، گفت: حداقل اين سايت مي‌توانست آزاده باشد و براساس قانون مطبوعات فعاليت كند.  همچنين عباس جديدي، عضو كميسيون حقوقي و نظارت شوراي شهر تهران نيز با بيان اينكه اگر قرار باشد فضا به سمت شكايت پيش برود، من بايد نخستين نفري مي‌بودم كه از رسانه‌ها شكايت كنم، گفت: شكايت كار خوبي نيست.  مهدي چمران، رييس شوراي شهر نيز براي ختم اين غايله و بحث‌هاي مطرح شده ترجيح داد رويه ميانجيگري را دنبال كند و بگويد: بايد فضاي دوستي در شوراي شهر حفظ شود. خبرنگارها نيز بايد در انعكاس اخبار مواردي را رعايت كنند تا فضاي دوستي حاكم بر شورا دچار تنش نشود.
اين واكنش‌ها باعث شد تا ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهرداري تهران نيز پشت تريبون قرار بگيرد و به ارايه توضيحاتي در مورد پرونده املاك نجومي بپردازد. وي در همين خصوص گفت: بعد از آنكه دكتر قاليباف و مهندس چمران به دادستان كل كشور و رييس قوه قضاييه در مورد جنجال املاك نامه نوشتند، تاكنون مديريت شهري حتي يك كلمه نيز توضيح نداده است چراكه قاليباف معتقد است كه قوه قضاييه بايد در فضايي آرام و بدون هيچ خط قرمزي موضوعات را بررسي كند و بعد از آن پاسخگوي افكار عمومي خواهيم بود و ما نبايد قبل از اعلام نظر قوه قضاييه گزارشي بدهيم.
اماني ادامه داد: همه اسناد و مدارك و حتي پاورپوينت قاليباف براي ارايه گزارش آماده است اما نمي‌خواهيم زودتر از قوه قضاييه بياناتي داشته باشيم، اما اگر نظر اعضاي شورا بر اين است كه شهردار تهران توضيحاتي ارايه دهد، قطعا اين مهم انجام خواهد شد.

شهرداري تهاتر زمين‌ها را بررسي كند
از ديگر موضوعات مطرح شده در جلسه ديروز مي‌توان به سخنان سرخو در مورد املاكي كه شهرداري تهاتر مي‌كند، اشاره كرد. او دراين مورد گفت: پيشنهاد مي‌شود كه اسناد و بنچاق اين املاك حتما بررسي شود تا شهرداري با مشكلات حقوقي مواجه نشود. وي به مثالي در اين زمينه اشاره كرد و افزود: به عنوان نمونه شهرداري زمين 12 هزار متر مربعي را در ميدان شوش واگذار كرده كه بعدا مشخص شده بنچاق آن به نام بانك رفاه است. سرخو همچنين در مورد ميدان ميوه و تربار خيابان پاسداران گفت: شهرداري در زميني ميدان تربار خيلي شيكي احداث كرده كه حالا مشخص شده آن زمين متعلق به وزارت نيرو بوده است و آنها درصدد پس گرفتن زمين خود هستند. وي همچنين در مورد فعاليت 7 نشريه شهرداري بدون مجوز شورا، گفت: بهتر است شهرداري فعاليت اين نشريات را متوقف كند. وي در مورد بودجه‌هاي غير عمراني، گفت: تعدادي از پروژه‌ها مانند مترو و اتوبان را آخر سال گزارش پيشرفت مي‌گيريم اما تعدادي از بودجه‌ها مانند خيريه امام رضا (ع) گزارش ندارد و بايد اين موسسات گزارش عملكرد خود را سالانه به شورا ارايه كنند چرا كه رديف بودجه دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون