• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3649 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۶ مهر

صالحي در نشست نمايشگاه كتاب فرانكفورت:

حضوري واقعي مي‌خواهيم نه بزك كرده!

ندا آل‌طيب| در حالي كه گفته مي‌شود امسال حضور مديران دولتي در نمايشگاه كتاب فرانكفورت حداقلي خواهد بود، اين نكته نيز عنوان شده كه دغدغه اصلي، حضور واقعي در اين رويداد بين‌المللي است و نه حضور بزك‌كرده.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشستي خبري كه روز يكشنبه 25 مهر ماه برگزار شد، جزيياتي درباره حضور ايران در دو نمايشگاه كتاب فرانكفورت و بلگراد ارايه كرد. سيد عباس صالحي از دشواري مكانيزم انتخاب افراد و چهره‌ها براي حضور در اين نمايشگاه سخن گفت و افزود: سعي كرده‌ايم از طريق مراجع مدني به اين قضيه ورود پيدا كنيم تا سطح دخالت‌هاي سليقه‌اي را كاهش دهيم و نكته اصلي اين است كه اين حضور بين‌المللي واقعي باشد نه بزك كرده. او از افزايش تقاضاي ناشران مستقل براي حضور در نمايشگاه كتاب فرانكفورت نيز خبر داد و گفت كه در اين زمينه تشويق‌هايي از سمت معاونت فرهنگي صورت گرفته است. به گفته صالحي قرار است امسال غرفه‌هاي نمايشگاه با توجه به جايگاه شرقي ايران طراحي شوند تا اين حضور بين‌المللي با كج‌سليقگي هنري همراه نشود. صالحي در اين نشست به بحث جهاني شدن صنعت نشر ايران نيز اشاره‌اي داشت و يادآوري كرد كه اين حضورهاي بين‌المللي با كشور افغانستان و عمان آغاز شد و امسال نيز كشور روسيه مهمان نمايشگاه كتاب تهران شد و حالا مي‌بينيم كشورهايي در صف هستند تا در نمايشگاه كتاب تهران مهمان ويژه شوند. او درباره حضور مديران دولتي در اين رويداد و نتايج حضور اين مديران در سال‌هاي گذشته نيز توضيح داد كه اين مساله و دغدغه درستي است و ارشاد بايد به‌طور سالانه گزارش‌هايي از عملكرد خود در اين نمايشگاه‌ داشته باشد. او البته به اين موضوع نيز اشاره كرد كه وزارت ارشاد در اين چند سال تلاش كرده حضور مديران را به حضوري حداقلي برساند نه رژه‌اي. اميرمسعود شهرام‌نيا مديرعامل موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران نيز آماري از آثار شركت‌كننده در اين نمايشگاه ارايه كرد. حضور بيش از 1500 كتاب منتخب و نيز 10 نويسنده و 200 تن از فعالان نشر كشور در اين نمايشگاه قطعي شده است. در اين نمايشگاه روزي به عنوان روز ايران و روز ديگري هم به نام روز كودك و نوجوان نامگذاري شده كه هر يك از اين دو روز برنامه‌هاي ويژه خود را خواهند داشت. در اين نشست موضوعي عجيب نيز مطرح شد با اين مضمون كه شنيده شده است از ايران ۱۵۰۰ كيلوبار به نمايشگاه فرانكفورت ارسال مي‌شود كه از جمله اين‌بارها دمنوش و خرمهره است‌!
شهرام‌نيا در پاسخ به اين پرسش اطمينان داد كه صرفه‌جويي‌هاي لازم صورت گرفته و سپس توضيح داد كه كل هزينه اين دمنوش‌ها ۲۸۰ هزار تومان است كه سند آن هم موجود است. به گفته او، سال گذشته در نمايشگاه كتاب مسكو هدايايي شامل اشياي سفالي به برخي از مهمانان نمايشگاه اهدا شد. اين اشياي سفالي ارزش مالي زيادي نداشت و هنوز تعدادي از آنها باقي مانده كه بنا شد از آنها در نمايشگاه فرانكفورت استفاده و به مهمانان هديه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون