• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3687 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ آذر

وزير ارتباطات اعلام كرد

مديران كانال‌هاي تلگرامي احراز هويت مي‌شوند

«كانال‌هاي تلگرامي بايد مجوز فعاليت بگيرند.» اين خبر مربوط به مصوبه اخير شوراي عالي فضاي مجازي است كه ديروز منتشر شد. محمود واعظي اين خبر را در تكميل سخنان وزير ارشاد اعلام كرد كه روز يكشنبه در خصوص آخرين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي گفته بود: «در جلسه اخير شوراي عالي فضاي مجازي، در مورد مديريت شبكه‌هاي اجتماعي تصميم‌گيري شد. ما شبكه‌هاي اجتماعي را نه يك تهديد مطلق مي‌دانيم و نه يك فرصت مطلق و اين بخش هم در دستور كار دولت و نظام قرار دارد.» هر چند وزير ارشاد بيشتر از اين شفاف‌سازي نكرد كه منظور از مديريت شبكه‌هاي اجتماعي چيست، اما اظهارات روز گذشته وزير ارتباطات منظور وزير ارشاد از «مديريت شبكه‌هاي اجتماعي» را روشن كرد. محمود واعظي روز گذشته به خبرنگاران گفت: «طبق پيشنهادي كه به تصويب اعضاي شوراي عالي رسيده است، افرادي كه در كانال‌هاي مختلف خبري و اطلاع‌رساني فعاليت مي‌كنند و مردم بايد به اين اخبار اعتماد كنند و اين كانال‌ها بيش از تعداد مشخصي عضو دارند، بايد مجوز بگيرند.»
وزارت ارشاد موظف شده تا ظرف مدت يك ماه كميته‌اي تشكيل شود و براي ساماندهي اين شبكه‌ها آيين‌نامه تدوين كند. در اين آيين‌نامه سازوكاري براي ساماندهي تمامي محتواهاي منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي كه داراي اعضاي قابل توجهي هستند، تدوين خواهد شد. ابوالحسن فيروز آبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي در خصوص دلايل پذيرش اين مصوبه و ضرورت وجود اين شكل از نظارت بر فعاليت شبكه‌هاي اجتماعي به شبكه خبر گفت: «در حال حاضر شاهد نبود مسووليت‌پذيري در فضاي مجازي هستيم و گاهي ديده مي‌شود در اين فضا به راحتي تهمت زده مي‌شود يا اجحاف‌هايي به برخي افراد صورت مي‌گيرد. افرادي كه در فضاي مجازي فعاليت رسانه‌اي دارند بايد درباره آنچه منتشر مي‌كنند مسووليت‌پذير باشند. نظارت بر فضاي مجازي به منزله محدودسازي نيست.»
در خبري كه در خصوص لزوم اخذ مجوز از سوي كانال‌هاي فعال در شبكه‌هاي مجازي منتشر شده است، آمده است: كانال‌هايي كه فعاليت خبري انجام مي‌دهند و بيش از
5 هزار عضو دارند، ملزم به اخذ مجوز هستند. هر چند به گفته واعظي: «موضوعي كه در شوراي عالي فضاي مجازي مورد بحث قرار گرفت، پيشنهاد ساماندهي كانال‌هاي با بيش از ۵۰۰۰ عضو بود، اما مصوبه‌اي براي اين تعداد ديده نشده است و قرار بر اين شد تا كميته‌اي كه از سوي وزارت ارشاد تشكيل مي‌شود، در مورد اين رقم و جزييات ديگري از طرح احراز هويت و ساماندهي شبكه‌هاي اجتماعي و كانال‌هاي تلگرام تصميم‌گيري كند.» از سويي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي مي‌گويد: «اخيرا وزارت بهداشت و درمان در مكاتبه‌اي با شوراي عالي فضاي مجازي درخواست داشته كه با برخي از افرادي كه در كانال‌هاي رايج فضاي مجازي توصيه‌هاي پزشكي ارايه مي‌كنند برخورد شود. در برخي كانال‌هاي فضاي مجازي مصرف داروها و نحوه استفاده از غذاها به مردم توصيه مي‌شود كه بعضا ضد پزشكي است و حتي برخي افراد در اين فضا كسب و كار دارند و هيچ نظارتي هم اعمال نمي‌شود. برخي ضمن اقدام به فروش اقلام ممنوعه در فضاي مجازي حتي كالاهايي را با قيمت‌هاي غيرواقعي عرضه مي‌كنند و نكته مهم اين است كه چنين افرادي از مقررات كشور و پرداخت ماليات تبعيت نمي‌كنند.» اين سخنان فيروز آبادي نشان‌دهنده اين است كه موضوع اخذ مجوز تنها محدود به كانال‌هايي كه اقدام به انتشار اخبار مي‌كنند، نمي‌شود.
فيروز آبادي در خصوص جريمه‌هايي كه براي افراد خاطي در فضاي مجازي پيش بيني شده مي‌گويد: «در حال حاضر به نظر مي‌رسد كه نظارتي در فضاي مجازي اعمال نمي‌شود اما اخيرا اعلام كرده‌ام كه بايد آنچه در فضاي واقعي وجود دارد در فضاي مجازي هم پياده‌سازي شود.» و همچنين اخذ مجوز كانال‌هاي دنياي مجازي هم طبق روال دنياي حقيقي خواهد بود: «دبيرخانه شوراي عالي فضاي مجازي با سياستگذاري مناسب، شرايط را براي رصد بهتر و نظارت بر فعاليت‌هاي مجازي مهيا مي‌كند و ما به هيچ‌وجه درگير كار اجرايي نمي‌شويم. سازمان‌هايي كه در فضاي واقعي مسوول صدور مجوز هستند بايد مجوزهاي فعاليت در فضاي مجازي را نيز صادر كنند.»
هفته پيش بود كه اكانت رسمي رييس‌جمهور در توييتر در پاسخ يكي از كاربران در مورد فيلتر شدن يك شبكه پيام رسان جديد، توييت كرده بود:
«با وجود همه فشارها، دولت يازدهم مصمم به حفظ شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان است.» و ساعاتي پس از اين اظهارنظر رييس‌جمهور مشكل فيلترينگ خبررسان تلگراف حل شد؛ اما حالا پس از يك هفته از اين توييت رييس‌جمهور بايد ديد واكنش‌ها به خبر گرفتن مجوز از سوي كانال‌هاي تلگرامي چگونه خواهد بود و بايد ديد در آيين‌نامه‌اي كه وزارت ارشاد تدوين مي‌كند، چه راهكاري براي رعايت اصل آزادي بيان در اين شبكه‌ها و همچنين ماهيت اجتماعي بودن اين شبكه‌ها در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون