مردم به اين تبليغات اهميت نميدهند
اسماعيل كهرم
مشاور رييس سازمان محيط زيست
بيلبوردهايي كه در سطح شهر تهران در رابطه با آلودگي هوا نصب شده، بيشتر تبليغ شهرداري است تا فرهنگسازي و استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي. چرا كه شهرداري ميخواهد خودش را حامي محيط زيست نشان دهد. سوال من در رابطه با اين بيلبوردها اين است كه آيا مردمي كه ميخواهند به خانه، محل كار و هر جاي ديگري بروند به اين تبليغات توجه ميكنند يا به اين موضوع توجه ميكنند كه بايد دو ساعت در صف اتوبوس و مترو منتظر بمانند؟ اين بخشي از ماجرا است و بخش ديگر اين است كه آيا زمانبندي مناسب و دقيقي براي اتوبوسهايمان داريم؟ آيا واگن مترو به اندازه كافي داريم؟ آيا در همه نقاط شهر خطوط اتوبوس راهاندازي شده است كه مردم از آن به راحتي استفاده كنند؟ بايد توجه داشته باشيم كه تا سيستم حمل و نقل عمومي كشورمان درست نباشد نبايد انتظار داشته باشيم كه تعداد زيادي از مردم از سيستمهاي حمل و نقل عمومي استفاده كنند. حالا فرض را بر اين بگيريم كه اين قبيل كارها نتيجهبخش باشد. آيا بهتر نبود اين بنرهايي كه در سطح شهر براي فرهنگسازي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي نصب شده، روي كاغذ منتشر ميشد تا ضرر كمتري به محيط زيست بزند؟ آيا ميدانيم كه اين بنرها بعد از اينكه تاريخ مصرفشان تمام ميشود به هيچ كار ديگري نميآيند و تجزيه هم نميشوند؟ اين تبليغات روي پلاستيكي چاپ ميشود كه غيرقابل استفاده هستند و زماني كه جمعآوري ميشوند تبديل به زباله پلاستيكي ميشوند. پس همانطور كه ما براي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي و معضل آلودگي هوا تبليغ ميكنيم بايد به فكر مسائل زيست محيطي هم باشيم. در نتيجه شهرداري بايد بداند كه با اين كار در حال افزايش حجم زبالههاي پلاستيكي است.