چنين تبليغاتي تاثيرهمهجانبه دارد
امانالله قرايي مقدم
جامعهشناس
يكي از مهمترين ابزار آموزش در جامعه از نظر تعليم و تربيت، آموزش سمعي و بصري است و به نظرم چنين تبليغاتي در سطح شهر در رابطه با آلودگيهوا و استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي موثر است. به خاطر اينكه افراد جامعه در حالت رخوت هستند، يعني دستوردهنده و مربي مستقيمي ندارند، چنين تبليغاتي تاثير همهجانبه دارد. به قول برخي از صاحبنظران و جامعهشناسان تعليم و تربيت كه در اينجا ميتوان به ايوان ايليچ، جامعهشناس لهستاني اشاره كرد که ما بايد آموزش را از مدرسه خارج كنيم و آن را به داخل جامعه بياوريم. اين موضوع بهشدت موثر است و تبديل به يك نوع فرهنگسازي ميشود. مردمي كه در ترافيك هستند يا در سطح شهر مشغول پيادهروي هستند با مشاهده اين بيلبوردها تحت تاثير قرار ميگيرند و نكات آموزشي در رابطه با استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي و معضل آلودگي هوا در مغزشان ميماند. چنين امري يك فرهنگسازي خود به خودي است و كتاب درسي در كار نيست. به ياد داشته باشيم كه چندين سال پيش انيميشني از صدا و سيما پخش ميشد كه در رابطه با شيوه رانندگي، دوستان ناباب، مواد مخدر و... بود و شخصيتي در آن انيميشن بود به اسم سياساكتي. اين انيميشن بهشدت مورد استقبال نوجوانان قرار گرفت و به نظرم تاثيرگذار هم بود. اما تاثيرگذاري به اين معنا نيست كه در همان لحظه نتيجه مثبت نشان بدهد بلكه چون اين موضوع به فرهنگ ارتباط دارد تاثيرگذاري آن دراز مدت است. اما بخش ديگر اين بيلبوردها اين است كه اين كار جنبه ضد دولتي دارد و نصبكنندگان آنها بخواهند از اين طريق به شهروندان القا كنند كه آلودگيهوا تقصير شما نيست و مقصر اين بحران دولت است. اگر چنين خواستهاي پشت اين بيلبوردها قرار گرفته باشد امري اشتباه است. در وضعيت آلودگي هواي تهران هم مردم و هم دولت مقصر هستند. به هرحال استفاده از وسايل حملونقل عمومي فرهنگسازي ميخواهد و در طول زمان درست ميشود. ما هنوز در اوايل راه صنعتي شدن گرفتار شدهايم و اين معضلات به تدريج حل ميشود.