• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3739 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ بهمن

تاكيدانتخاباتي وزارت كشور

شوراي نگهبان نمي‌تواند براي مجريان انتخابات تعيين تكليف كند

گروه سياسي| هنوز تا فصل انتخابات زمان زيادي باقي مانده است اما مجريان و برگزار‌كنندگان سخت مشغول كار هستند و فصل انتخابات در وزارت كشور آغاز شده است. پايان ارديبهشت براي وزارت كشور ماموريتي دشوار است، ماموريتي كه بي‌شك روز 29 ارديبهشت ماه آغاز نمي‌شود و بلكه براي اهالي ساختمان فاطمي تهران خيلي پيش‌تر آغاز شده و در پايان دومين ماه از فصل بهار به اوج خود مي‌رسد. شايد فصل انتخابات براي بسياري در روز راي‌گيري تا اعلام نتايج خلاصه شود اما حقيقت اين است كه يك ماه منتهي به انتخابات بي‌شك حساس‌ترين روزهاي اين فصل است، روزهايي كه جريان‌هاي سياسي در سراسر كشور به دنبال قدرت‌نمايي و برگزاري سخنراني‌ها و ميتينگ‌هاي سياسي هستند، البته با اين شرط كه با مانعي رو‌به‌رو نشوند و با واژه لغو گره نخورند. سخنگوي وزارت كشور هم به اين مساله اشاره كرده و وعده داده امنيت همه همايش‌هاي انتخاباتي را تامين خواهند كرد. از اين دست صحبت‌ها در ماه‌هاي منتهي به انتخابات هفت اسفند هم زياد بيان مي‌شد و بيان اين حرف‌ها هم نتوانست مقابل به هم خوردن و لغو سخنراني‌هاي زيادي را بگيرد. با همه اينها اما وزارت كشور همچنان بر اين موضوع تاكيد دارد تا دست كم موضع خود را در قبال امنيت همايش‌هاي انتخاباتي براي همه جريان‌هاي قانوني مشخص كند. بي‌ترديد اين تنها چالش وزارت كشور نيست. در انتخابات سال گذشته به خوبي روشن بود كه تعامل با شوراي نگهبان تبديل به يك چالش بزرگ شد. اكنون نشانه‌هايي هر چند كمرنگ از آغاز فصل چالش ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان به چشم مي‌خورد. طبق قانون، شوراي نگهبان حق دخالت در انتخابات شوراهاي شهر و روستا را ندارد اما سخنگوي اين شورا چندي پيش از جلوگيري براي ثبت نام‌هاي بي‌رويه سخن گفته بود و حالا با واكنش سخنگوي وزارت كشور رو به رو شده است كه مي‌گويد: شوراي نگهبان نمي‌تواند براي مجريان انتخابات تعيين تكليف كند.

تامين امنيت سخنراني و همايش‌هاي انتخاباتي مجوزدار
به گزارش ايلنا محمد حسن مقيمي درباره اينكه چه تمهيدي براي تضمين امنيت مراسم و همايش‌هاي انتخاباتي وجود دارد كه شاهد اتفاقاتي مانند حادثه‌اي كه براي آقاي مطهري رخ داد نباشيم، تصريح كرد: در جلسات توجيهي كه با استانداران و فرمانداران و مسوولان استان‌ها برگزارشد، تاكيد داشته‌ايم كه براي نشاط سياسي، فعالان سياسي، احزاب و گروه‌ها مي‌توانند فعاليت كنند و تمام انجمن‌ها و گروه‌هاي سياسي مجوز‌دار مورد حمايت وزارت كشور و شوراي استان‌ها و شهرستان‌ها هستند. مقيمي تصريح كرد: همه كساني كه از كميسيون ماده ۱۰ احزاب براي فعاليت سياسي‌ مجوز گرفتند اگر بخواهند در شهرستان و استاني ايراد سخنراني كنند يا در يك جمع فعاليت سياسي كنند، وزارت كشور از آنها حمايت و امنيت آن را برقرار مي‌كند اما در صورتي كه سخنران مطالبي بگويد كه از چارچوب بيرون باشد بايد خود پاسخگو باشد. او تاكيد كرد: اگر كساني به خود اجازه دهند سخنراني قانوني را برهم بزنند حتما قانونگذار به دستگاه قضايي منعكس مي‌كند و دستگاه قضايي هم با آنان طبق قانون برخورد خواهد كرد. او درباره وضعيت تشكل‌هاي دانشجويي، گفت: مجوز مراسم تشكل‌هاي دانشجويي از سوي كميته فرهنگي داخل دانشگاه صادر مي‌شود و در داخل دانشگاه امنيت آنها بر عهده دانشگاه است اما بيرون از دانشگاه امنيت‌شان با شوراي تامين است.

شوراي نگهبان نمي‌تواند براي مجريان انتخابات تعيين تكليف كند
او در مورد اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان مبني بر اينكه براي جلوگيري از ثبت نام‌هاي بي‌رويه در انتخابات به ويژه در شوراها تمهيداتي درنظر گرفته شود، تاكيد كرد: تا زماني كه قانون فعلي درجريان است هيچ سازوكاري نمي‌توان داشت. در اين زمينه نيازمند آيين نامه از سوي دولت يا تصويب قانون در مجلس هستيم اما در حال حاضر طبق مصوبات مجلس، آيين‌نامه‌ها و قوانين موجود عمل مي‌كنيم و شوراي نگهبان نمي‌تواند براي مجريان تعيين تكليف كند. قائم مقام وزير كشور در بيان اينكه ضرورتي براي اين موضوع وجود دارد، گفت: ضرورت آن را مجلس تعيين مي‌كند و اگر دولت و مجلس هم در اين زمينه دغدغه دارند بايد طرح ارايه شود. هر محدوديتي بخواهد ايجاد شود بايد به تصويب مجلس برسد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون